22/01/2021

De fabriekspijp

Al meer dan 30 jaar woon ik in Haarlem, vlak bij het centrum. Ik ken de stad op m'n duimpje, loop er graag doorheen tijdens een ommetje of ik fiets ergens naar toe en weet feilloos de weg.

Nou heb ik sinds kort een nieuwe buurvrouw. Zij woonde eerst in een heel andere provincie en sinds kort dus nieuw in Haarlem. Laat zij me nou attent maken op een fabrieksschoorsteen hier vlak om de hoek!! Vlak om de hoek?? Ja, echt!

Ik ben er meteen naar toe gelopen en ja hoor... Gespot, maar nog nooit gezien!


Het kleine steegje heet de Bakkumstraat en ik fiets daar heel vaak doorheen. Hoe kan het dat ik die schoorsteen nooit eerder zag? 


Het is een fabriekspijp en ik ben natuurlijk wezen googelen, wat voor fabriek daar dan ooit gezeten heeft. Helaas... ik kan het niet vinden. Maar dat laat ik natuurlijk niet op me zitten... Als het Noordhollands Archief weer open mag ga ik even snuffelen...


Het gebouw rechts ziet er best wel industriëel uit. Het is het gebouw van de Rataplan: de kringloopwinkel, waar we al onze overbodige spullen kwijt kunnen. Maar wat dat gebouw nou met die fabriekspijp moet??

Geen idee! Maar ik ga er achter komen... zeker te weten!



30 comments:

Lutje said...

dat zou je toch moeten weten hé :o))
-Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Mooie zoektocht...!
Her en der in het land staan nog van die fabriekspijpen en zijn opgenomen in de erfgoed archieven.
Hier in de stad staat er een van de oude gesloten Philipsfabriek. Elders in Brabant staat er een van een oude gesloten houten klompen fabriek.
Op naar een goed weekend.

Bertiebo said...

Leuk zoiets om uit te zoeken. Gaat vast lukken!

די מריו said...

whahha, daar kom je na 30 jaar achter, kun je het niet meteen uitzoeken.

Love As always
Di mario

Karel said...

mogge Marlou
jij wist van het bestaan van die schoorsteen niet af , en helaas google ook niet
maar jij gaat er achter komen dat weten wij hier zeker , en dan horen wij het ook :)
geniet de dag

Anonymous said...

En zo heb je een ‘doel’ om uit te zoeken. Grappig hé, dat je dat niet eerder heb gezien.

Nietzomaarzooo said...

Zo dichtbij en dan inderdaad niet hebben gezien. Leuke zoektocht naar waar die pijp bijhoorde.

klaproos said...

grappig loutje, dat je door nieuwe ogen dingen ziet hé,
super,
maar ik weet eigenlijk wel zeker dat jij erachter komt wat er was,
do it gurrrrrrl


xxx

Jacqueline en Ferry said...

Het moet fabriek geweest zijn. Pijp mogen niet weg halen. Het is monument geworden. Maar ik heb ze nooit gezien. Ik heb via Google opgezocht. Ik kan nergens vinden. Raar hé. We woonden hele leven in Haarlem. Staat nergens in..... Wel leuke foto's heb je dan gemaakt. Fijn weekend. Groetjes J&F.

nicole orriens said...

Wat grappig dat een nieuwe buurvrouw zo'n pijp meteen ziet. Een frisse blik kan soms leuke nieuwe inzichten opleveren.

Sjoerd said...

Ik heb ook eens even gezocht, maar ook niets gevonden.

guusje said...

De Bakkumstraat zegt me niet zo gauw iets. Bij de Zijlstraat dus, want daar ken ik Rataplan. Ik denk aan een wasserij of zo. Ik zal het eens aan mijn vriendin Patricia vragen. Die heeft op de Garenkokerskade gewoond vroeger en woont nog steeds in Haarlem. Mijn vader had het zeker geweten, maar ja.

Karel said...

ha die Marlou
ja het is weer eens wat anders , zo'n puzzel met de meest vreemd gevormde stukjes pppfffttt
maar wel leuk om te doen
ja een surfstrand in de flowerpower tijd
mocht je de straat op gaan , vuilniszak meenemen 😁
geniet de dag

Jan K. alias Afanja said...

Misschien moet je om te beginnen toch eens wat meer omhoog moet kijken, dan had je die pijp al lang gezien, lijkt me.
Ik ben benieuwd of je er nog achter komt waar die schoorsteen ooit voor heeft gediend.

Jelle Droeviger said...

De schoorsteen van Haarlem, die steekt zo fier omhoog;
Van stoer en kundig metselwerk,
Met witte kringelrook.
Soms geurt hij sterk naar frietenlucht,
Of vissenwalm, ook zeer beducht,
Zo draagt.. de wind.. dat Haarlem door.
En tegen de avond dooft de schoorsteen zijne spuit,
Langzaam, langzaam, langzaam uit.
.
Jelle Droeviger.

Edward McDunn said...

Goh, het is een uitdaging om erachter te komen Marlou, dit krijgt vast een vervolg.

Rebbeltje ★ said...

Mogge Marlou
Leuk op ontdekking in je eigen stad...s6 ermee
Wel grappig dat iemand van buitenaf je erop wijst.
Een heel weekend om het uit te zoeken grijnzzzz
Groetjes en fijn weekend

Tine de Jong said...

Zo een type als jij Marlou ben ik ook wel als ik iets zie wat ik niet kent. Dan wil ik het ook weten. Heb mij vroeger ook wel eens verdiept in oude monumenten en kwam toen ook vele tegen. Ik dacht dus eerst aan de drijfriemenfabriek die daar eens was met die droste fabriek. Maar dat was dacht ik in een andere straat. Toen dacht ik aan de voormalige drukkerij en de lettergieterij Koninklijke Joh. Enschedé – het vroegere Joh. Enschedé en Zonen. Zij vestigden in 1703 hun drukkerij en lettergieterij in de Haarlemse binnenstad. Ze kregen toen al snel bekendheid onder andere met het drukken van de Oprechte Haarlemsche Courant, het op één na oudste dagblad ter wereld. Daar had ik vroeger eens over gelezen.

Behalve met drukken, hield het bedrijf zich ook bezig met lettergieten en het maken van matrijzen en stempels. Het bedrijf bleef daar actief tot 1992. Maar of deze een schoorsteen nodig had dat weet ik niet. Tja er zijn zoveel oude fabrieken er geweest die nu weg zijn en er wat anders is gebouwd. Die schoorsteen kan dus wel een monument wezen. Jij kent vast ook wel de De Lichtfabriek die er eens was. Had ook een pijp. Maar ik moest ineens denken aan de Union Chocoladefabriek. Want die schoorsteen staat er ook nog en had even opgezocht: zie hier : https://onh.nl/verhaal/union-chocoladefabriek-in-haarlem

En jij woont in een stad waar heel veel monumenten zijn en dan is het soms wel zoeken als naald in hooiberg maar je zal het hier eens kunnen vragen: https://noord-hollandsarchief.nl/enschede-collecties/foto-s-prenten-en-tekeningen. Ik zag daar ook een foto met een pijp maar of dat die het is weet ik niet. Ze zijn online on te chatten Zag ik (doe ik nooit maar jij wellicht wel) dus wellicht wat voor jou om te vragen wat voor fabriek toen hoorde bij die pijp die je buurvrouw zag. Wellicht wat voor een nieuw mooi informatief blogje voor jou erbij. En het valt dan waarschijnlijk onder het industrieel erfgoed.

Nu we horen het wel bij welke fabriek de pijp hoorde. Groetjes, Tine

Carla S. said...

Ha Marloukie,

geen rook zonder vuur.
Prachtig gefotografeerd.
Geen idee of ik hem ooit zag.
Denk van niet.
Je kunt ook een gemeenteambtenaar bellen of Marijke van Schaik die het ongetwijfeld zal weten.
Goed en gezond weekend.

Het zonnetje lacht! Lfs C

MelodyK said...

;-) een bewijs van dat we toch nog steeds niet vaak naar Ramses luisterden ;-)

Ik ben benieuwd wat je zult ivnden

Ferrara said...

Zo leuk. Nieuwe dingen zien in je eigen stad, soms heb je daar een ander bij nodig. Ik zie dat Tine ook al het nodige speurwerk heeft gedaan. Kun je geen oude foto's in de beeldbank van het archief vinden? Succes en we horen het graag natuurlijk.
Hier in Alkmaar is de toren van wasserij Krom in delen afgebroken en die staan nu op herplaatsing te wachten tot de nieuwbouw in die wijk klaar is.

Terrebel said...

Intrigerend, zo'n oude fabrieksschoorsteen! Ja, soms zijn er 'vreemde' ogen nodig om dingen te zien die ons zelf niet opvallen.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Gezellig om even mee te lopen. Ik ken Haarlem helemaal niet, jammer. Ik woonde vroeger in het zuiden en lang geleden was het heel ver naar Noord en zuid Holland. Ga maar lekker stappen met je nieuwe buurvrouw.

miekequilt said...

Wat grappig dat je deze schoorsteen nu ineens zag. Ik heb je blogje naar mijn broer doorgestuurd. Hij werkte ooit bij het Noord Hollands Archief, en weet heel veel van Haarlem, maar dit zegt hem niks. Hij gaat binnenkort de schoorsteen bekijken en proberen uit te vinden hoe en wat.
Fijn weekend!

Hans said...

Heb als een geschreven, ken Haarlem wel van uit mijn jeugd.
Een mooie stad met historie, dit is een mooi voorbeeld.
Als je ergens woont vallen de normale dingen wel eens weg in je beleving.
Het Noordhollands Archief zou je kunnen helpen, of googel eens op de straat. Hans

Hans said...

Vergeten: Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

Marthy said...

Oh ja, dat zou ik ook willen weten. Blijven zoeken hoor en er dan een blogje over schrijven, we zijn nu allemaal benieuwd.

Firma Fluitekruid said...

Heerlijke stad, Haarlem. Zodra het weer kan, gaan we een weekendje boeken...

Hilly Nicolay said...

Dan woon je in een prachtige stad Marlou.

Ik heb er eens de hofjesroute gedaan met een schoonzusje.
En we zijn in een grote winkel (naam ben ik even kwijt) geweest op de bovenste verdieping daar kon je over de stad kijken.

Ik heb er mooie foto's van.

Heb het goed en blijf gezond,
Hilly

Mirjam Kakelbont said...

Ongelofelijk dat je om de fabriekspijp heen keek (-: Iets valt me wel op, lieve Mar-Lou-Lou: wat woon je daar beeldschoon tussen die prachtige huizen en steegjes. Logisch dat je ♥ in Haarlem ligt. Ik ben er als kind eens geweest maar heb er geen herinnering aan. Misschien als ik eens een kijkje ga nemen...
Dag dag, heb het fijn vandaag!
Dikke liefs ♥