14/04/2022

Elfjes

 Er zijn van die kleine boekjes van Cicely Mary Barker. Misschien ken je ze wel:


Het zijn kleine boekjes, van 10 bij 15 centimeter. Echt niet groot.
Maar wat er in staat is groots!
Hoewel... elfjes zijn juist weer klein.
Cicely Mary Barker (1895-1973) heeft er heel wat gemaakt. Ze was namelijk niet echt heel erg gezond en moest veel binnen zitten. 
Goed, dat ze gestimuleerd is om te gaan schilderen én dichten.
Kijk... dit is de kunstenaar zelf:

Ik ben op zoek naar de boekjes van de lente en de zomer en ... nou vooruit... doe de herfst ook maar.
Maar vooral de lente.
Die mooie lichte kleuren, precies wat ik in dit jaargetijde nodig heb... licht, zoals het elfje van het speenkruid:

Of wat denk je van de frêle bosanemoon:


Ik vind ze allemaal even mooi.
Naast de elfjes staan ook bijpassende gedichtjes.
Bijvoorbeeld dit versje, dat hoort bij het elfje van het herderstasje (Henry kent dat wel, die liep als kind die knopjes op te peuzelen!)

Though I’m poor to human eyes
Really I am rich and wise.
Every tiny flower I shed
Leaves a heart-shaped purse instead.


Nou ja... als je eenmaal bezig bent kun je wel 100 afbeeldingen vinden van Cicely Mary Barker. Wat heeft zij er ongelooflijk veel gemaakt. 
Ik ben er fan van! Misschien omdat ik ooit zelf een elfje werd genoemd.

18 comments:

Nietzomaarzooo said...

Hier ook een fan. Al heb ik helemaal niets meer ervan in huis. Ooit een poster op de basisschool van mijn kinderen gezien en direct verliefd. Kijk eens bij boekwinkeltjes.nl

די מריו said...

Juweeltjes zijn jou wel toevertrouwd. Ik hoop dat je ze kunt vinden. En Henry noemt je toch af en toe wel elfje?

Love As always
Dimario

Lutje said...

het zijn inderdaad mooie plaatjes
zo heeft iedereen iets wat die graag ziet
Een @->- voor jou.

miekequilt said...

Prachtige tekeningen zeg. Daar kan je je helemaal in verliezen. Zeker nu het weer wat mooier weer wordt. Hopelijk vind je de andere boekjes ook.

John said...

Ik kende haar niet, niet bij naam iig, maar ze maakt prachtige tekeningen.

Karel said...

mogge Marlou
dat zijn mooie tekeningen zeg , geen wonder dat je zo'n boekje zoekt
ik hoop voor je dat je het vind
geniet de dag

Edward McDunn said...

Wat mooi, en vooral lief!
het zal niet meevallen, om deze boekjes te vinden, succes hoor.

... said...

Een waarachtige hulde aan tederheid en zachtmoedigheid.
Als je eenmaal volwassen bent is het een kunst
om weer eens neer te hurken
je klein te maken
en dan door een vergrootglas
naar de wereld te kijken.
.
Jelle Droeviger.

Anonymous said...

Lieve plaatsjes zijn dit. Sommige ken ik wel. Dat hier boekjes over waren wist ik niet.
Zijn herderstasje dan echt te eten of was Henri gewoon een beetje ondeugend op zijn jonge leeftijd (volgens mij nu nog steeds 😉).

Yova said...

Deze elfjes is te moeilijk om te vinden. Hopelijk gaat het lukken met zoeken. Deze plaatjes heb ik ook elders gezien. Mooie lieve plaatjes is deze. Tekeningen is best wel moeilijk om elfjes tekenen. Mischien is deze linkje wat voor jou... https://www.marktplaats.nl/l/boeken/q/barker+flower+fairies/ Daar kun je vinden. Fijne dag. Bedankt voor mooie feliciteerde foto bij mij gezet. Schattig.

Jan K. alias Afanja said...

Dat zijn inderdaad mooi, fijne tekeningen.
Succes met je zoektocht om er zoveel mogelijk te vinden.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Ik zal er hier eens naar kijken. Je weet nooit.

Sjoerd said...

iedere bloem een eigen elf, wat mooi is dat toch...

Rebbeltje ★ said...

Vind die oude prenten ook mooi om te zien maar de boekjes kende ik nog niet...leuke link :)
Groetjes

Hans said...

De boekjes van Cicely Mary Barker ken ik niet, maar vind de tekeningen erg mooi.
Zeg maar klein en fijn om te zien. Hans

Ferrara said...

Ik heb vroeger wel een aantal van die boekjes gehad, maar die zijn bij een verhuizing opgeruimd. In de hobbykast liggen nog kruissteekpatronen. Was best een klus.

Bertiebo said...
This comment has been removed by the author.
Bertiebo said...

Ze zijn erg lief. Ik heb ze gebruikt voir kkeine collages