21/01/2020

Eva Bakkeslett en "Mind the gap"


Omdat ik "wel wat" met Scandinavië heb valt me vaak dus ook de Scandinavische kunst op.
Inmiddels ken ik al heel wat Noorse of Zweedse kunstenaars en er is sinds kort  eentje bij gekomen.
Ze komt uit Noorwegen en ze heet Eva Bakkeslett. Voor ons Nederlanders misschien een vreemde naam, maar dat voelt men in Noorwegen niet zo. Eva Bakkeslett is daar gewoon een vooraanstaand kunstenaar en ik ga je nu iets bijzonders van haar werk laten zien.
Het begint zo. Oh nee... eerst een foto van Eva zelf:


Hoog in het Noorden van Noorwegen lag een steenformatie.
Vele, vele jaren lag hij daar, onbespied, in de buurt van Kerringøy.


Toen kwam Eva en die zag er iets in.
Zij gaf de steenformatie baleinen: stelen van fluitenkruid ontdaan van hun bast.



De stelen verbonden de stenen met elkaar.
En... het werd een walvismond.
Behalve met Scandinavie heb ik ook "iets " met walvissen, dus dit kunstwerk spreekt mij zeer aan!
En mij niet alleen, ook kinderen zijn graag in de buurt van het kunstwerk.


Die zien er natuurlijk ook een enorme walvismond in.
En je mag er op klimmen, dus, wat wil je nog meer!


En uiteindelijk is dit het resultaat.
Het kunstwerk van Eva Bakkeslett, die zich hiermee met de aarde heeft verbonden. Zij zegt: De aarde is een levend organisme, net als wijzelf. Wij moeten ons niet boven de natuur stellen. 
Herstellen we onze verbinding met de aarde, dan kunnen we een oplossing vinden voor veel van de milieuproblemen die we zelf hebben veroorzaakt, meent Bakkeslett. 
Het kunstwerk heet daarom ook: Mind the Gap. Een Gap is een kloof. 


Lijkt me trouwens ook wel een locatie, waar ik graag naar toe zou willen.
Wie weet.

Als je meer wilt weten over deze kunstenaar, dan kun je hier kijken:

17 comments:

Marjolijn. said...

Jouw bucketlijst is groot.
Gelukkig kun je veel al virtueel bekijken.
Maar in het echt is natuurlijk veel leuker.

די מריו said...

Die Henry moet nog aardig wat reisjes met jou maken ;-) Haar gedachtegoed is mooi.

Love as always
Di Mario

Lutje said...

eigenlijk heb je gelijk, dat je zo geniet van het leven en dat je doet wat je graag doet
Deze kunst, er steekt wel veel tijd in, ik begrijp het doel, maar vindt het niet iets om te gaan bekijken
.* Een @->- voor jou.

klaproos said...

wat gaaf weer loutje, ja wij mensen denken maar dat we de aarde kunnen gebruiken, lees misbruiken, maar we hebben 'm te leen en moeten er daarom extra zuinig p zijn, leuk bedacht van deze mevrouw bakslet :-) sorry ik kon het niet laten, heel noorwegen bakt...
whohohoho.. dien toch..
loutjelief, maak er een fijne dag van, Jp is in Nederland, ik ga hem zo zien, we gaan wandelen en bebbelen :-)
dag lieffie

xxx

Bertiebo said...

Wat mooi zeg. Je moet het ook maar zien hè.

sjannesblog.com said...

O prachtig zo in de natuur!

miekequilt said...

Mij spreekt het niet aan. Maar ik snap wel dat jij het in het echt zou willen zien.

John said...

Ik heb ook wat met Scandinavië. Ik vind heel veel wat er vandaan komt ook gewoon geweldig. En daar is nog wel natuur over. Al is het daar ook allemaal aan het veranderen.

Hilly Nicolay said...

Mooi Marlou.

Groetjes,
Hilly

Sjoerd said...

Haha, Henry is alvast gaan tanken... Ik vind het kunstwerk erg origineel, het voegt iets toe aan de natuur zonder de natuur te verstoren.

vilterietje said...

Machtig mooi, zoon kunstwerk in en met de natuur.
In Hamont Achel in België worden elke twee jaar kunstenaars uitgenodigd om zich te de natuur te verenigen.
Daar zien we vaak ook prachtige kunstwerken....wat is de natuur mooi en het oog van de kunstenaar knap.
Have a Nice day!

nicole orriens said...

Ik vind het prachtig. Wat goed van die Eva dat ze dat erin zag. Ik vind haar trouwens ook een prachtige vrouw om te zien.

Edward McDunn said...

Eva heeft er een bijzonder en mooi kunstwerk van gemaakt hoor, fijn dat je er hier aandacht aan besteed.

Jan K. alias Afanja said...

Mooi! Wat je met wat simpel flötekröd al niet kunt doen.
Scandinavië heeft bij mij ook lang op de lijst van nog te bezoeken plekken gestaan, maar het zal er wel niet meer van komen, vrees ik.

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Vind het ook wel wat hebben en met een beetje fantasie zie je heel mooi de walvis...
De Gap mooi woord.
Groetjes

Hans said...

Scandinavië heeft zo zijn bekoring, mijn kinderen blond en rood werden altijd met open armen ontvangen.
Eva Bakkeslett is een mooie vrouw en ze beheerst de kunst om kunst uit te dragen.
Geweldig mooi de walvismond die ze heeft gecreëerd. Hans

Mirjam Kakelbont said...

Mind the gap...loop er niet in. Misschien een beetje flauw...
Mij heb je als Scandinavië-fan! Zowel in Zweden als Noorwegen had ik het hartstikke naar mijn zin. De natuur, de taal, de huizen. Het liefst ging ik er morgen weer naartoe. Een walvis in het echt zou ik ook graag willen zien. Van de tuimelaars in de baai in Noorwegen werd ik een gelukkig mens. Ze ontroerden me.
Een bijzondere kunstenares!