09/09/2009

Licht...

.


Licht, mijn licht, alvullend licht, oogstrelend licht…
hartverzachtend licht! Ah, het licht danst, mijn lieveling,
in het centrum van mijn leven; het licht raakt, mijn lieveling,
de akkoorden van mijn liefde; de hemel opent zich,
de wind wervelt wild, lachen gaat over de aarde.

De vlinders spreiden hun zeilen op de zee van licht.
Lelies en jasmijnen deinen tot op de golftoppen van licht.

Het licht breekt in goud uiteen op elke wolk, mijn liefste,
en verstrooit edelstenen in overvloed.

Gelach verspreidt zich van blad tot blad, mijn lieveling,
en mateloze vreugde. De hemelse rivier heeft zijn oevers overspoeld
en de vloed van vreugde is alom.

























Rabindranath Tagore (1861-1941)

uit het Engels vertaald door Henry en Marlou...



voor Moeder Aarde


.

14 comments:

Nienke said...

And we're all gonna shine a light together


Namasté...

Nienke

klaproos said...

this little light of mine i'm going to let shine,
this little light of mine i'm going to let it shine...

dank je wel marlou...
samen schijnen we de wereld in :-)

xxx

Fluitenkruid said...

Mooi initiatief en mooie tekst van Tagore, fijne dag Marlou!

Jelle Droeviger said...

Woensdag 09-09-09, 09:09:09 uur.

Ja, het belangrykste om ons heen, is het licht, dat voor leven zorgt; je wordt vanzelf depressief als het lange tyd ontbreekt.

Met gevoel vertaald; met zelfs krachtiger beelden dan in het originele Engels. Nederlands is, mits juist gebruikt, een opgemaakt bedje voor gedichten.

Vooruit, vandaag maar weer eens een kaarsje gebrand, voor universele vrede en harmonie en liefde. Kan geen kwaad, en misschien helpt het.

Jelle Droeviger

Yvette said...

Wat een prachtige tekst...mijn lichtje was aan...zag je het?
Zouden er sateliet foto's gemaakt zijn?
dag lieffie
yvette

NEELTJE said...

Dat is een mooi gedicht.

marjolijn said...

Oh, dit is mooi, meisje.
Zag je mijn lichtje..?
Ik hoop dat er vandaag veel lichtjes branden.
Fijne dag.
Liefs Marjolijn.

Anne said...

heb je het ook gevoeld, de warmte, het licht dat steeds dichterbij kwam en met het eigen aangestoken lichtje de reis vervolgde:))

Di Mario said...

Heerlijk, rust, licht en genegenheid.

Love As Always
Di Mario

Han said...

Dat heb ik ook vaak in een RK kerk kaarsjes maken me rustig en laten me nadenken.

Lutje said...

Mooi gedichtje.
Vandaag vindt ik je logje echt prachtig

Marianne said...

Ik vind het zo mooi, dat ik dit gekopieerd heb .
Liefs en dank .

marjolijn said...

Maak er maar een gezellige vrij- reizen-dag van..!!
Veel plezier, en geniet er van.
Liefs Marjolijn.

gerdaYD said...

Ik heb het licht gezien, en wel op jouw mooie log... merciekes lieve Marlou!

"When we life in darkness, our human life is a constant want.
When we live in Light, our divine life is a constant achievement.
Light in the physical is beauty.
Light in the vital is capacity.
Light in the mind is glory.
Light in the heart is victory."
© Sri Chinmoy

En vandaag mag jij wel op de bedden spingen en dansen, gisteren echter niet, stouterik!
*wink, big smile*
Maak er een springerig dagje van, schat!