12/09/2009

De vrouw onder het zonnescherm

.
























Als ik naar Driehuis-Westerveld fiets kom ik langs een huis, waar onder het zonnescherm een oudere vrouw zit.
Ze lijkt een beetje op Oma Mia, met witte krulletjes…
Ze zit op het bankje, waarop ze een paar kussens heeft gelegd.
Het zijn geen kussens met bloemetjes of vrolijke streepjes, zoals je tegenwoordig veel ziet.
Nee, gewoon eigenlijk een beetje saaie bruinige kussens.
De vrouw zit daar en doet niets. Ze zit alleen maar een beetje voor zich uit te kijken. Het is te warm om iets te doen. En ze zit alleen maar te zitten...
Ze is niet zielig, maar staart een beetje voor zich uit. Ze is.
Ik word er door getroffen.
Wanneer heb ik voor het laatst zomaar een beetje zitten te zitten zonder iets te doen en een beetje voor me uit zitten staren? Geen idee. Ik “moet” altijd iets doen.
Misschien ga ik het eens oefenen. Gewoon een beetje zitten en niets doen.
Dolce far niente… zalig nietsdoen.

Op de terugweg zit ze niet meer onder het zonnescherm. Nu heeft ze een zitje naast het huis gemaakt. En er zit een man bij haar. Een oudere man. Ze heeft thee gezet en de man drinkt het hete goedje voorzichtig uit een keurig kopje.

Ze zitten daar in de schaduw. Je ziet, dat ze zich op hun gemak voelen. Tevredenheid, omdat niets hoeft. Alleen maar een beetje in de schaduw zitten. Verder hoeft er niets.

Dolce far niente: zalig nietsdoen.


.

18 comments:

Han said...

Je zal mij (nog) niet daar zien zitten thee drinken, ik ben meer voor "facendo"

Maak er een mooie dag van morgen.

marjolijn said...

Ja, soms is het heerlijk, zomaar niets doen.
Maar mij lukt het ook vaak niet hoor.
Och ja en dan is het ook goed.
Een hele mooie dag vandaag, en zing met veel plezier, en als dat klaar is mag je heerlijk niets doen, met een kopje thee, of een wijntje.
Fijne dag, meis...!!!!

Fluitenkruid said...

Als ik naar mijn omaatje kijk die eigenlijk de hele dag in haar kamertje in het zorgcentrum zit te zitten wordt ik daar best een beetje triest van. Maar ik snap wat je bedoelt, de hele wereld is tegenwoordig zo bézig.
Heb je nog lekker gezongen?
groetjes Jannet

Lutje said...

Oude mensen worden stiller, maar als ze iets zeggen of doen...

klaproos said...

het leven laten komen zoals het komt, dat moeten we allemaal leren hé marlou, en de ouderen hebben die kunst te pakken :-)

je hebt het mooi beschreven ik zie het zo voor me,

Neeltje said...

Tegenwoordig krijgen de dingen die we doen meestal een modieuze benaming. Zomaar zitten te zitten, dat zit er niet in. Wij zeggen dan dat we gaan mediteren en voelen ons reuze hip. Soms zeggen we ook dat het Boeddhisme zoveel mooie kanten heeft. En dat is natuurlijk ook zo maar....laten we onszelf blijven en gewoon gaan zitten als we willen zitten en nadenken of juist niet als we daar behoefte aan hebben.
Laten we doen zoals die vrouw en ons niet laten meevoeren in de stroom van de moderne tijd met al z'n hypes en trends.
Laten we onszelf blijven.

Han said...

Bedankt

Di Mario said...

De ultime rust. Heerlijk hoor.

Love As Always
Di Mario

Anonymous said...

Marlou, wat jammer dat ik niet in de buurt van haarlem woon en ook andere dingen had gepland voor dit weekend, anders had ik heerlijk kunnen genieten van het korenlint.
Hebben jullie genoten van het zingen en van het enthousiasme van het publiek?
Ik kom graag es luisteren naar jullie koor.

tût, Akky

Anne said...

op het moment dat we afleren dat elke minuut "zinvol" moet worden besteed, kunnen we, net al die oude mensen, genieten van het moment op zich:))

marjolijn said...

Heb je een fijne dag gehad.....lekker gezongen?
Maak er een mooie maandag van meis.
Liefs Marjolijn.

gerdaYD said...

Wat heb jij dat mooi beschreven, lieve Marlou. Jij moet een enorme mensenkennis hebben om je zo te kunnen inleven...

Er zijn zo hoge tonen
En ook zo lage
Dat mensenoren
Ze niet horen
Mogelijk wonen
In bos of hage
Vogels voor ons verborgen
Zingende tot de morgen
© Albert Verwey

Ik drink thee, ik eet rijst.
Ik breng de tijd door
zoals hij komt.
Ik kijk omlaag naar de rivier,
ik kijk omhoog naar de berg.
Wat voel ik me rustig en
ontspannen
© Pao-tzu wen-Ch'i

Laat je geest tot
rust komen en
Sluit je ogen.
Wees stil.
Voel de zon
op je huid.
Hoor het tjilpen
van de vogels.
Geniet van je
Zintuigen
© Pam Brown

Blij te lezen dat het zingen zo goed is gegaan mijn lieve meid! Ik had ook niets anders verwacht, je bent nu eenmaal een stem uit de duizend!
Geniet vandaag maar weerom van de VUT, jij hebt dat verdiend!

Ibella said...

Zalig niets doen, heerlijk tevreden gevoel, blij zijn , gelukkig zijn. Gewoon zitten op een mooi en stil plekje, ja daar hou ik van en kan het ook goed.
Op dat moment genieten van het leven.
Ik hoop dat je een fijn weekend hebt gehad en heerlijk hebt gezongen. Wij hebben in Kampen genoten van verschillende koren en monumenten.
Liefs Ibella

Han said...

Ik heb de foto's ook naar de email gezonden van jullie website.

Dag, dag,

Han

Liesbeth said...

Zalig niets doen en een dutje doen, even helemaal niets aan het hoofd en gewoon rust. Dat is toch wel lekker en helemaal als je oud bent.

Lutje said...

Ik ben precies te vroeg want ik ga zo werken, dus kom ik je gewoon effe een mooie dag toewensen.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlouke-met-het-zonnescherm, of liever met de paraplu, want die zal je vandaag zeker en vast kunnen gebruiken... Weet je wat? Neem er eentje van die mooie die je bij mij achterliet!
*wink, big smile*
Blij te lezen dat jij zo van je welverdiende VUT geniet, samen met de liefde van je leven!
En merciekes voor je commentaar op het rondje Ronda!
Maak er weerom een VRIJ dagje van schat!

Leibele said...

Niets doen is nog een hele aktiviteit hoor, lang niet iedereen kan het lang vol houden.