18/09/2020

L' shana tovah!

Voor al mijn joodse familieleden en vrienden:

L'shana Tovah...

Dat het maar een mooi zoet en goed nieuwjaar mag worden...


Het is gebruikelijk om een stukje appel in de honing te dopen. 
Mierzoet... het glazuur springt spontaan van je tanden...
Er is geen vuurwerk en er zijn geen oliebollen.
Maar wel... bazuingeschal!
Op deze dag wordt de sjofar geblazen.
Dit is de mijne:


Het is een ramshoorn en eerlijk gezegd... ik ben al jaren aan het oefenen en ik breng er nog steeds niets van terecht! Hoeft eigenlijk ook niet, want je kunt de rabbijn uitnodigen om bij jou te komen sjofar-blazen.

Gelukkig kan ik het je wel laten zien. Hier is een kort filmpje, met een hele mooie hoorn!!


Ooit was het een alarmsignaal, voor onraad. Het geluid is dan ook heel ver te horen. 
Het Nieuwjaarverhaal gaat nog veel verder dan alleen maar de sjofar blazen en een appeltje met honing eten...

Het gaat ook over je zegeningen tellen. Moet je eigenlijk altijd doen...

Het belangrijkste is voor nu de wens:

Moge je ingeschreven en bezegeld worden voor een goed jaar.

L'shanah tovah
שנה טובה








24 comments:

Marjolijn. said...

Mooie feestdag, op naar een mooi jaar...!

די מריו said...

Shana Tova, maak er een mooi zoet nieuwjaar van.

Love as always
Di mario

Hilly Nicolay said...

Op naar een prachtig jaar.

Groet,
Hilly

John said...

Shana Tova, dat het een mooi jaar mag worden voor iedereen. Ik blas op 31 december altijd op een hoorn. Een grote.

Karel said...

mogge Marlou
klinkt goed die mooie hoorn
wens je een fijn nieuwjaar denk om het glazuur van je tanden

groetjes , Karel

Nietzomaarzooo said...

Dat is een mooie wens. Sluit ik me van harte bij aan.

nicole orriens said...

Wat een mooie wens! Die is fijn voor alle mensen.

Sjoerd said...

L'shana Tovah, klink ook nog goed.

vilterietje said...

Wat een mooi gebruik! L’shana Tova

Edward McDunn said...

Goh, wat leuk en interessant, dit wist ik niet hoor.
Voor jou een L’shana Tova gewenst hoor Marlou!

sjannesblog.com said...

Voor jou ook alle goeds dit jaar!!

miekequilt said...

Ik wens je een mooi en goed nieuw jaar.

Karel said...

is ook zonde van het bier :)

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Een feestdag voor jou dus...maak er een mooi nieuwjaar van.
En ja die zegeningen moet je het hele jaar en altijd tellen
Groetjes en fijn weekend

Anonymous said...

L'shanah tovah
שנה טובה

Dat het een goed jaar voor jou en je familie wordt.

Jan K. alias Afanja said...

Lokkich Nijjier!

Ferrara said...

Veel zegeningen gewenst.

Hans said...

Morgen en zondag, feest.
Shana Tova, wens je een goed en zoet nieuwjaar. Hans

Lutje said...

een mooie wens van een gebruik dat ik niet ken...
*Ik wens je een fijn weekend en hier is een @->- voor jou.

Lea said...

שנה טובה ובריאה

Catherine Boone said...

Een mooi nieuwjaar voor jou, Marlou

Carla S. said...

Leuk Marloukie: Shana Tova!
Ik ga vanmiddag een appeltje in de honing dopen.
Wat die hoorn betreft: die was dus wel het dubbele formaat van de jouwe en ook nog gedraaid. Lijkt me veel gemakkelijker, vooral als de hondjes meezingen.
Liefs, Carla

Hans H. said...

Goedemiddag,

Alweer een jaar voorbij..

Een zoet Nieuwjaar gewenst.

L'shanah tovah
שנה טובה

rietepietz said...

Dit gebruik kende ik nog niet. Maar ik wil natuurlijk best iedereen een goed nieuwjaar wensen. Zo heeft ieder geloof zijn eigen gebruiken.