21/05/2021

Jan Heijer



Een tijd geleden had ik het over twee mannen in Haarlem, die dagelijks met klompen rondlopen.

Het is er nu nog maar één, want één van de twee, Jan Heijer, is vorige week overleden. 

Jan Heijer... kunstenaar en markante Haarlemmer (en toch wonend in Halfweg) is niet meer... 


Jan was heel erg ziek en wist dat hij niet lang meer te leven had. Dus maakte hij zijn eigen kist en was opgelucht, dat die op tijd af was...


Afgelopen zaterdag hebben we afscheid van hem genomen.
Dag Jan! Heb het goed in het Paradijs!


Jan Heijer... grappige, lieve man. Haarlem gaat je missen... Het geluid van je klompen. Je stem en je kleding. Je kunstwerken in de Vijfhoek en in de Wijngaardtuin. Je decors in de Toneelschuur. Het Jan en Piet Museum. Je aanwezigheid op de Botermarkt... 


Dag Jan! Vrije Geest... nu ben je écht helemaal vrij. 

21 comments:

Marjolijn. said...

Rust zacht Jan, Haarlem zal je missen...!

Lutje said...

een mooie ode aan Jan, recht uit het hart, dat is mooi van je
-Een @->- voor jou.

די מריו said...

Kort omschreven hoe mooi iemand kan zijn voor zijn omgeving.
Ze zullen hem zeker missen.

Love As Always
Dimario

miekequilt said...

Wat een mooi stukje heb je geschreven. Ik kende Jan niet, maar door jou is hij nu bekend(er) bij veel mensen.

Karel said...

mogge Marlou
zo'n man zal zeker gemist worden
maar in veel van zijn werken toch aanwezig zijn

geniet de dag
groetjes , Karel

klaproos said...

Ach jeetje loutje, dat is verdrietig...
zulke mensen zijn er gewoon té weinig hé, free spirits...
jij bent er ook een.... en gelukkig hebben we jou nog, en heel veel mooie dingen van Jan,

Klompen..... mijn vader liep er altijd op, en ik heb ze héél lang gehad, maar ze werden overgenomen door de natuur.... dat i s ook goed, dat zou hij fijn gevonden hebben.

dnekeew njif xxx ejtuoL eveiL gaD... ontcijfer dat maar :-)

xxx

John said...

Ik loop ook op klompen. Heerlijk en goed voor je voeten. Je eigen kist maken, dat is wel wat. Hij zal gemist worden ja.

nicole orriens said...

Mooi dat hij zelf zijn kist heeft gemaakt. Mijn schoonvader heeft dit ook zelf gedaan, en mijn vader heeft het laten doen door een handige kennis want zelf was hij vooral goed met cijfertjes. Hij lag letterlijk tussen 6 plankjes.

Jelle Droeviger said...

Moooooi.!
Prachtig zo een man, zo een mens.
Ja, een vrije geest, het zit in élk van ons.
Wél durven...
Conventies loslaten.
Gebaande paden zo nu en dan verlaten.
Jezelf volgen.
Gaaf.
Zo een kist, meer kunst dan het hele Rijksmuseum bij elkaar.
.
Jelle Droeviger.

Anonymous said...

Ik kende hem ook niet. Er stond een heel stuk in de krant over hem. Uiteraard gelezen. Hij zal zeker gemist worden in Haarlem e.o.

Edward McDunn said...

Jan Heijer was een bijzondere man lijkt mij.
R.I.P

Sjoerd said...

Zo te lezen heeft de man in ieder geval geleefd...

sjannesblog.com said...

Mooi zoals jij hem in het licht zet!

Jetteke said...

Mooi stukje over deze leuke man en wat een prachtige, kleurige kist heeft hij voor zichzelve gefabriceerd!

Dank voor de voor-stelling; nu ken ik hem ook een beetje.

liefs, Jetteke

Ferrara said...

Een markante persoonlijkheid. Haarlem zal hem missen.

Jan K. alias Afanja said...

Mooi dat hij zijn afscheid zelf nog vorm heeft kunnen geven.
Zo te zien was Jan een bijzonder mens, die gemist zal worden.

Marthy said...

Mooie kist en leuk, die kruiwagen met klompen er naast. Je hebt hem mooi beschreven, deze levensgenieter.

Nietzomaarzooo said...

Mooie omschrijving van wat ik zo lees een markante man. Die klompen bij zijn kist vind ik heel treffend.

Rebbeltje ★ said...

De klompen kregen een mooie plek op zijn afscheid...en ja die horen er bij...toch?
Mijn pa liep thuis ook altijd op klompen, maar die gingen uit als hij de straat op ging ;)
Fijne Pinksterdagen

Sjaantje said...

Wat mooi dat hij zijn eigen kist heeft kunnen maken. En ook naar, de haast die hij gevoeld heeft omdat hij niet wist of hij op tijd klaar zou zijn.
Als ik naar zijn foto kijk, denk ik dat hij een hele leuke Jan was.

huppiedos said...

Hannes liep op klompen, zo verdwijnt er een markant mens uit de omgeving.
Die je als passant niet kon negeren. Hans