25/08/2021

Een Tiny House

Soms heb ik toch wel zo'n mazzel! Iemand vroeg op Facebook bij Gratis Planten Haarlem e.o. om zinken teilen ter uitbreiding van de tuin.


Nou had ik nog wel wat staan en een uurtje later kwam Liesbeth, degene die om de zinken teilen vroeg, ze halen. Ze vertelde, dat ze in een Tiny House woont aan het Cajanuspad en dat de grond daar zo vol met stenen zit, dat er eigenlijk alleen maar getuinierd kan worden in bakken en teilen. Dus ze was blij met de aanvulling. Toen ze wegfietste zei ze: "Wees welkom!"

Nou... dat hoef je mij geen twee keer te zeggen. Dus de zaterdag erop gingen Henry en ik even buurten en ohohohoh... wat een paradijs!


Op een vrij groot braakliggend terrein staan 11 Tiny Houses. Elk huisje met alles er op en er aan en volledig zelfvoorzienend. Al het regenwater wordt opgevangen en via de groene wand gefilterd en in grote tanks opgeslagen. Hier is de groene wand van Liesbeth. De planten groeien op perzikpitten. Ja echt!


Hier zijn de bakken, die Liesbeth geplaatst heeft. Gemaakt van oude palads:


En de teilentuin:



Natuurlijk kregen we een rondleiding door het huisje en Liesbeth kon er heel enthousiast over vertellen. Ik kan het me voorstellen... Het is dat ik al zelf in een soort van Tiny House woon, maar anders...


Alles zit er in: een keuken, een badkamer, slapen via een trappetje naar boven. De tafel is werktafel en eettafel tegelijk. 
En er is zelfs ruimte voor logés!


De Tiny Houses zien er van buiten zo uit, met grote zonnepanelen op het dak:


 



Na de koffie kregen we ook nog het bijenproject te zien. Vier bijenkasten boordevol bijen. En... honing. Op Facebook laat Liesbeth zien, dat de bijen na de honingoogst getrakteerd worden op een heleboel lekkers, de resten van de honingraten boordevol honing nog!



Hier wordt gesmikkeld en gesmuld. En dat mag ook wel, want de bijen hebben hard gewerkt!
Liesbeth heeft dit filmpje gemaakt van het bijenfeest:



Het gebied rondom de Tiny Houses staat boordevol bloemen en de bijen zijn al weer heerlijk aan het fourageren. 
Is er nog een potje honing over?

19 comments:

Lutje said...

ja, ik zou ook wel eens een kijkje gaan nemen als ze me uitnodigden ;-)
-Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Leuk, de tiny huisjes zijn zeer in trek deze tijd...!!

Karel said...

mogge Marlou
zo wil ik ook wel wonen :)
maar de woningbouw doet daar niet aan
pracht filmpje van het bijenfeest , hebben ze zeer zeker verdiend
geniet de dag

John said...

Hier in Zeeland ook diverse projecten. Ik woon al super leuk en mooi, en ben al deels zelfvoorzienend anders wist ik het wel.

Sjoerd said...

Een schitterend verhaal Marlou, en zo ook de foto's. Ik zou er zo willen wonen als ik alleen was.

Jelle Droeviger said...

Gewéldig.!
Als ik een zo een huisje, met die tuin zou hebben, dan zou ik nergens meer naar toe hoeven gaan.
Vrédiger kán toch niet.?
En áls ik al even weg zou gaan, zou ik me steeds haasten om weer thuis te komen.
Het ís dus mogelijk, zo een paradijs..
.
Jelle Droeviger.

pourquoi pas ??? said...

Wat een leuke avonturen zijn dit toch die onverwachte ontmoetingen. Blij dat jij terug bent hoor. liefs.

די מריו said...

Zijn vaak supervriendelijke mensen. Ik heb weleens de stoute schoenen aangetrokken en even gevraagd of ik even binnen mocht kijken. Dat mocht gewoon. En ze raken dan inderdaad niet uitgepraat. Zo bijzonder.

Love As always
Dimario

Edward McDunn said...

Geweldig, Liesbeth is heerlijk creatief bezig rond haar Tiny House hoor.

Jan K. alias Afanja said...

Van zo'n uitnodiging zou ik ook wel even gebruik gemaakt hebben. Mooi om daar even rond te kijken. Zo ze te zien hebben ze het daar op een mooi plekje goed voor elkaar.

Ferrara said...

Tiny House met zo te zien, een flinke lap grond waar Liesbeth wel raad mee weet.

Rebbeltje ★ said...

Tuurlijk ga e dan kijken...
Ziet er leuk uit maar zou niet direct mijn ding zijn.
Hou van ruimte om me heen zowel binnen als buiten...dus blijf zitten waar ik zit haha
Groetjes

miekequilt said...

Wat een leuke uitnodiging. Ik vind het zo leuk dat mensen zo creatief met een kleine ruimte omgaan.

Hans said...

Je hebt Liesbeth blij gemaakt met de zinken teilen,
Een Tiny House heeft wel iets, ook hier is er een groene plek voor ze in de gemeente.
De bijen hebben hard gewerkt voor ons mensen.
Men kiest regelmatig voor een tiny house omdat er geen passende woning voorhanden is.
Andere kant is het wel in vrijheid wonen. Hans

@ voor de thee ben je welkom, stuur maar een mailtje naar logbankje@...

Marthy said...

Ja, van zo'n uitnodiging zou ik ook onmiddellijk gebruik maken. Ik heb zo'n huisje nog nooit gezien maar wat ziet dit er leuk uit.

Carla S. said...

Jeetje Marloukie, wat een bijzondere ervaring weer.
Je hebt er ook een mooi verhaal van gemaakt.
Als ik 10 jaar jonger was zou ik er de strijd voor aan gaan om zo te kunnen wonen.
Meer heb je niet nodig.
Wel plezierige, creatieve mensen.
Aan de randen van de duinen, tussen Vogelenzang en Duin en Kruidberg, zouden ze zo wat plekjes kunnen vrij geven.
Maar helaas zijn “ze” die erover moeten besluiten niet vrijgevig, vrijdenkend of creatief.

Roosje said...

Gaaf Marlou!!

Bertiebo said...

Leuk. Een tiny house zou ook wat voor mij zijn. Denk ik

Nicole Orriëns said...

Wauw, wat een idylle! Zo'n tiny house lijkt mij ook heel bijzonder. Ik zou dan ook echt weinig spullen willen, want bij sommige zijn ze voortdurend aan het in- en uitklappen. Dat lijkt me gekmakend.