10/09/2020

ZKV

Gisteren zei iemand tegen me, dat ze het zo lekker vond, dat mijn blogjes niet ellenlang zijn en gewoon even snel te lezen.

Nou is het maken ervan niet altijd even snel, hoewel het me best wel makkelijk afgaat, steeds makkelijker zelfs. Ik houd zelf ook erg van ZKVtjes.

Een ZKV is een Zeer Kort Verhaal en de meester in ZKV's is toch wel de schrijver A.L. Snijders.


Het schijnt, dat hij iedere zondag om 8:45 een ZKV voorleest op radio 4. Ga ik toch eens naar luisteren..

Maar vandaag doe ik een ZKVtje van Henry. Die schrijft ze heel graag en goed ook nog.

Hier is er dus eentje:

GRAS  MAAIEN

“Maai jij even het gras?” vraagt ze hem.

“Ik doet niets liever,” lacht hij, en begint blijmoedig, trekkend en duwend met haar ouderwetse handmaaier, aan die postzegel van drie bij vier meter.   Vanaf de buitenkant cirkelt hij, wretsj, wratsj, naar het centrum.   Fluitje van een cent. Bijna klaar.

Hé, wat is dat, daar in het midden ziet hij een madeliefje. Ééntje maar, meer niet…

 


“Wat doe je,” vraagt ze. 

Hij kijkt op.

Zijn schaartje hapt lucht.

“Ik knip even wat gras weg, hier.”

Schaapachtig kijkt hij haar aan.

Dan ziet ze het bloempje, strijkt door zijn haar, lacht naar hem en zegt: “Je bent me d'r een... Kom je koffie drinken?”

HK.


25 comments:

Lutje said...

een schrijver naar mijn hart
eigenlijk zelfs heel leuk
-Een @->- voor jou.

די מריו said...

Koffie is altijd prettig, dus als je daar mee eindigt dan ga ik er voor.

Love As always
Di mario

Yvette said...

Wat bijzonder....maar die van jou zijn ook altijd fijn!

Nietzomaarzooo said...

Leuke categorie ZKV. En een kunst op zich om in weinig woorden en omschrijvingen tot de kern te komen. Doet Henry zeker.

Bertiebo said...

Prachtig, Henry!

Bertiebo said...

En dank voor de zondagmorgentip. Ik ken Snijders heel goed, maar wist niet van dat voorlezen

John said...

Korte verhalen lezen makkelijker dan het kijken van een korte film. Ik blog momenteel tekst die maximaal 1 tot 2 minuten leestijd hebben. Ook te doen.

Hilly Nicolay said...

Leuk Marlou.

Groet en fijne dag.

Edward McDunn said...

Een mooi en lief klein verhaaltje hoor.

Karel said...

mogge Marlou
ja laat dat madeliefje maar staan hoor
dus jij ziet zo'n mok wel zitten voor de koffie :)
en na het maaien gelijk koffieleuten dus
geniet de dag

pourquoi pas ??? said...

O dan moet die persoon niet bij mij gaan lezen.
Ik wil graag een keer met jou kopje koffie drinken.

sjannesblog.com said...

Een ZKV naar mijn hart. Met dank aan Henri dus.

vilterietje said...

Het kan altijd korter...het kan korter������d

Sjoerd said...

Een bijzonder man, die verloofde van jou.

Rebbeltje ★ said...

Grappig verhaaltje van Henry
En zou toch het madeliefje laten staan en erom heen knippen, maar dat bedoelde hij toch?
En ja dan is er koffie
Groetjes

Ferrara said...


Best een lastig genre. Maar, goed gelukt. Mooi open eind.

Marjolijn. said...

Een bakje koffie na gedane zaken is altijd goed...!!

mirjam kakelbont said...

Henry is óók een meester in het schrijven van ZKV'tjes. Lief om dat madeliefje te laten staan. Maar goed ook, ander kreeg hij ruzie met Dien en dat wil niemand (-:
Die koffie hebben jullie samen dubbel dik verdiend.
Ik vind jouw blogs sowieso fijn om te lezen!
Dag liefie, dikke liefs ♥

miekequilt said...

Wat een enig verhaaltje. Kort en bondig en leuk!

Sjaantje said...

Mooi ZKV-tje, Henry!

Hans said...

Zelf ben ik ook van de gemiddelde lengte van de logjes, soms wat meer maar meestal korte teksten.
De ervaring is dat men op een zeker moment afhaken en niet meer alles lezen,omdat men meerdere logjes wil bezoeken.
dit was een heel leuk ZKV'tje. Hans.

Jan K. alias Afanja said...

Een mooi verhaaltje. En als het dan ook nog eindigt met koffie, is het helemaal goed. :-)

Maria bd V said...

Leuk ZKVtje!
Ik luister elke zondag maar Snijders.
Leuk hoor.
Maar die van Henry zijn minstens zo leuk😀

Carla S. said...

Schattig Marloukie, dat ZKVeetje.
Ik heb er vele gehoord op zondagmorgen.
Heel mooi die van Henry met zijn vriendin.

nicole orriens said...

Ik vind korte blogposts soms inderdaad ook wel fijn. Je hebt immers niet altijd zin in lange lappen tekst. Dit is een prachtig kort verhaaltje.