05/05/2021

Naar Zitterd, oftewel Sittard

Vanmiddag om 14:30 krijg ik mijn tweede vaccinatie en ik ben blij, dat ik het dan allemaal achter de rug heb... Voorlopig althans. Het geeft me een gevoel van vrijheid, dat precies past bij vandaag: 5 mei. Vrijheid!


Zo'n vrij gevoel had ik ook in Sittard, de stad van mijn vriendin Riet en van... Toon Hermans.

Als iemand Sittard goed kent, dan is het Rietje wel. Ze is er geboren en getogen. Toen bleek, dat ons "hotel": de B&B in het klooster van de Karmelitessen, bij haar op een steenworp afstand was, hebben we natuurlijk gauw een date gemaakt.

Rietje heeft ons de stad laten zien en  heerlijk met ons gewandeld. Kijk ... hier zijn de twee vriendinnekes...  in de prachtige tuin van het Toon Hermanshuis.


Zo gezellig om met haar door de stad te banjeren en later naar de begraafplaats, waar Toon begraven ligt. Mooie bloesems daar en heerlijke rust...




Na afloop gingen we naar het klooster om ons onderkomen voor de nacht te gaan opzoeken. Het kan geen kwaad daar. Kost een habbekrats en de zusters Karmelitessen hebben lekker voor ons gekookt. Prima gedaan, meiden!

Na het eten hebben we nog een prachtwandeling gemaakt over de Kollenberg naar de kapel van St. Rosa. Hier gaat elk jaar, in augustus, een hele grote processie naar toe. De kapel ligt op het hoogste punt van de stad. Dat is dus behoorlijk klimmen!


Ik vond op internet nog een oude foto van de processie bij de Rosa-kapel.
Heel veel mensen: dat was toen allemaal nog heel gewoon...


Dank je wel Riet!
Tot de volgende keer in Zitterd of ergens halverwege...



20 comments:

Marjolijn. said...

Fijn dat je de 2e prik al mag gaan halen.
Minder kans om ziek te worden...!
Nu nog volhouden tot alle regels los gelaten worden.

Anonymous said...

Echt fijn dat je de tweede prik krijgt. Zo te zien was het heel erg gezellig in Sittard.

Karel said...

mogge Marlou
ja die 2de prik past goed bij de 5de mei
mooie stad dat Sittard , kwam er enkele malen door op wandeling , langs het huis van Toon en de via de Kollenberg de stad uit , trouwens ook een x de stad in , stuk makkelijker :)
geniet de dag

Lutje said...

sittard is een mooie stad, ik ben er al een paar keer geweest
en daar een rondleiding krijgen van een vriendin is zeker leuk
.Een @->- voor jou.

klaproos said...

toffe uitstap, zitterd..
je kan weer rennen vliegen :-)
overal op af, ik ben blij dat jij blij bent..
die nunnekes toch, wat een schatten.. dat ze dat allemaal maar doen..

vandaag weer regen regen regen loutje,
en ik ga zo meteen met m'n jongens naar het bos,
dan weet jij wel hoe het er hier straks weer uitziet hé.

zandbakken boys :-)

dag lieffie,
geniet van vandaag, hopelijk niet te veel last van je prik
xxx

miekequilt said...

Wat fijn dat je je tweede prik krijgt. Hopelijk weinig last en dan op naar een vrijer en veiliger leven.

sjannesblog.com said...

Leuk inkijkje in Zitterd. Moet er gauw weer eens heen! Als ik over drie weken mijn vrijheid terug heb, kan het misschien weer eens!

Yova said...

Wat heerlijk dat vrijheid leven. Je hebt gisteren al tweede prikje gehad. Leuk dat Rietje kwam. Jullie hebben vermaakt van mooie omgeving. Je kunt weer uitleven. Toch nog beetje oppassen. Nog nog inwerken tweede prikje. Ferry krijgt pas ergens in juli tweede prikje. Wel erg laat. Ik vraag me af wat heb soort prikje kreeg?Leuke foto's geworden. Het was gezellig geweest voor jullie allemaal. Fijne dag.

vilterietje said...

Freedom!

Mormorsweb.blogspot.com said...

Wat een heerlijke foto's !

Sjoerd said...

Je moet alleen uitkijken daar op de Kollenberg. In de nacht spoken daar nog de Bokkenrijders. De andere kant van de berg en je zit in Duitsland...

Jan K. alias Afanja said...

Ik kan me voorstellen dat jouw gevoel van vrijheid vandaag nog groter is dan anders op Bevrijdingsdag. Echt hartstikke fijn dat je de tweede prik krijgt! Daar moet ik nog ruim 2 maanden op wachten.
Mooie omgeving daar bij die kapel zo te zien.

Edward McDunn said...

Dat was een fijne dag in Sittard hè?
Mooi dat je de 2e prik kan gaan helen, ik krijg hem komende zondag.
In het VK gaan al stemmen op voor een 3e.

Rebbeltje ★ said...

Leuk uitje en blogvriendin ontmoet ook leuk toch?
Heb een blogje van onze Toon in concept staan...
Zelf krijg ik vrijdag de 1e prik en ben er blij mee
Groetjes en fijne dag

די מריו said...

Mooi dat je zo genoten hebt... In Zitterd gebeurd altijd wel wat. leuke plek om te lopen.

Love As always
Dimario

Karel said...

dag Marlou
ja het is herfst in MEI :)

Jelle Droeviger said...

Jaaa, Limburg,
Moooi. Die glooiingen, heuvels en dalen, kerkspitsjes die tevoorschijn komen, holle wegen met afgeknotte oude bomen. En de kloosters en kapellekes. Gaaf allemaal.
Je kunt zeggen wat je wilt van die Katholieken, maar ze máken er wél wat van.
Je zou d'r býna in gaan geloven.
Met Rietje naar Toon en Rietje, dáár móet je gewoonweg langs.
Wie Sjoon us Limburg is..., enzovoort.
.
Jelle Droeviger.

John said...

Oei, Marlou, jullie staan zeker geen anderhalve meter bij elkaar vandaan, maar het was vast heel erg gezellig :)

Hans said...

De tweede vaccinatie, een hele opluchting.
Wel een omgeving waar je met plezier kunt rond struinen. Hans

Marthy said...

Wat leuk om je vriendin in haar eigen stad te ontmoeten en dan samen aan de banjer gaan.