27/01/2020

L E V E N S L I C H T

.

Auschwitz-Birkenau werd 75 jaar geleden bevrijd op 27 januari 1945.

Maandagavond vanaf 19:00, 27 januari 2020, bij het Lichtmonument op de Groote Markt, hier in Haarlem.

Heb je nu één minuutje voor het kunstwerk van Daan Roosgaarde:




Het was een indrukwekkende bijeenkomst.
Er lagen 733 stenen op een plateau van bijna anderhalve meter doorsnee.
In het midden een lantaarntje, waar als een soort van ademhaling een blauw licht aan en uit ging, over de 733 stenen.




Er omheen staan zo'n 200 mensen.
Om 19 uur komen er drie kinderen op een podium staan, die de namen opnoemen van de vermoorde joden...

Karl de Levie, 31 jaar, Sobibor
Johanna de Levie- Wolf, 30 jaar, Sobibor
Rolf de Levie, 5 jaar, Sobibor



Er zijn toespraken van de burgemeester, van rabbijn Spiero, er is een gebed voor de doden, er is een lied.
En dan gaan we allemaal, diep onder de indruk en door en door koud naar binnen in de warme Gravenzaal van het stadhuis, waar het opnoemen van de namen doorgaat en waar we stiller dan stil van worden.
733 vermoorde Haarlemmers...



Lees hier nog over iets, wat ik in 2011 schreef:




38 comments:

Lutje said...

iedereen kent dit kamp, al is het al zo lang geleden
het is nu ook veel op tv enz
.* Een @->- voor jou.

Bertiebo said...

Ik ben niet aanwezig bij een herdenking. Maar ik zie alles wat er op tv is en dat is heel veel. Ik kan me er nooit los van maken. Ben ook in Auschwitz geweest.

Karel said...

mogge Marlou
ik zag een deel van de herdenking in Amsterdam
dit mag nooit stoppen , en ik ben dan ook altijd blij te zien , dat er veel jeugd bij is

groet , Karel

Marjolijn. said...

Goed dat alle herdenkingen er nu zijn.

Jacqueline en Ferry said...

Ook in Haarlem. Wat goed dat daar ook aan denkt. Ik sta hier stil van. Zal vanavond denken aan de mensen. Herdenkingen in Haarlem wist ik niet. Was toen heel erg geweest. Stilte.... Groetjes J&F.

klaproos said...

kippenvel loutje...

104.000... niet te bevatten.

dikke knuffel
xxx

Sjoerd said...

Ik ben er ook mee bezig geweest, het verbaast me nog steeds dat mensen elkaar dit kunnen aandoen. En dat het nog steeds gebeurd.

miekequilt said...

Heel indrukwekkend. Nooit meer, mag ik hopen.

John said...

Het probleem is dat het gevaar weer op de loer ligt. Ik snap dat niet, dat er mensen zijn die anderen het licht in de ogen niet gunnen.

די מריו said...

volgens sommige mensen is het al zo lang geleden, maar het is nog zo dichtbij. Ik vergeet nooit de mevrouw die ik zag staan in de rij in Israel. Ze had een nummer op haar arm. Het is echt waar en mag nooit vergeten worden.

Love As Always
Di Mario

vilterietje said...

Wij zullen vanavond een kaarsje branden, in stilte

Ferrara said...

In Alkmaar is het monument vrijdag gelegd. Indrukwekkend geheel, waarbij de namen werden genoemd van de Alkmaarders die zijn afgevoerd. De Rabijn ging in gebed en daarna was er een minuut stilte.

Edward McDunn said...

Indrukwekkend, en om stil van te worden Marlou.

Jan K. alias Afanja said...

Het is een indrukwekkend licht- en levensmonument geworden.
Hier hebben we deze dagen geen lichtmonument, maar ik heb zowel gisteren als vandaag op mijn weblog wel op andere wijze aandacht geschonken een de slachtoffers van de Holocaust.

Nietzomaarzooo said...

Kippenvel.

Rebbeltje ★ said...

Kwam het filmpje al tegen maar het blijft nodig om niet te vergeten.
Groetjes

MelodyK said...

Bestaat er een groter paradox dan dit? We blijven herdenken en herhalen dat dit nooit had mogen gebeuren en nooit weer mag gebeuren en toch gebeurt het nog steeds. We zullen nog heel wat 'ontmoeten' aan gerelateerde zaken mbt dit onderwerp.
Op de tv komt er ook veel van voorbij... en ik weet niet wat ik ermee moet...

Karel said...

ha die Marlou
ja een pracht pps hé
ik kan je een bezoek aan Burgers Zoo echt aanbevelen

heb iets op het oog in Renesse , gaat zeker lukken :)
fijne middag groet

Mirjam Kakelbont said...

Een prachtig lichtmonument. Als blauwe adem over de stenen van verlorenen...
En het antisemitisme neemt weer toe. Waarom? Wáárom? We moeten nog zoveel leren.
Dikke knuffel Lou-Lou-Lief ♥

Hilly Nicolay said...

Levenslicht hoe mooi is dat bij de herdenking.
Ontroerend als je de verhalen hoort wat er is gebeurd.
Als je die kampen ziet, de beelden, je wordt er koud van.
Niet te begrijpen.

Lieve groet,
Hilly

Hans said...

We mogen dit nooit vergeten.
Heb in de jaren 80 Auschwitz-Birkenau en andere kampen bezocht, het heeft een onuitwisbare indruk op me gemaakt. Hans

Marthy said...

Ik zag vanavond in het journaal het item over de herdenking. Tranen in mijn ogen. Hoe kan het in vredesnaam dat dit gebeurd is......

nicole orriens said...

Heel indrukwekkend... Ik word er stil van.

sjannesblog.com said...

We moeten blijven herdenken! De gebeurtenissen zijn nog steeds zo onvoorstelbaar, mag nooit meer gebeuren!!

christiene said...

Ha Marlou,
Al die beelden die langs komen onvoorstelbaar en indrukwekkend
ook als ze namen en leeftijden noemen
daar word ieder normaal mens stil van.
liefs
Christiene.

Villasappho said...

De beelden van Rotterdam heb ik uiteraard gezien, zag de stenen ook al op 2 plaatsen maar heb er zo mijn bedenkingen over. Fijn dat je er aandacht aan besteed.

Mirjam Kakelbont said...

Ik kom nog eens bij je kijken en word het steeds stiller en stiller van...
Op mijn blog was iemand die schreef dat ze het opnoemen van namen een bezigheid van verspilde tijd was. Alleen tastbare monumenten doen er toe? Snap jij zo iemand?

Catherine Boone said...

Ik kan het nog steeds niet begrijpen en verstaan dat zoiets heeft bestaan en ontwikkeld door mensen van dichtbij. Iedere keer krijg ik kippenvel van deze momenten.

Karel said...

ha die Marlou
ik hoop al is wel
zag je al ff niet
groet , Karel

Rebbeltje ★ said...

Ja viel mij ook op dat je wel heel rustig bent op je blog.
Hoop dat er niks aan de hand is...
Groetjes en fijn weekend

Rebbeltje ★ said...

Goed om toch wat van je te lezen...
Neem genoeg tijd voor jezelf en je vind de goede weg wel weer.
Tot dan !

christiene said...

Ha Marlou,
alles goed met jou het is hier zo maar stil.
Dank voor dat je me miste.
Liefs groetjes
Christiene.

Jacqueline en Ferry said...

Het is zo stil geworden bij jou.
Hopelijk gaat alles goed. Of heb je vakantie genomen.
Toch wens fijne dag veder. Groetjes J&F.

Jacqueline en Ferry said...

Ik las ergens anders niet zo lekker gaat. Gelukkig gaat weer beter met je. Bloggen komt wel weer Marlou. Sterkte Ieder geval. Groetjes,

Karel said...

mogge Marlou
blij te lezen dat het je goed gaat
en lekker de tijd neemt om te wandelen en fietsen , dat hoor ik graag
geniet de dag
groetjes , Karel

pourquoi pas ??? said...

Lieve Marlou, geen flauw idee waarom je er niet bent de laatste tijd maar ik hoop dat het een leuke reden is. Beetje ongerust. liefs van mij

MelodyK said...

Al weer vele malen gekeken of je iets had geplaatst maar telkens kom ik bij dezelfde laatste blogdatum uit... is alles oké??
Ik hoop het!!

די מריו said...

Lou, ik kom je even een knuffel brengen, want ik heb het idee dat dat nodig is. Hopelijk ben je snel weer online, want dat betekend dat het goed genoeg met je gaat om te bloggen.

Love As Always
Di Mario