28/06/2021

Ik zeg je naam: Max Levie

Mijn naam is Max Levie. Zeg maar gewoon Max. Kijk, hier zie je me met mijn grote zus.



Ben ik niet een dotje? Om op te vreten toch? En hoe vind je Alida... dat is de liefste zus van de hele wereld, echt wel!

Ik ben op 6 juni geboren: 6 juni 1940, in Meppel in de Hoofdstraat, op nummer 24.  Daar had mijn Aba Jopie een Winkel van Sinkel. Die noemden ze: De Grote Bazaar. 

We woonden boven de winkel met z'n allen, wel met 9 waren we. Ik weet daar niks meer van, maar dat kan ook niet, want ik mocht niet oud worden. 

Op 2 oktober 1942 werden we allemaal opgehaald door de nazis en naar Auschwitz gebracht.

6 Dagen later werd ik vermoord.

Omdat ik Joods ben.


Mijn naam is Max, Max Levie.

22 comments:

Lutje said...

het was en blijf heel erg
niemand zou vermoord mogen worden
-Een @->- voor jou.

Bertiebo said...

Stilstaan en herinneren

Marjolijn. said...

Had nooit mogen gebeuren...!

Karel said...

mogge Marlou
een vreselijke tijd , Max en zijn familie wordt herinnerd met stolperstenen opdat zijn verhaal nooit en te nimmer wordt vergeten :(

John said...

Vreselijke vlek in de geschiedenis. HElaas gebeurt het wereldwijd nog steeds, dat moorden.

klaproos said...

:-(... vreselijk loutje, wat een barbaren, daar zat geen hart in....

we móeten blijven vertellen dat het niet meer mag, een mens is een mens, no matter what.. kleur of afkomst of geloof...
een mens....

dag lieve loutje, twee armen en een zoen
xxx

די מריו said...

Onwerkelijk totdat je er een verhaal van maakt, dan wordt het tastbaar.

Love As Always
Dimario

Sjoerd said...

Je raakt me, Max...

Hilly Nicolay said...

Erg Marlou.

Fijne maandag.

vilterietje said...

Max Max Max Max Max Max Max Max Max.......

sjannesblog.com said...

Niet te bevatten!

Nietzomaarzooo said...

Een heel mens. Kippenvel. Want mijn jongste kleindochter heeft net zo'n lief koppie (en is er ook zo uit te halen als zijnde 'anders').

Karel said...

ha die Marlou
dat voetbal volg ik niet , dus heb ik niets aan gemist :)
ik stort me nergens op , je weet nooit of het zeer doet :)

ja het is een leuke mop hé , probeer het maar eens uit hihi

dag ma

koers groet

Jelle Droeviger said...

Ja, kón ie nog maar praten, Max Levie.!
Zoiets mag en kan nooit meer gebeuren.
Daar gaan jij en ik, wij allen, voor zorgen, Marlou.
Én onze nakomelingen gaan dat doen.
Zéker weten..
.
Jelle Droeviger.

Tine de Jong said...

Het verdriet zal blijven maar vergeten doen wij het niet en
dit mag dan ook nooit meer geschieden.

Jan K. alias Afanja said...

Arme Max, samen met vele vele anderen slachtoffer van de gruwelijkste misdaad die de mens heeft gekend.

Rebbeltje ★ said...

Een geschiedenis die we niemand willen
Helaas het is er wel
Groetjes

Anonymous said...

Mooi dat jij zijn naam zegt......

Ferrara said...

Mag nooit meer gebeuren. Het is zo makkelijk gezegd, maar dit soort misdaden ligt nog altijd en op de loer, erger nog ze gebeuren, misschien op minder grote schaal, maar toch. Om woest en verdrietig van te worden.

Jetteke said...

Kleine lieve Max is in je blog weer even tot leven gekomen.
Wat een heftig verhaal, mooi gevoelig verteld! Dankje ❤️

Carla S. said...

Hai lieve Loukie, mooi kindje, triest verhaal.
XX C

Nicole Orriëns said...

Wat een prachtige foto!