31/08/2021

Naar de Hortus...

Henry heeft twee tuinen! En dat voor iemand die in Mokum woont... Niet gek toch?

De eerste is de Truus-tuin. Die heet zo, omdat Truus de tuin jarenlang onderhouden heeft. Er staan wat tuinstoelen en -tafels en je kunt er je zelf meegebrachte eten nuttigen. Heerlijk, in de zomer... aan het water van de Kattenburgergracht.

En dan heeft hij ook nog... de Hortus, een mooie botanische tuin. Henry moet er weliswaar een kaart voor hebben, een Hortuskaart... maar dan is de tuin dan ook helemaal voor hem.

Van de week waren we er en hebben deze pracht gezien, de Victoria waterlelie: 


Je kunt er heerlijk rondzwerven en overal lekker zitten, eventueel om lekker je broodje op te eten... Echt een toptuin.
Prachtige kassen:


En wat ik heel grappig vind: Hugo de Vries, ooit een erfelijkheidsgeleerde, die in het straatje achter de Hortus woonde, heeft, toen er een hek om de Hortus kwam speciaal een hekje laten maken, zodat hij niet om hoefde te lopen...





Het is een schitterende tuin, echt een aanrader. Fijne paden om over te wandelen, altijd wel ergens schaduw en altijd bloeit er wel iets:





En een leuk café mét terras... dus... wat wil je nog meer, als Amsterdammer? Niks toch? Eén en al genieten.

17 comments:

Lutje said...

je treft het maar met je henry
mooi
-Een @->- voor jou.

Anonymous said...

Dat is genieten van twee mooie tuinen.

Marjolijn. said...

Zo is het, lekker van genieten...!!

Bertiebo said...

Ha en ook als niet-Amsterdammer is het genieten daar. Ik ben er al een hele tijd niet meer geweest, maar je brengt me op een idee

Nietzomaarzooo said...

Nog nooit geweest en dat brengt ook mij op een idee.

John said...

In een tuin kun je helemaal tot rust en tot jezelf komen. En soms tot elkaar. Heerlijk die rust.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Jaa, de Hortus. Daar ben ik vaker geweest. Zalig.....

Jan K. alias Afanja said...

Ha, nu nog zien dat Henry een sleutel van dat deurtje in het hek krijgt.
Het is er inderdaad prachtig, maar het is me net wat te ver weg. Gelukkig hebben wij hier onze eigen tuin, waar ook de hele zomer weelderige waterlelies hebben gebloeid. :-)

Rebbeltje ★ said...

Beetje uit de richting voor ons maar ziet er goed uit...
Een voordeel je hoeft in die tuin niet te werken ;)
Groetjes

klaproos said...

Jullie boffen maar lootje,

Maar dat wist je al jaren he ❤️

orriens nicole said...

Wat heerlijk om twee tuinen te hebben om uit te kiezen : ) Ik ben onder de indruk van het mooie dak van de tuin in de Hortus!

Sjoerd said...

Zo'n tuintje als de Hortus kan me ook wel bevallen.

Ferrara said...

Heeft Victoria haar bloei alweer laten zien? Prachtige plek.

sjannesblog.com said...

Een aantal jaren geleden had ik een jaarkaart. Het is er mooi.Ik moet er weer eens heen.

Hans said...

Henry boft zeker met zijn twee tuinen.
Nou een tuin is mooi een Hortus is prachtig.
Samen genieten. Hans

@ Ga meer ECO en tour fietsen, scheelt inderdaad.

Terrebel said...

De Hortus Botanicus is geweldig!
Ik woon er op maar een half uurtje vandaan maar toch ben ik al jaren niet geweest.
Schande over mij!

Jelle Droeviger said...

Ja, de Hortus Amsterdam. Eigenlijk een magische plek.
Dat poortje dat Hugo de Vries liet maken. Wát een luiwammes, zou je haast denken, maar mogelijk wilde hij gewoon zo snel mogelijk weer naar zijn onderzoekplek toe.
.
Overigens heb ik daar eens, wel 50 jaar geleden, een Lieveheersbeestje gered uit een vleesetende plant die juist de val had dichtgeklapt.
De beheerder daar vond dat maar niets, en zei nogal streng dat ik de natuur gewoon haar gang had moeten laten gaan..
.
Jelle Droeviger.