11/12/2020

De stad is jarig!

Mijn stad, Haarlem, is deze maand 775 jaar geworden! Wat een respectabele leeftijd. 

775 jaar geleden kreeg Haarlem stadsrechten van een piepjong stadhoudertje: Graaf Willem de tweede van Holland. Ik geloof, dattie 12 jaar oud was...

Daar heb ik verder niet zoveel mee, met graven en prinsen en de hele santekraam. Maar Haarlem is toen, in 1245, een stad geworden en dat wordt nu dus gevierd.

We hadden een virtuele stadsborrel, heel "gezellig" via de computer proosten op de verjaardag van de stad. Ik was aan de Rivella, oké... in een champagneglas, dat dan weer wel.

En met mij honderden Haarlemmers. Lekker veilig toch, samen met de burgemeester... schept toch een band.

De Vrienden van de Grote Kerk op de Grote Markt hebben de stad een kado gegeven: dagelijks een lichtschouwspel. Ik was er nog niet aan toe gekomen om het te bekijken, want... eerlijk gezegd ga ik 's avonds de deur niet meer uit.

Maar gisteren was ik toevallig in de stad en kon het schouwspel met eigen ogen zien. Ik was erg onder de indruk... Wat een plaatje!



Nou Haarlem... gefeliciteerd!
Ik hoop je 800ste verjaardag nog mee te mogen maken. Misschien kunnen we dan wél op de Grote Markt staan met de verjaardags-toost! Ik kom!

Verder zijn er geen feesten hier in de stad. Kan Corona-gezien ook niet. Maar wel is er nog een fraaie poster gemaakt door Haarlems kunstenaar Eric J, Coolen:


27 comments:

Marjolijn. said...

Proficiat met jouw jarige stad...!

די מריו said...

Iets ouder dan de stad waar ik in woon. Hopelijk kan ik het feest van hier wel live meemaken. Vreemde gedachte dat er toen al mensen door de stad liepen, al zag het er toen ongetwijfeld heel anders uit.

Love As always
Di mario

Lutje said...

je stad is jarig, ik heb daar eigenlijk nog nooit bij stilgestaan, ik dacht dat het al van voor de middeleeuwen of zo was ;-)maar op wikipedia zie ik vanaf 1117, ik sta zelf versteld
-Een @->- voor jou.

Bertiebo said...

Ha Marlou, Rivella in een champagneglas. That's the spirit!

Karel said...

mogge Marlou
lekker hé rivella , dat is de enige frisdrank die ik drink , al drink ik de pintjes ook het liefst fris 😁
van harte met de verjaardag van je stad , respectabele leeftijd hoor , een toost waard
geniet de dag
groetjes , Karel

Nietzomaarzooo said...

Fijne verjaardag en hiephiephoera!

klaproos said...

gefeliciteerd loutje,
wat heerlijk als je ergens ook zo graag woont hé.

heerlijk hé, s ávonds binnen kaarsjes aan Gezellig

dag lieffie, heb het fijn vandaag wij gaan naar het bos
xxx

nicole orriens said...

Wat een eerbiedwaardige leeftijd voor een stad. Nu vraag ik mij af hoe oud Doetinchem is... Ik zal het eens gaan opzoeken.

Sjoerd said...

Volgens mij is het zuiden van Limburg het oudste deel van Nederland. tot hier heeft ooit de zee gestaan. Maar niettemin, een mooie stad, Haarlem.

pourquoi pas ??? said...

Haarlem is zo leuk en Henri ook. Wat leuk he dat kunnen genieten van zoiets simpels als een bakkie voor 1 euro. Ook al ben je niet verslaafd. Haha. Ook niet aan chocola of zo? Er moet toch iets zijn.

Edward McDunn said...

Gefeliciteerd Haarlem!
Je hebt de verlichting mooi vastgelegd Marlou.
Jij zult de 800e verjaardag nog wel meemaken hoor!

Karel said...

ha die Marlou
jij al vroeg op pad dus , waar je zin in hebt hihi
ik hoop dat je voeten weer warm zijn
fijn weekend groet

miekequilt said...

Gefeliciteerd met je mooie stad. Haarlem is heerlijk knus en gezellig. Ondanks alles toch echt een feestje waard.

Jan K. alias Afanja said...

Dat is wel een klein digitaal feestje waard. Jammer dat het niet op grootste wijze gevierd kan worden, maar het is niet anders, daar gaan we verder niet moeilijk over doen.
Aan de respectabele leeftijd van 775 jaar is Drachten nog niet toe, dat houdt met 380 jaar op. :-)

Jelle Droeviger said...

Welgefeliciteerd, Marlou, met Haarlem 775 jaren stad.
Ik denk dat jij, vanwege het zo begeesterd promoten van die stad, gemakkelijk tot Burgemeester zou kunnen worden benoemd.
Je zou ongetwijfeld de beste zijn.
.
Jelle Droeviger.

Rebbeltje ★ said...

Ja voor de liefde moet je wat over hebben hè...

Dat is zeker een reden tot feesten...maja kan nu niet hè..
Je zegt het zelf al dan maar met de 800 volop meedoen haha
Fijn weekend

Anonymous said...

Gefeliciteerd Haarlem. 🥂

Paco Painter said...

Van harte. Wij zitten hier op 700 jaar

vilterietje said...

Oh wat leuk! Sittard vierde in 2018 dat ze 775 jaar stadsrechten hadden. Een zomerparade, superleuk!

MelodyK said...

Ik heb er niks mee, ook niks tegen, geschiedenis is er en daar moeten we vanaf blijven (vind ik, als kennelijk 1 van weinigen nog tegenwoordig maar dat terzijde

Gefeliciteerd dus met jouw stad en ik slaak een zucht van verlichting dat ik niet zo oud zal (moeten hoeven) worden

Ferrara said...

Was wel een groot feest waard geweest, maar ja dat kan nu niet. Dan maar virtueel met de burgervader aan de borrel. De Bavo staat er stralend bij!

sjannesblog.com said...

Jammer dat niet alle festiviteiten gevierd kunnen worden zoals men het had uitgedacht, maar men is inventief. Haarlem gefeliciteerd en jij ook Marlou.

Hans said...

Dan woon je in een meer dan volwassen stad met een hele geschiedenis.
Haarlem is een mooie stad, kwam er vroeger nogal eens toen ik nog in de Zaanstreek woonde. Hans

Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

Marthy said...

Mooie stad, mooie poster ook. Als ik dan in een stad zou willen wonen zou Haarlem zeker in aanmerking komen.

John said...

Gefeliciteerd met Haarlem, Marlou. Een mooie oude stad. Je woont er fijn denk ik.

Catherine Boone said...

Een stad met zoveel architectuur, cultuur en natuur en dit ook met een Vlaamse inbreng. Ik wandel met veel plezier in Haarlem.

mirjam kakelbont said...

Gefeliciteerd met de verjaardag van Haarlem! Jeetje...wat heeft de stad veel beleefd en gezien. De Middeleeuwen meegemaakt, de Gouden Eeuw, de verovering van de Spanjaarden... Als die kerk kon praten, zou-ie hele verhalen kunnen vertellen. Mooi met dat lichtspel en ook dat er massaal werd getoost, ongeacht of het met Rivella, champagne of appelsap was. Het gaat om het gevoel van saamhorigheid ♥
Bye bye darling.