16/12/2020

Gezond blijven (2)

Gistermiddag hadden Jacobanita en ik het er over: "Hoe houden we ons lijf en onze geest gezond?"

Natuurlijk is dat voor een ieder anders. De een gaat lekker hout hakken en de ander duikt met een dik boek onder een plaidje op de bank. Maar wat we allemaal zeker weten, is: niet blijven hangen in negativiteit. 

Daarom vond ik het mini-preekje van dominee Gremdaat (=Paul Haenen) na de mededelingen over de lockdown zo heerlijk. Ben niet zo van de preekjes, zoals je wel weet. Maar dominee Gremdaat... daar houd ik van. Hij bracht het zo goed: Nederland gaat dicht, maar wijzelf blijven open. 

De zon scheen toen ik weer op huis aan ging en ik dacht: "Ik ga vloedlijnen!". 

Zo gezegd, zo gedaan.


Dat is mijn manier om gezond te blijven. Mijn lijf houdt er van en mijn geest ook. En terwijl ik loop denk ik aan van alles en nog wat. Aan wat er allemaal goed is en dat ik daar dan zo blij om ben. 
Ja, ene Rietepietz zei weliswaar, dat ik niet deug omdat ik altijd blij ben... maar dat kan me niks schelen. Ik ben gewoon een blij mens. En dat zal ik ook altijd blijven. 


Ik ben blij en ik voel me lekker vrij.
Langs de vloedlijn pik ik goeie vibraties op.
Daar is de lucht zuiver... en daar voel ik me licht.
En blij!
En als ik dan ook nog visite krijg van een strandlopertje... dan kan mijn dag niet meer stuk.
Wat een kadootje!


Wat een geluk, dat ik een stukje van de wereld ben!


19 comments:

Lutje said...

daarom is het zo fijn om kort bij zee te wonen, ik moet hier al meer dan 2u rijden, dus wandel ik rond een meertje of een pas.....
.Een @->- voor jou.

John said...

Ik schreef het net op je ander post al, buiten zijn is gezond. Een beetje koude temperatuur ook. Niet ontbijten ook. In beweging blijven, positief zijn, het helpt allemaal mee. EN vloedlijnen is heerlijk :)

Karel said...

mogge Marlou
nostalgie met m'n naam genoot 😁 , acht wat nou een K of een C
ja positief blijven en een wandeling of dat nu is in de buurt of de vloedlijn houden het lijf en geest vrij van negatieve gedachten , helaas voor mij is die vloedlijn ff niet te bereiken :(
maar met jou blogje hier komen we er toch
groetjes , Karel

Sjoerd said...

Dat mis ik nou, de zee in de buurt, het geluid van de branding, de zilte geur, op blote voeten wandelen door het zand... Maar ach, ik heb iets anders.

klaproos said...

tssskkkkk deug jij niet ?? jij deugnietje,

nou lieve schat, da's een vorm van jaloezie hoor,
gewoon doorgaan en lekker heppie wezen jij :-)
ik ben blij voor alle mensen die blij kunnen zijn met bijna niets, nu ja noem een strandwandeling maar niks....:-)gewoon doorgaan en genieten blije aap :-)
"lof joe "

xxx

sjannesblog.com said...

En nog wel een drieteens-strandlopertje, zo leuk! Ook ik heb al hetzelfde citaat van Gremdaat een keer gebruikt, geweldige preek! Hij heeft zo gelijk. Het helpt om er het beste van te maken! daar ben jij een voorbeeld van!!

Jelle Droeviger said...

Waarom krijgen strandlopertjes geen Corona.?
Preciés, omdat ze zich altijd blijmoedig en ongeremd langs de vloedlijn reppen, heen en weer, op en neer, een wedstrijdje aangaan met de bruisende waterlijn, geen konflikten zoekend, maar oplossingen creërend.
.
Jelle Droeviger.

Anonymous said...

Wandelen op strand met wind in je haren en de zilten lucht is zeker gezond. Fietsen ook. Gewoon doen waar je blij van wordt.

Edward McDunn said...

Waarom zou je niet altijd blij mogen en kunnen zijn?
Van zo'n strandwandelingen en de foto van een strandloper, wordt je toch blij?

Rebbeltje ★ said...

Waarom zou je je mondhoeken de andere kant op sturen als het met een lach zo heerlijk voelt ;)
Ja gezond blijven is het doel
Groetjes

Nietzomaarzooo said...

Lekker en zo fijn dat het kan, omdat je er dicht bij woont. Maar vanaf je foto's ruik ik de ziltheid van de zee ook al bijna hoor.

Jan K. alias Afanja said...

Ik kom de laatste tijd wat te weinig in de buitenlucht. Het lukt me niet echt om mijn dagelijkse fotokuiers weer op te pakken. Maar verder is alles goed hoor. Van de lockdown heb ik voorlopig geen last, ik kom de tijd wel door.

Karel said...

ha die Marlou
dus je bent wel bekend in Antwerpen , of alleen die kroeg 😁
groetjes

די מריו said...

De dagen dat ik vrij ben is geen probleem. Juist de dagen dat ik moet werken merk ik dat best zwaar zijn.

Love As Always
Di mario

Mirjam Kakelbont said...

Hej Mar-Lou-Lou ♥
Dat bedoelde Rietepietz vast als grapje...'
Zelf ben ik niet altijd blij maar ik probeer me altijd "omhoog te denken." Door iets leuks te gaan doen.
Er zijn maar weinig Leylijnen in Nederland, maar langs de kust liggen ze voor het oprapen. Jij voelt dat en laadt je eraan op. Hartstikke goed van je.
Wij blijven gewoon open, zo is het!
Gremda for president. Zo lang hij maar niet begint te preken, haha.
Dikke liefs ♥

Hans said...

Wat een geluk dat strand en zee zoveel ruimte bieden, ik mis deze best wel.
Maar buiten zijn is ook nu wel verstandig, liefst zonder mensen in je omgeving. Hans

Marthy said...

Heerlijke positieve blog en ik denk er precies zo over. Hup, naar buiten zei ik vandaag tegen de man, we moeten zo gezond mogelijk blijven. En ik mag dan geen vloedlijn meer hebben, had ik de eerste 21 jaar van mijn leven wel, van de polder wordt ik ook blij hoor. En dan zeker van de leuke ontmoetingen die we daar vandaag hadden.

Firma Fluitekruid said...

Ja, strandwandelingen en Dominee Gremdaad, dat zijn de beste remedies tegen een corona-dip.

nicole orriens said...

Wat heerlijk dat je geluk kunt vinden in iets dat gewoon gratis voorhanden is in de natuur, en nog eens coronaproof is ook : )

Ik kan vaak geluk vinden als ik om 10 uur mijn kopje koffie drink, met onze Trixie op mijn schoot en op de achtergrond klassieke muziek. Of na het hardlopen.