01/12/2020

Leiden

We waren een paar dagen in Leiden, in een fijn hotel, want we hadden wat te vieren: 28 jaar verloofd... 

Nou zijn er nog steeds mensen, die zeggen, dat het tijd wordt, dat we trouwen, maar nee: dat hoeft niet. We vinden het allebei prima zo en elk jaar vieren we rond de 26ste november een feestje. Ergens in Nederland, meestal in de buurt. 

Dus... goed beveiligd met de trein naar Leiden, waar we volop genoten hebben. Met champagne, want dat vinden we toevallig allebei heel erg lekker en een heerlijke maaltijd in het restaurant van het hotel. Je snapt: we hebben optimaal genoten.  Ook van de stad... Een kleine, gezellige stad. 


We hadden een paar plannetjes klaar liggen om te doen: naar diverse musea, want die zijn gelukkig weer open en elke dag een paar gedichten opzoeken op de diverse gevels. In Leiden kun je op meer dan 120 gevels gedichten bewonderen.
Vandaag laat ik het eerste gevelgedicht (in de Poelgeeststraat) zien van mijn favoriete dichter Willem Wilmink. Ik vind het schitterend dat dit gedicht hier op de gevel staat en dat de bewoners hun gevel beschikbaar hebben gesteld.
Onder de foto plaats ik de tekst, want die is niet zo goed te lezen...



Spelende meisjes

Vol sombere doemgedachten
geraakte ik in een straat
waar meisjes aan 't spelen waren
en we kwamen aan de praat.

Turkse en Surinaamse
en sommige autochtoon
en ze hadden er nauwelijks weet van,
ze speelden daar gewoon.

Mijn sombere visioenen
van een wereld die verging,
vervaagden in 't licht van die kinderen
tot een herinnering.

Want die meisjes met aardige ogen
en met hun prachtige haar
zullen de kinderen baren
voor de komende duizend jaar.


29 comments:

Bertiebo said...

Wat een mooie Willink is dat. En zo maar op een muur. Gewéldig

Bertiebo said...

Wilmink

Anonymous said...

Mooi gedicht en leuk dat dat gebeurd in Leiden. Leuke dag voor jullie beiden.

Marjolijn. said...

Mooi die Wilmink...!!

די מריו said...

Leiden is een mooie stad, daar weten ze wel wat een feestje vieren is.

Love As always
Di mario

Jacqueline en Ferry said...

Leiden is zeker niet zo ver. Daar is zeker mooi. Feestje is wel de waard geweest voor jullie beide. Tekst is zeker prachtig op de huis te zien. Fijne dag. Groetjes J&F.

sjannesblog.com said...

Goeie keuze om in Leiden jullie feestje te vieren! Inspirerende stad!

Lutje said...

je doet waar je je goed mee voelt
en zo moet dat ook
blijf je hart volgen
-Een @->- voor jou.

klaproos said...

mooi zo loutje, jullie zijn een tof koppel, halen alles uit het leven, dat vind ik zó gaaf hé,

Leiden is mooi, ik woonde er vlakbij en we gingen er ook regelmatig heen:-)
de markt vond ik wel heel erg leuk , en de gevelgedichten ik denk dat er nog wel meer hier verschijnen hé,
in den bosch ( tip) heb je ze ook misschien iets voor volgend jaar :-)

dag lieverd

xxx

Karel said...

mogge Marlou
mooie plaats om iets te vieren
genoeg te zien en dus ook te lezen , maar worden de kinderen van die meisjes echt zo oud
geniet de dag
groetjes

nicole orriens said...

Wat een fijn uitje. En het lijkt me ook heerlijk om even uit eten te kunnen in zo'n hotel. Zo ben je er echt even uit.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Van harte gefeliciteerd met de 28 jaar! Nog vele fijne jaren samen.
Wat een veelzeggend gedicht; ik hoop dat de kinderen van nu mogen opgroeien tot ruimdenkende, vrije vrouwen!


Sjoerd said...

Als je zoiets leest wordt je vanzelf weer opgewekt. En eh, proficiat met elkaar. Een duo aparte..

Jan K. alias Afanja said...

Nog gefeliciteerd! Dat er nog maar veel van dit soort vieringen mogen komen.
Je hebt een mooi en hoopvol gedicht uitgekozen.

Edward McDunn said...

Van gaan trouwen, wordt je echt niet nóg gelukkiger hoor Marlou.
Leiden is heel mooi, fijn dat jullie er hebben genoten.

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Jullie zijn gewoon de moderne oudjes met relatie op afstand...
Tja wat goed is hoef je niet te veranderen.
Jullie genieten toch wel samen
Mooi gedicht en ja zo veelzeggend.
Groetjes en blijf gezond

Ferrara said...

Blijf maar lekker het hechte koppel zoals het jullie bevalt.
Kan niet meer stuk in Leiden met ook nog je favoriete dichter.

MelodyK said...

Nou, ik geef jullie groot gelijk want de 26e november is dé beste dag van het jaar.

Gefeliciteerd

miekequilt said...

Boudewijn heeft dit gedicht gezongen. Heel mooi.
Nu weer even bijkomen van dit leuke uitje?

Jelle Droeviger said...

Mooi dat gedicht van Wilmink.
Leiden, de bakermat van geleerdheid en democratie.
De hortus is ook zo mooi daar.
Ik denk dat je die niet hebt overgeslagen.
Er staat daar bij binnenkomen een geweldige Rode Beuk, uit 1890 of zo. Wel 3o meter in doorsnee.
Ja het is mooi daar. Zéker als je iets te vieren hebt...
.
Jelle Droeviger.

Nietzomaarzooo said...

Gefeliciteerd. Ik vind Verloofde heel romantisch klinken dus lekker zo laten. Prachtig gedicht, zo maar op een muur in Leiden.

Hilly Nicolay said...

Dag Marlou,

Van harte gefeliciteerd, wat fijn al zoveel jaren blij met elkaar.

Leiden is voor mij best ver.
Maar ik wil toch proberen om er een keer heen te gaan.

Mooi dat gedicht van Willem Wilmink!

Groetjes en nog vele mooie jaren samen,
Hilly

Firma Fluitekruid said...

Megafijne stad. Wij waren er het eerste weekend van de eerste lockdown. We konden nog wel in restaurants eten, maar de musea waren dicht. Het weer was prachtig, alles stond in bloei, en het verkeer was rustig, bijna alleen maar wandelaars, fietsers en skaters. We genoten van de hofjes en mooie gevels. Ik heb toen ook zo’n gevelgedicht gefotografeerd. En we gaan zeker terug binnenkort, al is het alleen maar omdat we die mooie musea gemist hebben.

Firma Fluitekruid said...

O ja, en gefeliciteerd met jullie jubileum! Wij vierden 18 november ons 26-jarig samenzijn, we zitten qua datum dicht in de buurt. :-)

Hans said...

Leiden is een mooie stad om je 28ste jaar verloving te vieren.
Het belangrijkste is dat je samen gelukkig bent.
Het was een gezellige uitstap en nog gefeliciteerd. Hans

John said...

De meeste mensen vinden champagne wel lekker denk ik. IK niet, maar ben waarschijnlijk een van de weinige :)

Marlou said...

Dat hoef je niet elke keer te zeggen, John...
Ik weet het nu wel!

Jetteke said...

Geweldige blog weer (en heen) Marlou!

Marthy said...

Mooi hè, die gevelgedichten in Leiden. Deze kende ik nog niet. Ik hou ook van champagne, in Frankrijk leren drinken.