17/11/2020

Het Groene Hart

"Goedemorgen, hallo...hoe gaat het met je?"

Met een beetje mazzel kom je Robbert Zoon tegen, hier in de stad. In Haarlem dus. Hij fietst de stad door met een groot groen hart voor zich. Kijk:


En terwijl hij door de straatjes fietst groet hij links en rechts iedereen op zijn pad:
 "Goedemorgen, hallo...hoe gaat het met je?"

Er stond een stukje in de krant over zijn actie.
Eén en al vriendelijkheid. Daar heeft Mahatma Gandhi de basis voor gelegd:


Met vriendelijkheid kom je heel ver.
Ik merk dat zelf ook.
Iemand gaf mij laatst een sacherijnig antwoord en trok daarbij een kop als van een zure citroen.
Ik vond dat best wel vervelend. Ik dacht toen: "Heb ik iets lelijks gezegd?"
Ik heb het zo snel mogelijk naast me neer gelegd en heb alleen maar met vriendelijkheid gereageerd.


Ik vind het een mooie actie.
Wees eens wat vriendelijker...
Wacht niet tot 17 februari, tot de Doe Vriendelijk Dag ... nee... het is NU! 



Ik hoop Robbert een keer in het echie tegen te komen. Ben in ieder geval al begonnen om op Facebook bevriend met hem te zijn.
Dit is zijn webpagina: Groen Hart

En hier het filmpje, dat op Facebook staat. Hoop, dat je het kunt openen:


En tot slot:

Doe eens vriendelijk tegen jezelf...
Kijk eens in de spiegel en zeg tegen jezelf: "Goedemorgen, hallo...hoe gaat het met je?"

26 comments:

Lutje said...

sommige mensen zijn het inderdaad waard
zeker als ze goeie dingen doen
-Een @->- voor jou.

Anonymous said...

Leuke actie.
Sowieso is er niets op tegen om vriendelijk te doen en dat korte lontje op te doeken.

Marjolijn. said...

Korte lontjes zijn er al genoeg, niets mis met een portie vriendelijkheid...!

די מריו said...

vriendelijk en positief, dat zijn toch de sleutelwoorden voor een leuker leven. Voor jou en voor je medemens.

Love As Always
Di mario

Bertiebo said...

Een lieve man, die in ieder geval bereikt dat veel mensen even nadenken.

Karel said...

mogge Marlou
een actie en een man naar m'n hard
ik zeg altijd mogge tegen een ieder , vaak zeggen ze het terug , soms ook niet , vast hun tong ingeslikt denk ik dan :)
geniet de dag
groet , Karel

Nietzomaarzooo said...

Woorden kunnen veel losmaken. Dus kies ze zorgvuldig. Ook hoe je tegen jezelf praat. Heb moeten afleveren om mijzelf te kleineren met woorden. En juist het omgekeerde te doen. Jij schreef daar al eerder over en dat heb ik goed onthouden, sterker nog; toegepast.

klaproos said...

nou loutje dat vind ik nou ook vriendelijkheid kost zó weinig en mensen knappen er van op.

gisteren was ik bij blokker en koscht wat dingetjes en het kostte bij elkaar 7,77. dus ik zei , zo... hóe krijg je dát zo mooi voor elkaar zeg , geweldig..

je had haar gezicht moeten zien, alsof ze nog door niemand aangesproken was die dag, ze straalde :-)
wat is dat nou.. dat bedoel ik niks...

lieve loutje, ik ken jou niet anders als aardig vriendelijk en gul..
blijf alsjeblieft wie je bent,
daar hou ik van

xxx

nicole orriens said...

Wat een goed initiatief van je zoon! Ik groet ook altijd netjes, maar krijg ook vaak geen antwoord... Dat is toch nooit leuk...

Sjoerd said...

Ik vind het een super idee van hem, maar ik geloof aan de andere kant niet dat ik dat spontaan op deze wijze zou doen. Maar vriendelijk ben ik ook tegen iedereen. Ik probeer altijd een Hallo of een goeiedag te zeggen tegen iedereen die ik tegenkom als ik aan het wandelen ben. Dan merk je dat niet iedereen wat terug zegt.

Marlou said...

Nicole, Robbert Zoon... is niet mijn zoon.
Hij heet: Robbert Zoon.

pourquoi pas ??? said...

Was inderdaad wat verwarrend die naam. Wat een geweldig initiatief. Ik ben, hoe rot ik mij soms ook voel AL_TIJD vriendelijk op straat en in winkels. tijdje terug was ik hier aan wandelen met mijn man en hond raak ik in gesprek met leuke vrouw die vertelde over de baan van haar man, haar ban, haar kinderen, vakantieadressen enz. Vroeg mijn man; wie was dat? Ik: geen flauw idée haha. Gewoon gezellig toch. Nu zwaaien we naar elkaar en stoppen we voor praatje.
Adres in Zuid-Limburg, daar ben ik al geweest en het is een geweldig adres met hele leuke mensen die allebei dierenarts zijn. We zijn daar erg verwend, dan stond er weer een mandje met verse asperges voor de deur, dan weer wat eitjes. Vanuit slaapkamerraam zagen we hun schaapjes voorbij komen. Echt een aanrader dat adres.

Jan K. alias Afanja said...

Toen ik die man met zijn groene hart zag fietsen op je foto, dacht ik even dat hij misschien actie voerde om het groene Hart van de Randstad open en groen te houden. Maar het zit dus net even anders. :-)
Als ik onderweg iemand tegenkom, ben ik al mijn leven lang gewend om even vriendelijk te groeten. Daar ben ik hier mee opgegroeid. Ik probeer trouwens altijd wel vriendelijk te doen, maar op een dag met pijn lukt dat niet altijd even makkelijk.
maak er een mooie dag van, Marlou.

Jelle Droeviger said...

Groeten, het is vrijwillig, het is niet verplicht, en dat maakt het juist mooi.
Het is acceptatie, respekt, liefde, vrede.
.
Jelle Droeviger.

Edward McDunn said...

Een geweldige actie, een beetje vriendelijkheid kunnen we in deze tijd wel gebruiken.

Nicole Orriëns said...

Mijn excuses Marlou! Ik zag 'zoon' staan en ging ervan uit dat hij jouw zoon was. Ik dacht nog: 'Wat een leuke zoon heeft Marlou' ; )

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Ja hoor het filmpje opent
En heb je al een groen hart gemaakt om mee te doen ?
Groet eigenlijk ook veel, maar zonder hart
De meesten reageren er wel op
Maar om daar nu een dag van te maken hoeft voor mij niet.
Nog even en dan is het iedere dag wat en dan gaat de animo over van veel mensen
Groetjes

John said...

Meestal ligt het helemaal niet aan jou als iemand een zuur gezicht trekt. Eigenlijk nooit.
Leuke actie van meneer Zoon.

Jacqueline en Ferry said...

Lijkt me wel vriendelijk man om te zien. Ik kom helemaal niet in centrum. Zit al 9 maanden thuis. Heel af en toe om te buiten te wandelen. Zo dicht bij mij huis. Hart doet zeker goed om te zien. Moet maar opkomen. Leuke actie van deze meneer. Fijne avond.

mirjam kakelbont said...

Alsof een beetje vriendelijkheid geld kost... Een glimlach die je geeft, keert altijd naar je terug. Dat vindt ik zo'n mooie quoite. Jij bent net zo'n goeie, ouwe ziel als Dien. Ik wou dat ik zoiets in me had.
Een pracht-actie van Robbert! Hij heeft een sympathiek gezicht. Kan ook niet anders bij zo'n sympathieke actie. Jij komt 'm vast nog een keer tegen. Soort zoekt soort (-:
Dag dag Loutje-Lief,
Blijf positief en test negatief ♥

Yvette said...

Gaaf joh

Groen...de hartchakra

Liefde!

Ferrara said...

Aardig zijn , het kost zo weinig moeite. Raar is dat toch dat we altijd denken dat het aan ons ligt als er een narrig persoon op ons pad komt. Terwijl die ander de foute muts draagt.
Fijn positief blog.

miekequilt said...

Wat heerlijk, zo'n positieve man. Ik hoop dat je hem eens in het echt ontmoet.

Carla De Graaff said...

Hi Marlou,
Heb hem vanmiddag op de fiets gezien en we hebben maar elkaar gezwaaid. Het was bij de wagenweg.
Maakt je inderdaad blij.
Wat bijzonder dat mee te maken.

Groetjes Carla de Graaff

Jetteke said...

Heerlijk Marlou, wat een leuke mensen met groene harten!
Net als jij, je kunt zo meedoen, of nee, dat doe je al!


Liefs ❤️
Jetteke

Marthy said...

Ik woon in een klein dorp en zeg ieder een gedag die ik tegenkom. Maar ik ben niet de enige, hier doet bijna iedereen dat, het is hier normaal om te doen. Fijn!