21/09/2020

My Octopus Teacher oftewel: nooit meer Calamari!

Al twee keer kreeg ik de tip om My Octopus Teacher op Netflix te gaan bekijken en gisteravond dacht ik: nu ga ik er voor zitten en deze film kijken!

Het is geen speelfilm, maar een documentaire over een man, die vriendschap sluit met een Octopus. Ja... dat kan! Octopussen zijn heel intelligente en wonderlijke dieren...

Eerlijk gezegd ben ik er een beetje huiverig voor, maar ja... de man uit de film, Craig Foster, heeft dat helemaal niet. Anders had je geen film natuurlijk. 

Craig heeft een soort van burn-out en besluit om in Zuid-Afrika een huis aan de kust te huren. Daar ontdekt hij, dat hij het heerlijk vindt om te duiken, zonder gasfles!! en dat helpt hem over zijn narigheid heen. Een jaar lang duikt hij elke dag en al vrij snel heeft hij een wonderlijke ontmoetig met een octopus.


Het beest is eerst nogal bang voor hem, maar omdat Craig elke dag weer naar beneden duikt en de Octopus opzoekt krijgen ze een band. Prachtig! 

Gaandeweg krijg je te horen, dat het een vrouwtje is.


De Octopus is in staat om zich heel snel te transformeren. Zou ik ook wel eens willen... lijkt me best wel makkelijk... Vooral als er een lelijke haai op je af komt! Ze kan ook van alles om zich heen "plakken" als er gevaar dreigt, schelpen en steentjes en weet ik wat nog meer. Met die zuignapjes haalt ze die van de bodem...
Je herkent het dier dan helemaal niet:


Craig zoekt haar iedere dag op en er ontstaat een soort van vriendschap, zonder angst tussen die twee. Hij filmt haar en kan haar steeds mooi portretteren.


Of er een tweede filmer meeduikt? Ik weet het niet, zou kunnen. De zoon van Craig gaat zo nu en dan mee, dus die zal ook wel het een en ander gefilmd hebben...

Dan komt de dag, dat de Octopus niet alleen is en een mannetje met haar zit te flirten. Sja... dat vindt ze wel lekker natuurlijk en niet lang daarna verstopt ze zich in haar hol en legt ze miljoenen eitjes. 
Daar komen misschien maar 20 octopusjes uit, want de rest wordt opgesmikkeld door de medebewoners van de oceaan.
Als haar taak volbracht is komt ze nog één keer naar Craig toe en pakt hem vast. Heel ontroerend... Het is de laatste keer... 
Daarna gaat ze sterven: ze eet niet meer en wordt steeds zwakker, verliest haar kleur en dan is het gedaan...


Ik kan de documentaire aanraden enne... ik eet nooit meer Calamari!

17 comments:

Lutje said...

lijkt me weer een leuke om te zien
als ik je beschrijving lees
-Een @->- voor jou.

Karel said...

mogge Marlou
en was er nooit een haai als die man dook :)

fijne maandag groet

די מריו said...

Calamariat ik toch al niet, want niet koosjer (en zien er ook niet lekker uit) Wel mooi beschreven hoe het verhaal is. Misschien ga ik nog wel een keer kijken.

Love as always
Di Mario

John said...

Ja, ik vond het een superfilm. En als je nagaat hoe wij mensen met dieren omgaan, zulke mooie slimme dieren.

Happy Earl Grey said...

Wat een bijzondere film, helaas heb ik geen Netflix. Hoewel helaas... ik wil het niet het is zoveel tijdrovend en die gebruik ik liever anders.

Edward McDunn said...

Het lijkt mij best wel een bijzonder film, ook ik heb geen Netflix.

pourquoi pas ??? said...

oooooh ik vind het nu al zielig dat ze doodgaat maar het klinkt prachtig.

Karel said...

ja ik zag al reacties van Belgen , dus die kunnen er wel tegen 😁
ik ben onderweg naar een fijne wandeling
geniet de dag

Tine de Jong said...

Zo zie je maar dat als je de dieren lief hebt ze jou ook kunnen liefhebben. Heb al vele mooie films ervan op Yt gezien. PS. Ontvang jij ook altijd zo een kennisgeving van omleiding? Hoor er niet van andere erover. Wellicht komt dit omdat ik met laptop alleen werkt. Heb wel nieuwe gezet maar zag deze ook al niet in leeslijst staan. Moet nog erg wennen aan de nieuwe. Wens je mooie dag toe.

Rebbeltje ★ said...

Calamari eet ik zowiezo al niet maar na het zien van zo'n film wil je ook niet meer denk ik zo...alhoewel er zijn veel filmpjes over dieren en af en toe een lekker stukje vlees gaat er bij mij wel in.
Ook hier geen netflix...waar zou ik de tijd vandaan moeten halen om ook nog daar te kijken haha
Groetjes en geniet je dag

christiene said...

Ha Marlou,
je zou het niet zeggen van zo,n dier
je zou er traan om kunnen laten
einde van een bijzondere vriendschap.
een groetje
Christiene

Ferrara said...

In huize F. is geen Netflix. Zo te lezen bij dit soort filmpjes wel een gemis. Calamari is een van de weinige dingen die ik niet lekker vind.

Nietzomaarzooo said...

Bedankt voor de tip, maar nu weet ik natuurlijk al hoe het afloopt. Niet dat hij ook in een Octopus veranderde en ze voor eeuwig samen verstrengeld zijn?

Marthy said...

Ik heb geen Netflix en nog steeds het idee dat ik niets mis.

Mormorsweb.blogspot.com said...

't Is toch wat. Nooit meer calamari.....

Hans said...

My Octopus Teacher is inderdaad een mooie documentaire.
Heel mooi om te zien dat men vriendschap kan sluiten met een Octopus. Hans

Ot. Je verzoekje ligt op het logBankje voor de volgende show.
De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

nicole orriens said...

Wat een bijzondere film. Nu ben ik ook nieuwsgierig. En wat bijzonder dat je blijkbaar vriendschap kunt sluiten met een inktvis...