24/09/2009

Zingen voor leven

.
















Liesbeth de Kat is een lieve vriendin, die tijden naast me heeft gestaan bij het Vrouwenkoor Malle Babbe.
Ze stopte na 25 jaar met het koor: ze was klaar, het was genoeg en het werd tijd om andere dingen te doen. Alround als ze is: toneelspelen, dichten, schrijven en zingen heeft ze nu tijd om nóg meer dingen te doen.

Ze werd pasgeleden 75 jaar. Samen met "Malle Babbe" én met haar eigen koor: "Zingen voor leven" hebben we dit groots gevierd in de Lutherse Kerk in de Witte Herenstraat.
Het koor "Zingen voor leven" is een koor voor mensen, die kanker hebben of ermee te maken hebben,
Liesbeth's dochter Marieke is in 1993 aan een hersentumor gestorven, na een liefdevolle verzorging in het kleine huisje van haar moeder Liesbeth in het Frans Loenen Hofje in Haarlem.

Liesbeth heeft samen met onze dirigent Leny een programma samengesteld en één van de liederen was:

ZO ALLEEN.

Op de oude IJslandse melodie van "Sofðu unga ástin mín" heeft Liesbeth zelf deze ontroerende tekst geschreven.

Dag Roodkapje, teer en fijn, vier vandaag je leven
Morgen kan het anders zijn, zing je lied, nog zonder pijn.
Dood is verderop gegaan, voor even

Laat je rokje zwieren kind, dans onder de bomen.
Gooi je haren in de wind, zoek totdat je leven vindt.
Dood is heel dichtbij mijn lief gekomen.

Ach Roodkapje, door en stil, waarom ging je henen.
Ademloos, je huid zo kil, of je mond nog lachen wil
Onophoud'lijk, altijd zal ik wenen.





Maria zong het lied met haar mooie, tere stem en wij zongen de begeleidingsmelodie erbij.
Tranen...

Maar ook lachen, gelukkig...
Het was tenslotte feest! Een feest met een lach en een traan...


In mijn "Just Poetry" Volkskrantweblog kun je nog wat gedichten van Liesbeth lezen:

klik op: STERRENKIND

Ik wens Liesbeth nog veel heerlijke geïnspireerde jaren toe. Jaren vol kunst en het grote genieten.

Dagdag!














LECHAÏM... OP HET LEVEN!!


http://www.linkwithin.com/learn?ref=widget

20 comments:

Fluitenkruid said...

Dat moet een indrukwekkend lied zijn geworden, het youtube filmpje is erg mooi. Maar ik ga nog even Satie aanklikken.
fijne dag, Jannet

Nienk said...

Hai Marlou,

ik kan er niet met droge ogen naar luisteren.
Wat een mooi lied.
Zo'n zuivere stem...

Moet een lieve vriendin zijn...

Liefs van Nienk

Jacqueline said...

Mooi Marlou!

Fijn he schrijven wat je meemaakt...en dan ook nog die prachtige foto's erbij...
je hebt een goede smaak,

liefs, jakkie

marjolijn said...

Mooi meis, fijn dagje vandaag hé!!
Het weer is weer schitterend....geniet er maar volop van.
Liefs Marjolijn.

ps: Satie is onderweg.

Liesbeth said...

Wow Marlou!

Wat een verrassing! Prachtig, ik wordt er verlegen van. Ik stuur het door naar mijn kinderen en ook naar Zingen voor Leven.
Ik moet het nog even goed tot me laten doordringen! Dankjewel!!!!!

Liesbeth

klaproos said...

wat een schitterend stuk muziek marlou,
ik steek hie rbij jou ook steeds weer een en ander op:-)
zo leren en genieten we van elkaar

wat is dat toch een zaligheid hé.

Anne said...

ontroerend mooi.

samen zingen
samen leven
mee-leven:)))

Ibella said...

krijg er gewoon kippevel van, zo mooi

Essie said...

engelachtig...

mooi gedaan.

Ella said...

Lieve Marlou,

Ik wordt net wakker (nachtdienst) en lees jou prachtige verslag.

Ontroerend mooi (ook alle doorklikjes gekeken en beluisterd), dat is bijzonder wakker worden

Dank

Liefs Ella

Han said...

Het leven is voor jou toch wel een groot feest, en je geniet van elk moment. Maak er weer een mooi dag van morgen!

marjolijn said...

Op naar een heerlijk weekend, meis.
Geniet er maar volop van.
Liefs Marjolijn.

Lutje said...

je vriendin zal blij zijn, dit is echt prachtig....

gerdaYD said...

Wat een mooi log, wat een mooie ode aan een pràchtige vrouw, mijn lieve Marlou. Ik zit hier tot tranen toe bewogen...
Wens je haar vooralsnog een fijne verjaardag toe met al mijn wensen, zeker die dat ze nog héél lang mag doorgaan!
Merciekes voor je niet aflatende steun, en maak jij er een fijne dag van schat, jij verdient dat!

klaproos said...

dank je wel marlou:-)

* bloos bloss bloos*

ik doe niks speciaals, maar ik ben wél héél blij met die gave:-)

xxx

Liesbeth said...

Mijn naamgenoot heeft een prachtig lied geschreven. Heel mooi. Ik kom vanavond terug om rustig naar de muziek te luisteren en verder te lezen..

marjolijn said...

Geniet maar lekker van het weekend...!!

gerdaYD said...

op de dag dat je te wereld komt,
en je kijkt in het licht van de zon..
is er meer te zien, dan ooit iemand kon zien
meer te doen dan je ooit raden kon
het lijkt je haast teveel mischien, en je voelt je vooral veelste klein
en de zon die ons voedt met haar stralende gloed
stuurt al dat leeft op een reis zonder eind
het is de kringloop die ons..
allen voortbeweegt..
in ons kort bestaan,
zijn wij op zoek,
totdat wij onze weg
hebben kunne vinden
in de kringloop van het leven op aard!
© Disney
Een superdeluxe weekend gewenst mijn lieve Marlou!

Lutje said...

Goedemorgen,
dit zag ik al, dus kom ik je gewoon een leuk weekend wensen.

www.martinemussies.nl said...

Wat bijzonder, zo'n koor. Ik hoop dat jullie veel steun aan elkaar hebben! En wat goed dat jullie voor een oud-lid gezongen hebben, super. Je filmpje doet het hier niet, ga het morgen vanaf andere pc proberen. Liefs x MM