22/04/2020

De visser

.
Misschien denk je, dat het pad wat ik elke dag loop, of bijna elke dag, een saaie bedoening is.
Dat het verveelt, als je er vaak loopt.
Nou echt niet!
Vergeet het maar.
Het verveelt nooit, want het is ook nooit hetzelfde.
Maar één ding is heel vaak hetzelfde: de visser.

Er staat (of zit) zo goed als elke dag een oudere man te vissen, aan het begin, vlak voor de spoorbaan.
Kijk... dit is 'm:


Toevallig zit hij op de foto daar, maar meestal staat hij.
En eigenlijk doet hij de hele dag niks.
Hij staat of zit daar maar... en staart in het water.

Het is zijn eigen plek.
Achter de boom heeft hij zijn stoel verstopt en een vangnet.
En niemand haalt dat weg.
Want de spullen zijn van hem.


Jaar in jaar uit is hij daar, elke dag weer...
Niet al te vroeg, maar toch zeker zo rond een uur of 11 is hij op zijn plek.
Tot een uur of vier 's middags.


Ik trek mijn stoute schoenen aan en loop over de brug naar hem toe om een praatje te maken.
Daar heeft hij duidelijk niet echt zin in.
Het is een man, die het liefst niks zegt.

Dus ik maak het kort, maar vraag nog wel: 

"Verveelt u zich niet?"


Waarop hij zegt:

"Welnee, waarom? Ik doe toch niks?"


Goed hé...
Ik mag dat wel...


Hij is altijd bij die boom, maar gistermorgen was ik vroeg en zat hij thuis nog aan de koffie.
En als hij er is en hij kijkt naar links, dan ziet hij dit:


Mijn grachtje met in de verte de Groote Kerk aan de Groote Markt.
Mijn grachtje in mijn stad...


29 comments:

Marjolijn. said...

Fijn dat de visser zoveel plezier beleefd aan zijn hobby.
Mooie dag Marlou.

Lutje said...

ja, vissen om rustig te zijn in stilte, ik had me het niet anders voorgesteld
-Een @->- voor jou

Karel said...

mogge Marlou
ik doe niets dus verveel me niet hihi , ja dat mag ik ook wel 🤣
mooi grachtje in een mooi stadje
geniet de dag
groet , Karel

Jacqueline en Ferry said...

Vissen deed ik heel vroeger heel veel. Leuke sport was vroeger. Ik blijf thuis. Heel veel an thuis. Mooie omgeving om daar te wandelen. Leuke foto's uit de buurt. Fijne dag groetjes J&F. Wij hadden al nieuwe blogje geplaatst.....

sjannesblog.com said...

Heerlijk zo 's morgens vroeg staan te genieten van je stad!

klaproos said...

Wat je ziet.... dat telt hé loutje,

iemand zei eens tegen mij.. jij hebt altijd zoveel mooie foto's van je wandelingen...."ik zie nooit iets" ... waarop ik zei, kijk je dan wel voor je voeten?? en nee, dat deed ze niet, ze keek in de verte, maar als je "altijd" in de verte kijkt, zie je het mooie dichtbij niet..

Loutjelief, JIJ kijkt ook voor je voeten, jouw Haarlem..... mooi hoor..

dikke knuffel
xxx

klaproos said...

enne die visser.....
die is héél mindfull bezig, of die heeft een boos / chagrijnig wijf thuis :-)

xxx

Bertiebo said...

Nee ik snap dat zo'n pad je nooit verveelt. Net als jij loop ik ook vroeg, nog vroeger zelfs. Ook meestal hetzelfde pad. Meestal verveelt het mij ook niet. Maar soms...

miekequilt said...

Wat heerlijk om daar zo in je eigen stad te wandelen. Ben je een echte " mug"?

Sjoerd said...

Een schitterend antwoord van die visser. Welnee, waarom? Ik doe toch niks?... Heerlijk.

Hilly Nicolay said...

Zijn eigen stekkie waar hij geniet.

Als je om je heen kijkt Marlou zie je elke keer wat anders.


Heb een mooie dag.

Groetjes,
Hilly

Jannet said...

Heerlijke observatie Marlou!
Mijn vader is (beroeps)visser, die zegt ook niet veel, ze zijn gewoon heel erg zen :-)
Wat is Haarlem mooi he, jouw stukje van de stad lijkt me een heerlijke plek. Geniet ervan! x Jannet

John said...

HEt is echt een misvatting dat vissen saai is of iets wat verveeld. Als het zou vervelen deden we het niet. Al moet ik wel zeggen dat ik niet kan vissen zoals deze man. Zeevissen is actiever.

Karel said...

ja Marlou
Normandië en Ieper staan ook op mijn lijstje

groetjes

Edward McDunn said...

Een mooi verhaal hoor, vissen schijnt heel rustgevend te zijn, en als je niets gevangen hebt, kan je altijd nog naar de visboer gaan.

guusje said...

Wat een jaloersmakende foto's, maar het is je gegund,ha,ha. Toen ik daar vroeger woonde, realiseerde ik me helemaal niet dat ik op zo'n superlocatie woonde. Wilde het ouderlijk nest verlaten en ruilde dat in voor een piepklein kamertje naast spoor 8 van H station. Nu een kantoor. Ook nog een vraagje en jouw trouwr aanhangers willen dat vast ook weten: hoe begeef jij je nu naar de woning van je lieve verloofde? Bus of trein mag toch niet? Ga je op de fiets van H naar A?

nicole orriens said...

Oh prachtig die visser. Een markant type lijkt me dat. En bijzonder ook dat hij daar elke dag is, en ogenschijnlijk niets staat te doen.

Jelle Droeviger said...

Wat fijn dat je in Nederland zo gewoon jezelf mag zijn.
In China zou je al door een een Sprekende Drone gespot zijn, en moeten verklaren waarom je daar zomaar NIETS zit te doen...
.
Jelle Droeviger.

די מריו said...

Je hebt wat.. je hebt die man aangesproken. Hoe durf je, weet je wel dat je zijn vissen had kunnen verjagen. Volgende keer op kousenvoeten er voorbij lopen... Schande.... pfffff. ;-)

Love As always
Di mario

Nietzomaarzooo said...

De kunst van het nietsdoen. Denk dat die langzaam verloren is gegaan. Want tegenwoordig is 'druk druk druk' (oeps..voor Corona)het mantra.
Je woont prachtig, lijkt bijna landelijk.

christiene said...

Ha Marlou,
het bijna buiten wonen kun je veel kanten mee op
ja de goeie.....
Fijne wandelingen.
Een visser die zijn eigen stekje heeft verworven.
Voor de man één dag niet gevist
is één dag niet geleefd!
lieve Marlou,wens je nog veel mooie wandelingen en
markante figuren voor een bijzonder praatje.
groetjes
Christiene.

Rebbeltje ★ said...

Ha jij was de stoorzender van zijn concentratie bij het vissen...O nee bij het niks doen hihi
Lijkt wel een ambtenaar daar zeggen ze ook van dat die niks doen.
Maar je hebt een mooi plekje om je dagelijkse wandeling te maken...
Wij zelf lopen ieder dag een andere kant op en komen dan ook elders uit.
Groetjes en geniet je dag

Ferrara said...

Prachtig blog en antwoord van het loze vissertje.
Klaproos noemt zijn vrouw, ik schreef daar ooit eens een blog over. Die visser was heel wat minder relaxed. https://ferrara-victoriene.blogspot.com/2015/08/mijmeringen-van-een-sportvisser.html

De vraag over je verloofde speelde bij mij ook, maar durfde het niet te vragen.

Jan K. alias Afanja said...

Leuke serie. Vissers zijn vaak niet van die praters. Behalve wanneer het om visserslatijn gaat natuurlijk.

MelodyK said...

Welkom terug...


Mijn mans vis tuig is niet meer goed genoeg en hij overweegt nieuwe te halen... ik zeg niks, doe het er zwijgend toe en hoop dat hij het niet doet....

Hans said...

Inderdaad een route die je vaker loopt hoef zeker niet te vervelen.
Toch mooi dat de spullen van de visser blijven staan.
Samen hebben jullie een binding, de prachtige omgeving. Hans

Carla said...

Fantastisch Marloukie,

vooral die vraag en dat antwoord: verveelt u zich niet? nee, ik doe toch niks: geweldig!

Jetteke said...

zich niet?"


Waarop hij zegt:

"Welnee, waarom? Ik doe toch niks?"


hahahahahaha!!! Geweldig!

Mirjam Kakelbont said...

Vissen is gewoon een excuus om niets te doen, snap dat dan, Marlou!
Gewoon een man die van niets doen houdt én het ook nog eerlijk toegeeft. Een heel zeldzame man. Met uitsterven bedreigd, zeg ik je :-D :-D
Lieve groet ♥