01/09/2020

Leestip: HET ZOUTPAD

 HET ZOUTPAD van Raynor Winn. Een prachtboek. Ik heb het in géén tijd gelezen. Klinkt gek: geen tijd... maar zo ging het ongeveer. Geen tijd om andere dingen te doen: lezen lezen lezen...
















Het verhaal is het verhaal van Raynor Winn en haar echtgenoot Moth. In een week tijd zijn ze alles, maar dan werkelijk ook alles kwijt: huis en haard... en tot overmaat van ramp krijgt Moth te horen dat hij een ongeneeslijke ziekte heeft, die hem langzaamaan zal verlammen. 

Raynor ziet op de dag, dat de deurwaarders hun boerderij komen opeisen, een boekje liggen: The South West Coast Path en omdat ze toch niets te verliezen hebben besluiten ze om het pad te gaan lopen. Een kustpad kan niet zo moeilijk zijn toch? 

Het eeuwenoude pad langs de zuidkust van Engeland is meer dan 1000 kilometer lang en loopt van Minehead aan de westkust via Land's End tot Poole aan de oostkust.











Met ieder een grote rugzak, waarin een tent, slaapzakken en -matjes, een kooktoestelletje en een pannetje, bekers en bordjes gaan ze op pad. Totaal berooid... geen cent te makken en levend op dat wat ze in de natuur vinden. Gelukkig wél iedere maand 48 pond (=53 euro) op de bank, van de social security. Maar daar moeten ze heel zuinig mee omgaan, want veel is het niet. Een hele maand met twee personen met 48 pond...


Al lopende begint Moth zich steeds beter te voelen. Waar hij de eerste dagen nauwelijks het ene been voor het andere kon zetten voelt hij zich na een paar weken lopen lenig en gezond.
Ook Raynor voelt zich goed. Ja... d'r haar is inmiddels van stro en d'r huid is zoutig, maar ze voelt zich sterk en prima.
Het kustpad blijkt niet een mooi glooiend en makkelijk pad te zijn, maar zwaar en soms heel steil.


Zie je het voor je? Een tentje daarboven op een van de krijtrotsen. Wildkamperend, want geld voor een camping is er niet. In het donker je tentje opzetten en er voor dag en dauw weer weg...
Dakloos...
Als ze passanten spreken en vertellen dat ze dakloos zijn gaan die er als een haas vandoor. Maar als ze zeggen: we zijn bezig het pad te lopen om de ware betekenis van het leven te herontdekken dan schuiven de passanten dichterbij... "Vertel eens..."



Hun eerste doel is Land's End.
Ze kunnen daarna in een oude loods wonen, die ze opknappen tot ze er weer uit moeten.
Dan beginnen ze in Poole (aan de oostkust) en lopen richting Plymouth.
Dag in dag uit, door zwaar weer met hevige windstoten en regen of bloedheet in de brandende zon.
Een boek om bijna niet neer te leggen. Zo goed geschreven en zo ontroerend soms...
Echt een aanrader! Ik vond het zelfs erg, dat ik het uit had... 





Het boek is een internationale bestseller, dus... er is weer ruim voldoende geld in het laatje en een goed dak boven hun hoofd. Maar inmiddels zijn ze weer aan het lopen. Gewoon... omdat ze zich daar goed en gezond bij voelen.
Met een nieuwe metgezel: een leuk borstelig hondje!



26 comments:

Marjolijn. said...

Fijn dat het boek je zoveel leesplezier heeft bezorgd.
Mooie dag Marlou.

Karel said...

mogge Marlou
dat is een zeer zwaar pad
ik deed daar fietsen de hele zuidelijke punt van Engeland rond
maar wat is het er mooi zeg
dit is een boek wat mij wel aanspreekt , dus
ben trouwens ook wel benieuwd of ze inmiddels weer een dak boven hun hoofd hebben
groet , Karel

Bertiebo said...

En? Ben je al aan het vervolg begonnen?

Hilly Nicolay said...

Lijkt me een mooi boek Marlou.

Ik heb nog veel boeken die ik nog eens wil lezen.
Ik plaats deze erbij.

Dankjewel voor het delen.

Groetjes,
Hilly

Sjoerd said...

Ik heb al van veel kanten goede dingen gehoord over dit boek. Het stijgt met stip op mijn lijst.

Marie said...

Ik heb hem ook gelezen. Kon het ook niet wegleggen. Zo mooi en zulke mooie beschrijvingen van de natuur. Er is nu ook een vervolg op.

sjannesblog.com said...

Je hebt geen woord teveel gezegd. Prachtig!

Lutje said...

soms vindt ik het spijtig dat ik geen lezer ben....
-Een @->- voor jou.

John said...

HEy, ik heb dit verhaal over dit boek met dezelfde foto's al eens ergens gezien. Toen wekte het ook al mijn interesse. Ja, lopen, buiten zijn, de natuur, het doet wonderen.

Nietzomaarzooo said...

Vrijwel overal lees ik goede berichten over dit boek. Reserveren dus maar bij de bieb.

Jaaaa..dat gevoel van jammer dat het uit is, zo herkenbaar.

nicole orriens said...

Dit boek heb ik ook met veel plezier gelezen. Inmiddels is er ook een tweede deel. dat vond ik zelf iets minder.

Edward McDunn said...

Veel leesplezier gewenst Marlou, ik heb er het geduld niet voor.

די מריו said...

Ik ben niet de enige die dit verhaal bekend voorkwam. Wie o wie heeft dit boek ook al gelezen. Dat moet wel een blogger zijn waar zowel John al ik kom. ;-)

Love as alawys
Di mario

miekequilt said...

Het boek ligt klaar om gelezen te worden.

Rebbeltje ★ said...

Heel herkenbaar dat geen tijd...zoveel andere dingen te doen haha
Maar jij leest je boek en vind het nog mooi ook.
Als ik er al een ga lezen hou ik deze in gedachten 🤣
Groetjes

Jelle Droeviger said...

Ik zou dat pad wel willen fietsen...
Misschien met zo een dubbelfiets, zo een driewieler waarop je naast elkander zit.
Een daar dan een maand over doen of zo...
.
Jelle Droeviger.

Ferrara said...

Al weken in de reservering bij de bieb.

Karel said...

ja ze verzinnen wat hé Marlou 😁

fijne avond groet

Firma Fluitekruid said...

Ik heb hem bijna uit, nog twee hoofstukken, maar ik treuzel omdat ik het niet uit wil hebben. Maar gelukkig is er ook nog een deel 2.

Hans said...

De zuidkust van Engeland is erg mooi, een belevenis om te wandelen.
Heerlijk lange afstand wandelen.
Als je dakloos bent heb je al snel een stempel.
Heb het boek gelijk besteld, lijkt me erg mooi om te lezen. Hans

Mormorsweb.blogspot.com said...

Ik ben daar waar ze de loods aan het opknappen zijn. Een fantastisch boek.

Hilly Nicolay said...

Ik heb het boek gereserveerd bij de bieb Marlou.


Fijne dag,
Hilly

Erica U. said...

Ga het lezen, bedankt👍

Ria said...

Fijn Marlou!!!

Carla S. said...

Bedankt voor de leestip Marloukie! Ik ga kijken of ik de Engelse versie kan vinden.

Marjon said...


Het boek ‘ het Zoutpad’ ken ik.
Lekker hè? Zo’n stel en zo’n avontuurlijke wandelroute. Om jaloers op te worden.
Ik vind het wel wat voor jou en je verloofde!