25/09/2020

Het mannetje van Eric Coolen

Eric Coolen is een Haarlems kunstenaar, die een soort van running gag (sorry, weet er geen Nederlands woord voor) heeft: Het Mannetje. Waarschijnlijk is Het Mannetje ontstaan door een schaduwbeeld van Eric zelf:

 
Dat heeft hem geïnspireerd om Het Mannetje in de afleveringen van de serie  "Verscholen Haarlem" in het Haarlems Dagblad te zetten.
De lezers moeten dan eerst raden waar Het Mannetje staat...
Deze hieronder is voor mij niet moeilijk, want... het is mijn favoriete zwembad, de Houtvaart.


En deze (naast het hofje van Frans Loenen, waar twee vriendinnen van mij wonen) de poort van de Lutherse Kerk in de Lange Herenstraat:


Als de afbeelding in Het Haarlems Dagblad geplaatst wordt, staat er ook bij wáár het is.
Deze hieronder bijvoorbeeld, café Franzen...
Laat ik daar nou afgelopen woensdag met een van die vriendinnen uit het Frans Loenenhofje even een koppie thee gedronken hebben: Café Franzen, waar binnen een expositie is van een aantal werken van Eric:


Op zijn site kun je nog een tientallen "Verscholen Haarlem"-foto's zien met daarin elke keer Het Mannetje: *klik* er maar eens op. Het is echt leuk om te zien.
Maar ik zal er nu nog twee plaatsen.
Deze is van Het Koffiehuisje, waar we vaak een broodje kroket gegeten hebben  vlak bij Overveen en waar nu een ander restaurant in zit. (Waar ik geen zin in heb, want het is me veel te duur en ze hebben geen broodje kroket...)


En hier de laatste. Speciaal voor Sjoerd, want die spaart foto's van Hoge Spanning! 
Het Transformatorstation in de Noorder Schoolsteeg bij de Wijngaardtuin.


En tot slot Het Mannetje hier om de hoek op een electriciteitskast. 
Het schijnt dat het op meerdere plaatsen in Haarlem verschijnt. Niemand weet wie de mannetjes her en der zet, zelfs Eric niet.

Wel grappig... Als je 't weet, dan zie je 't meteen:
















Dag Eric! Succes met je mannetje en met Verscholen Haarlem en met al het andere gave werk dat je maakt!

Alle foto's zijn met toestemming van Eric geplaatst.
Alleen de foto van de electriciteitskast heb ik zelf gemaakt in de Anslijnstraat tegenover nummer 45.




26 comments:

Firma Fluitekruid said...

Wat een mooie tekeningen! Haarlem is een prachtige stad, dus er zal altijd wel inspiratie blijven voor Het Mannetje.

Lutje said...

het heeft je leuk bezig gehouden, ik denk dat dat de bedoeling is
-Een @->- voor jou.

די מריו said...

Dat grote trafohuis herinner ik me nog. Volgens mij heb ik die, maar nog iemand anders ook eens ingestuurd. Was jij dat Marlou? Leuk om plekjes te herkennen op deze manier.

Love As always
Di mario

PS.. maandag komen de foto's in een log.

Karel said...

mogge Marlou
wat een leuk idee van degene die dat mannetje overal neer zet
en je hebt gelijk hoor , als een of ander restaurant het broodje kroket van het menu haalt , zou ik er ook niet meer heen gaan

fijne vrije vrijdag groet

Bertiebo said...

Zo die Eric. Geweldige tekeningen en zo leuk, dat mannetje. Zin in een dagje Haarlem

Hilly Nicolay said...

Dag marlou,

Leuk dat mannetje hier en daar...

Groetjes,
Hilly

Sjoerd said...

dat mannetje staat volgens mij twee keer op mijn site. Ene keer zelfs met een ander mannetje erbij...

sjannesblog.com said...

Wat een leuke serie in dat dagblad. Mooi werk van Eric!

nicole orriens said...

Oh wat leuk zeg! En het is ook nog eens mooi.

Nietzomaarzooo said...

Wat een leuk mannetje in een mooie stad. Fijne stijl van tekenen ook.

Edward McDunn said...

Wat leuk dat het mannetje overal opstaat, dat maakt het meteen herkenbaar als een werk van Eric hè?

Jan K. alias Afanja said...

Wat een leuk idee weer.
Mooie speurtochten krijg je op die manier.

Tine de Jong said...

Voor mij was deze onbekend maar wel mooie tekeningen en als reactie op mijn violiste is dat ik Gerda ook altijd heb gevolgd hoor en nog haar blogjes soms leest. Mis haar ook nog steeds. Schreef ook altijd mooi en gezellige reacties. Ik heb ook eens haar genoemd in een blog toen ik in Evergem wandelde en heb er een mooi filmpje gemaakt: https://catherinetine.blogspot.com/2014/06/evergem-dorp-in-de-kijker.html

Wellicht vind je het mooi om te lezen en te zien en deze reactie mag je dan erna wel verwijderen hoor. Groetjes en fijn weekend.

Karel said...

of " wij " dat alles uitvonden laat ik maar in het midden hihi
maar het is zeker een goeie 😁

fijn weekend groet
Karel

Anonymous said...

Mooie tekeningen. Altijd leuk om de kundtenaar achter het werk te leren kennen. Het verhaal van het mannetje kende ik niet. Leuk idee van hem. Sommige gebouwen herken ik.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Kijk, Da's nou eens leuk!
Op schattenjacht door de stad.
Mooi ook nog eens!

Rebbeltje ★ said...

Wat een leuk idee dat mannetje op de foto's, maar ook in het wild haha
Dat maakt de affiches wel af van de stad
Groetjes en fijn weekend

Lukte het met de vogeltjes ?

Catherine Boone said...

Onbekend en onbemind, heel kleurrijk tegelijk heeft hij oog voor detail en perspectief.

Ferrara said...

Wat een leuke manier om op papier door de stad te dwalen.

Jelle Droeviger said...

Ja, Eric J. Coolen.
Die kán er wat van.
Hij kijkt niet alleen goed, maar hij zíét ook.
Hier op Terschelling hopen we dat hij eens de Brandaris op de korrel zal nemen.
Mét zo een mannetje er bij...
Zou mooi zijn.
.
Jelle Droeviger.

Hans said...

Het Mannetje is creatief bedacht en houdt andere ook bezig.
Zo hoort kunst ook te zijn. Hans

John said...

Wat een leuk idee had hij om dit zo te gaan doen. Ik mag dat wel, zulke creatieve ideeën. Goed w-end Marlou.

Marthy said...

Ik vind de tekeningen prachtig, ik hou van die stijl. Geen croquet op de kaart, wat een blamage.

Eric J. Coolen said...

Leuk!!!

Carla S. said...

Goh, enig weer Marloukie, die mannetjes van Eric.
Ik verdenk Henri er wel van dat hij dat mannetje op de elektriciteitskast heeft geplaatst.
Het druipt er een beetje van af.
Liefs en goed weekend, Carla

klaproos said...

:-) leuk om te zien loutje,
die erik brengt wel wat teweeg hé

xxx