22/02/2019

Willem Wilmink

.
Sja, nu ik zes bundeltjes van Willem Wilmink heb moet het toch niet zo moeilijk zijn om weer een gedichtje te laten lezen.
Ik heb er eentje gekozen uit dit boekje:


Achterop de flap staat: Voor een naakt iemand bevat liedjes voor volwassenen die de auteur publicabel leken.

Hun eerste woning

Er waren twee jonge gelieven,
die minden elkander zo teer,
die gingen tezaam ten stadhuize
en werden mevrouw en meneer.
Ze kregen een woning op zolder
bij grootvader Piet van der Plas,
en waren daarmee in hun nopjes
omdat er zo'n woningnood was.

En als ze daar zoenden en stoeiden,
keek opa op grootvaders klok,
daar nam hij zo lustig de tijd op,
ook sloeg hij de maat met zijn stok.
En maakten de jonge gelieven
een uiterst erotisch geluid,
trok opa zich op aan de dakgoot,
en lachte hen toe door de ruit.

Dat grootvader zo alle dagen
een blijk van belangstelling gaf,
de jongen die kon het niet schelen,
maar de arme meid knapte af.
Haar stem kreeg een ranzige bijklank,
haar ogen die kregen iets grauws,
totdat ze tenslotte kapot ging
aan opa zijn Blijvend Applaus.

Wilmink schreef dit wonderlijke lied in 1968.
Erik van der Wurff maakte er wonderlijke muziek op en het is wonderlijk gezongen door Herman van Veen...
Hier is het te beluisteren:





19 comments:

Lutje said...

ik heb het liever gelezen dan naar het filmpje geluisterd, maar Herman deed zijn best....
Een @->- voor jou.

די מריו said...

Pracht gedicht. Ik zag het zo gebeuren.

Love As Always
Di mario

Sjoerd said...

Herman kon het beter brengen dan ik kon lezen...

Bertiebo said...

Inderdaad, heel bijzonder. Maar of ik het nou leuk vind?

klaproos said...

fantastisch :-)
whaahhaha verzin het maar :-)
het móet iets uit eigen ondervinding zijn zegt mijn gevoel :-)

leuk loutje,
xxx

Jelle Droeviger said...

Ja, ik dacht al, dit moet wel zestiger jaren zijn.
Zo lief, onbedorven en onschuldig nog.
Had overigens beter niet op muziek gezet hoeven worden...
.
Jelle Droeviger.

Petr@ said...

Haha uit het leven gegrepen.
Mijn ouders woonden ook eerst bij opa en oma in huis.
Heel leuk, wat een woordkunstenaar was het toch!

sjannesblog.com said...

Hermans vertolking vind ik minder, maar het gemak waarmee Willems verhaaltje terloops verteld wordt in gedichtvorm vind ik zo knap en leuk!

Marjolijn. said...

Herman had niet mee hoeven doen, de woorden alleen zijn goed genoeg...!
Fijn weekend meis.

Jan K. alias Afanja said...

Het gedicht vond ik mooi en grappig,
het lied een heel stuk minder.

Maak er een mooi weekend van.

gerdaYD said...

Goede middag lieve Marlou.
Wat een wonderlijk gedicht, ik kende het niet hoewel ik toch het één en ander van hem gelezen hebt.
Je moet er wel even op knabbelen... bedankt om dit hier te delen!

Karel said...

ha die Marlou
zo kunnen schrijven , dan ben je een groot artiest

dus je wil de rozen van jou net zo mooi hebben als in de pps
nu ik kan je geen advies geven , maar wie weet als je dochter ze nu eens verzorgd :)

fijn weekend groet

Hans said...

Ja, naakt is voor volwassenen.
Zo kun je veel in dichtvorm vatten. Hans

Hans said...

Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

John said...

Ha Marlou,
Nou ik vind het prachtig om te lezen. Ik ben nooit een fan van Herman geweest en zal dat ook nu niet worden.
Fijn w-end

gerdaYD said...

Goede middag lieve Marlou.
Ik hoop dat jij nu volop van het zonnig weekend aan het genieten bent, samen met je al even lieve Henry!

Yova said...

Goedemorgen,
Prachtig om te lezen van deze boek. Herman van Veen kan heel goed zeggen. Bijzonder! Fijne zondag. Groetjes,

nicole orriens said...

Ik heb het met veel plezier gelezen! Het vertelt echt een verhaal. Ik kende deze bundel nog helemaal niet.

MelodyK said...

Iets verzamelen.... het vinden en het kunnen bezitten er van.... heerlijk is dat he