05/11/2020

Mag het ook mooi zijn?

Nu de musea dicht zijn en er niet van mooie kunst genoten mag worden... 

Nu ga ik gewoon wat moois laten zien, van de laatste expositie die ik twee weken geleden zag in de Vleeshal, aan de Grote Markt. Onderdeel van het Frans Hals Museum in Haarlem.

Het iseen bijzondere en prachtige expositie, die heet: "Mag het ook mooi zijn?"

Ik zeg: als de musea weer open gaan... gaan! Ik wil nog wel een keer, dus ik ga met je mee...

Geen poeha. Nee... gewoon mooie kunst uit de 20ste eeuw, van grote Haarlemse kunstenaars. Vandaag laat ik een paar werken van Jacobus van Looy zien. Kijk maar eens, naar hoe hij deze mooie kat geschilderd heeft, zoals dat beessie daar zit: gewoon een beetje naar buiten  te kijken... prrrt prrrt... je hoort 'm bijna!


En de volgende... hoe hij dat kleine grietje met de geit in het geiteweitje heeft geschilderd. Ontroerend toch?
Ze heeft klompjes aan... het is dan ook eind 19de eeuw dat Jacobus dit geschilderd heeft, toen er nog klompjes gedragen werden.


En tot slot: Piet!
Wie kent Piet niet?
Dat jochie met die blozende wangen en dat petje op...
Het is een beetje een deugniet, dat zie je zo.  Maar met een hart van van goud:


Voor Van Looy was op de expositie zelfs een speciale afdeling gereserveerd.
HIER  kun je nog een heleboel schilderijen van hem zien.
Welke vind jij de mooiste, of nee: welke denk jij dat ík de mooiste vind??


22 comments:

די מריו said...

Ik had vroeger ook klompen aan... ;-)

Love as always
Di Mario

Lutje said...

ik weet niet wat jij het liefste ziet, het zijn er zo veel
maar ik zie het liefst die vrouw die bloemen plukt
-Een @->- voor jou.

miekequilt said...

Ik ga voor zo'n mooie bloementuin. Daar wil jij vast in rondlopen.

Karel said...

mogge Marlou
ik denk dat schilderij dat DeTuin heet , of of of of , zijn er nog al wat 😁
geniet de dag
groetjes , Karel

klaproos said...

ohhh ja wat machtig mooi loutje,
geweldig,

ik denk dat jij het kindje wat rode bloemetjes plukt het mooiste vind,
of een prachtig getekende kat
en dat denk ik,
en dat je vandaag gaat genieten van de eerste vrieskou.... :-) dat weet ik


xxx

Hilly Nicolay said...

Branch with Blossom vind ik heel mooi.

Ik denk dat jij het rozenschilderij heel mooi vindt.

ik denk dat jij er meerder mooi vind:)

Fijne dag, koud maar zo heerlijk buiten.

Lieve groet,
Hilly

Bertiebo said...

Doe mij Piet maar. Lekker kind! Ik las trouwens ooit van hem Jaapje. Moet eens kijken of ik dat boek nog heb

Anonymous said...

Geen idee wat jij mooi vindt. Ik vind ze alledrie mooi.

Sjoerd said...

Ik ga voor het meisje in de wei

Nietzomaarzooo said...

Die Piet vind ik wel een blozend ventje. En goed getroffen. Ben benieuwd welk schilderij jouw hart heeft gestolen.

Jelle Droeviger said...

Het liggende meisje, met het geitje, vind je vast het mooiste...
.
Jelle Droeviger.

Jan K. alias Afanja said...

Daar staan teveel mooie schilderijen om snel even een keuze te kunnen maken. Van wat je hierboven laat zien, vind ik Pietje wel leuk met dat geinige koppie.

Rebbeltje ★ said...

Ha moeilijk kiezen maar ga voor de Tuin
Het meisje dat bloemetjes plukt
Tja en jij denk ik eentje die in je blog staat en dan ga ik voor de kat...
Leuk om zo een museum te bezoeken :)
Groetjes en blijf gezond

Mormorsweb.blogspot.com said...

Hoj Malou, ik vind ze allemaal mooi. Die van de katten vind ik toch wel de mooiste. Gr.Dorien

Ferrara said...

Dank je wel Marlou, dat was weer even veel kijkplezier. Uit zoveel werk is het moeilijk kiezen.
Maar wat betreft je blog ga ik voor het meisje met de klompen. Ik denk jij ook.

John said...

Veel kunst is vaak niet mijn smaak, maar klompen draag ik nog steeeds.

Marjolijn. said...

Een meisje op klompen, dat zie je nu niet vaak meer...!

StaartjeLiesbeth said...

Prachtig!
Als reizen weer mag, staat Haarlem op mijn lijstje.

Ria said...

Prachtig Marlou!
Blijf gezond🍎🍊💋
Ria

Jetteke said...

Hi Marlou,

Wat heeft Jacobus van Looy ontzettend veel werk prachtig gemaakt zeg! En ook nog eens vastgelegd; zeldzaam omdat de fotografie nog maar pas ontwikkeld was!

Carla S. said...

Prachtig Marloukie, kan ik die allemaal in het echt bewonderen?
Ik denk dat jij toch de kat het mooiste vind en behalve die zijn mijn twee andere favorieten de eerste twee appels en die donkere boomstruik in het duin.
Wouw, echt genoten!

StaartjeLiesbeth said...

He dat is leuk! In de Nieuwsbrief van de MJK staat een link naar de podcast van deze tentoonstelling.
https://radiopublic.com/frans-hals-museum-WJ9Yz0/s1!868a8
Vond ik leuk om te luisteren na jouw blog te hebben gelezen

Ik heb geen idee welk schilderij jij het mooiste vindt.
Ik vind het schilderij met de kat heel mooi. Daar zit een verhaal in