27/04/2020

De krant ja of nee?

.
Gelukkig... vorige week kwam ik iemand tegen, die ook niet alles hoeft te weten. En de krant dus bijna niet leest.
Dat was een bevrijding voor me: dat er iemand is, die ook niet al het nieuws uitpluist en zo nodig alles wil weten... (ook niet op tv)



Laatst was ik aan het uitrekenen hoeveel tijd je gebruikt om de krant te lezen.
Ik denk, zo gemiddeld  60 minuten per dag.
Dat is een hele maand per jaar.
Een hele maand narigheid lezen. Waarom doe ik dat eigenlijk??
Nou moet je weten, dat ik zelfs (nog wel, maar binnenkort niet meer) twee kranten heb.
Dat zou dan dus twee maanden per jaar zijn.
Help!!
Ik doe het niet meer.
Ik blader door de krant, dat wel… maar zie aan de koppen of ik de artikelen wel of niet wil lezen.
Over Trump zeg ik altijd meteen: hoef ik niet te weten, negeren die hap.
Over oorlogen en bombardementen: hoef ik ook niet te weten, word ik ziek van.
Over Corona: hoef ik niet te weten, behalve als het écht noodzakelijk is.



Ik hoef een heleboel gewoon niet te weten...
Bert Wagendorp lees ik altijd, Paulien Cornelissen, Sylvia Witteman en Aaf Brandt Corstius... en Sander Donkers over zijn Tante Jo. Heerlijk!

En jij?
Ik ben benieuwd: lees je de krant en zo ja... lees je alles?

Hier nog een aardige site over: goed en inspirerend en positief nieuws...
Goed nieuws (klik)


27 comments:

Sjaantje said...

Precies om die reden lees ik al jaren geen krant meer. Dit en het besef dat een kranten abonnement best prijzig is. Ik vond dat hij te vaak grotendeels ongelezen de oud papierbak in ging. Weg gegooid geld dus. Ik kom ook zelden toe aan het kijken van het journaal. En toch ben ik in grote lijnen prima op de hoogte. Niet altijd in details even goed, maar dat hoeft ook niet van mezelf. Ik kan en hoef niet alles te weten. Het bevalt mij/ons uitstekend zonder krant.

Marjolijn. said...

Geen papieren krant, wel digitaal en dat aanbod is zo groot, dat een duur papieren abonnement overbodig is.
En dat bevalt me wel...!
Mooie Woningsdag...!

Lutje said...

nee, ik ben een titel lezer, als die me aanstaat lees ik al eens verder....
en de voornaamste dingen hoor je wel ;-)
-Een @->- voor jou

Jacqueline en Ferry said...

Wij hebben geen krant. Nooit gedaan. Ik leest via internet of nieuws op de tv. Ik vind te duur voor de krant. Het bevalt me wel zo. In de straat bij ons is klein beetje oranje versierd. Ik doe niet mee. Fijne dag gewenst. Groetjes J&F.

sjannesblog.com said...

Ik ben meer een 'koppensneller' dan dat ik de krant uitpluis. Jouw lijstje van vaste rubrieken, die je wel leest komt aardig overeen met dat van mij. Ik heb het idee, dat ik voldoende weet wat er speelt in de wereld.

די מריו said...

Ik kijk of de koppen me aanspreken en dan lees ik het. Alles lezen is tegenwoordig niet meer haalbaar en ik moet zeggen. Ook niet nodig. Nieuws kijk ik zelden en als ik al kijk, dan kijk ik met de kinderen mee naar het jeugdjournaal.

Love as always
di mario

klaproos said...

Goeiemorgen lou lou,
precies om die reden lees ik geen krant, vanwege de ellende, wanneer komt er een goed nieuws krant uit :-) een waar je vrolijk van wordt.. nóg vrolijker Dien... já, nóg vrolijker,

Tv zie ik ook bijna niet.. een heel enkel keertje...
ik hoef geen ellende te zien, j e krijgt tóch genoeg mee,
maar Trump voor de gek houden,daar maak ik een sport van :-)

geniet van deze heerlijke dag,
de zon is al aan het klimmen...
ik denk dat we vandaag eens heerlijk veel NIKS gaan doen :-)

dag lieve schat
xxx

Karel said...

mogge Marlou
ook hier geen krant in huis , op het werk las ik die wel , lagen er zat :)
nu soms een artikel op NU.nl
en 1x het nieuws op tv , ben ik helemaal bij
geniet de dag
groetjes , Karel

Bertiebo said...

Wij lezen zelfs tweeeneenhalve krant. Het NHD voor het plaatselijke nieuws, Het Parool voor Amsterdam en omdat ik het een fijne krant vind en in het weekend De Volkskrant.
Ik ben net als jij van de columns en verder snel ik koppen en artikelen die ik leuk vind of interessant. Maar dus lang niet alles. Ik zou ze er ook wel uit willen gooien, vooral vanwege al dat papier, maar dat krijg ik er niet door bij mijn man. Die spelt alles (maar leest geen boeken). Ja het NHD mag weg van hem, maar ja dan mis ik alles van de omgeving. Ik heb wel eens geprobeerd digitaal te lezen, maar dat vind ik ook niet lekker

Karel said...

nu die regenachtige dag om al het verlaten moois te bekijken komt er aan
en die regen is ook hard nodig
fijne wandeling

Hans Huisman said...

Goedemorgen Marlou, sinds jaar en dag haal ik op zaterdag een Parool bij de sigarenboer. Negen van de tien keer heb ik die krant op vrijdag nog niet uit. Zit er toch over te denken om een Parool on line abonnement te nemen, groeten, Hans

Hilly Nicolay said...

Ik volg wat nieuwsprogramma's op tv.

Sylvia Witteman lees ik altijd in een tijdschrift, leuk.


Heb vandaag een mooie dag Marlou, ik ga straks de tuin in:)

Groetjes,
Hilly

Sjoerd said...

Ik was bijna in het goede nieuws blijven hangen. Ik heb al jaren geen krant geen krant. Ik kijk af en toe op nu.nl want dat is gratis en voor het weer naar buiten...

Mormorsweb.blogspot.com said...

Ik dacht dat ik de enige was die haar kop onder het zand stak. Ik lees de krant digital, meestal alleen de koppen en soms helemaal niet.

Edward McDunn said...

Ik lees al jaren de krant niet meer, je kunt al het nieuws volgen op internet, en echt goedkoop is het ook niet.

Jan K. alias Afanja said...

Ik lees de krant digitaal en selectief, oftewel ik pak uit de pap wat ik de lekkerste krenten vind en de rest laat ik aan me voorbij gaan.
En op tv gaat het op dezelfde manier, daar is het een mengeling van nieuws, achtergronden en vermaak.
Maak er een mooie dag van, Marlou.

christiene said...

Ha Marlou,

dit is weer zo,n mooi stukje,wel of geen krant
zit vaak de krant te lezen,kop koffie er bij
en na verloop van tijd kijk ik hoe laat het is
ben je zo maar een uur verder
en elke keer denk ik,hij gaat er uit
daar mee bedoel ik de krant.
ook leuk te lezen hoe anderen daar over denken.

Marlou maak er wat vandaag

lieve groet
Christiene.

Nietzomaarzooo said...

Lees wel graag een krant, maar ik denk dat dat komt omdat ik me geen krant kan permitteren en dus blij ben met korte losse proefabonnementjes of via Topics toch dingen kunnen lezen. Kennis is macht. Maar nu weer krantloos en dan kon ik voorheen in de bibliotheek toch de krant lezen, maar dat kan nu ook niet meer. Dus ja, ik mis 'de krant'

Wel Blendle, maar dat moet ik binnenkort ook gaan schrappen.

Uiteindelijk beslis je zelf WAT je leest. En wat je eruit haalt.

Ferrara said...

Hier valt elke ochtend Trouw op de mat en die wordt redelijk goed gelezen. Hoewel de pet niet altijd naar oorlogsellende staat, dus dat sla ik regelmatig over. Sport en financiën boeien me ook niet.
In de vakantie lezen we de krant digitaal. Eerlijk gezegd zouden we de krant niet graag missen.
Heb het goed vandaag.

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Manlief pluist de krant van A tot Z helemaal uit over de dag en dan komen de puzzels nog.
Nieuws liefst 3 x daags en dat alles krijg ik mee op de achtergrond.
Zelf lees ik de koppen omdat de krant er toch is...zie ik wat ik wel wil weten dan lees ik verder.
Hier vond men dat er een krant in huis moest zijn met opgroeiende kinderen...en ach hij wordt gelezen dus mag blijven hihi
Groetjes

Jelle Droeviger said...

Mijn oude moeder heeft mee zitten lezen, en zij laat weten (ze is héél goed in rekenen, want ze moest vroeger elk dubbeltje omkeren) dat 60 minuten per dag een halve maand per jaar is...

Wij lezen hier helemáál geen krant. Voordat die hier per boot op Terschelling is aangekomen is het al oud nieuws. Het internet is een prima nieuwsbron, zolang er verbinding is...
.
.
Jelle Droeviger.

John said...

Ik lees de krant zo weinig mogelijk. Ik hoef ook niet per se alles te weten. VAnmorgen las ik er een beetje in omdat ik even wat wilde opzoeken. HEt spaart geld, en het houdt je humeur goed. :)

Maria said...


Ik lees alleen wat ik interessant vind.
Duurt vaak ook wel lang hoor.
Ik sla ook wel dagen over.
Ik kijk nu dagelijks naar kijkradio op NH nieuws. Vreselijk leuke laagdrempeligheid met Paul Haenen en Sammy van Geest. Zij koppensnellen door de kranten. Zeer ontspannend.
Elke dag om 12 uur!

Ria said...

Ik lees ook wat ik interessant vind, maar wel iedere dag.👍

miekequilt said...

Je leest dezelfde krant als ik. Maar ik lees hem ook niet heel uitgebreid hoor. Mijn man vindt het heerlijk om met een kop koffie de krant te lezen. En dan echt lezen hoor.

Hans said...

Ik wil ook niet alles weten, zelfs niet uit het lokale krantje.
Lees wel veel, maar meer online. Hans

nicole orriens said...

Ik ben er te vrekkig voor tot mijn eigen spijt. Ik vind het zo'n grote kostenpost. Meestal lees ik dingen online, maar ik loop heel vaak tegen betaalmuren op. Terecht natuurlijk, want kranten moeten ook rondkomen.