26/01/2021

International Holocaust Remembrance Day

Morgen is het precies 76 jaar geleden, dat de overlevenden van het concentratiekamp Auschwitz bevrijd werden door soldaten van het Sovjet leger.

Reden voor duizenden mensen om een foto van zichzelf te (laten) maken met een bord #WeRemember er op. Duizenden foto's zijn er al binnen gekomen, die nu achter elkaar in Auschwitz worden geprojecteerd. Eén lange stroom foto's van mensen zoals jij en ik, van over de hele wereld, van Canada tot India en alles er tussenin. Je kunt nog steeds meedoen, als je een foto van jezelf plaatst op één van de social media met #We Remember erop. Ik heb het gedaan:


en Henry heeft het gedaan:


Dit was de eerste foto, die ik had ingestuurd:


En hier volgt een hele trits foto's... het zijn er teveel om op te noemen, dus ik heb er een aantal uitgezocht:


#WeRemember
#WeRemember
#WeRemember
#WeRemember
#WeRemember

6 miljoen keer...




27 comments:

Karel said...

mogge Marlou
hier had ik niet eerder van gehoord , ja die vreselijke tijd mag nooit worden vergeten
geniet de dag

Anonymous said...

Mag zeker nooit vergeten worden.

Lutje said...

een mooie aktie
zo wordt dit nooit vergeten
-Een @->- voor jou.

די מריו said...

respect.

We mogen het nooit vergeten.

Love As always
Di mario

Karel said...

ha die Marlou
dus de tv heeft geen signaal , maar de pc wel , dus kijk je vanavond 30 jaar het weer hihi
mooie beelden - pure nostalgie
groetjes , Karel

John said...

We mogen het ook nooit vergeten, zeker nu niet met alles wat er aan de hand is en rechts extremisten proberen de overhand te krijgen. Goeie actie!

Sjoerd said...

Alleen de aanloop al naar deze dag zorgt voor veel respect.

klaproos said...

we remember loutje,
het is vreselijk .... de herinnering moet levend gehouden worden, om het nooit meer te laten gebeuren...

evenmin als alle geweld wat nu heerst in de steden...
waar gaan we toch heen... :-(

dikke knuffels stuur ik jou

xxx

Jacqueline en Ferry said...

Goedemorgen,
Eerlijk gezegd ik heb dit nooit van gehoord. Nu weet ik van jou.
Dit mag nooit vergeten. Ik vind dit zo erg voor de mensen. Wat goed van jou dat je ook mee doet. Diepe respect voor jou. In Haarlem ook rellen geweest. Schande. Laat maar mensen opsluiten. Kapot maken is niet nodig. Wat een zooitje in Nederland. Daarom ga ik niet weg. Doodsbang.Ik ga nu wat anders doen. Afleiding zoeken. Fijne dag. Groetjes J&F.

Jelle Droeviger said...

Ja, morgen, maar eigenlijk zou men dat doorlopend moeten gedenken...
Ik was in mei 2000, alleen, op bezoek in Auschwitz.
En terwijl ik daar al die overblijfselen van die gruwelijkheden zag, bleef het maar onbegrijpelijk dat dit door mensen was bedacht en uitgevoerd.
Ik ben er tot donker gebleven.
De zon ging rood onder, en de wachttorens en het prikkeldraad staken schril af tegen de avondschemer.
.
Jelle Droeviger.

Bertiebo said...

Ik heb niet meegedaan, maar ik remember wel zeker.

nicole orriens said...

Wauw, wat mooi dat zoveel mensen de moeite hebben genomen zo'n foto te maken!

Edward McDunn said...

Geweldig dat dit gedaan is.....opdat wij niet vergeten!

Sjaantje said...

Mooi! Zéker ook de foto's van jullie twee.

Jan K. alias Afanja said...

Dit mag inderdaad nooit worden vergeten. En daar moeten we ons op dit moment met opkomende rechts-radicale groeperingen heel goed bewust van zijn.

Mirjam Kakelbont said...

Respect, lieve Loutje. Alles draait om respect, hoe deze mensen hebben geleden...
#weremember. Opdat het nooit meer mag gebeuren. Zo indrukwekkend die foto's.
Dikke liefs ♥

Rebbeltje ★ said...

Een stille aktie...goed gedaan
We remember!
Daar kunnen die relschoppers nog wat van leren.
Groetjes en geniet je dag

Ferrara said...

Dit mag nooit meer gebeuren.

miekequilt said...

Wat een mooie actie.

Mormorsweb.blogspot.com said...

I remember. Maar de "actie" is schijnbaar alleen in NL op sociale media.

Nietzomaarzooo said...

Mooie actie en nog erg nodig. De wereld heeft dementie namelijk.

Jetteke said...

Mooie blog weer Marlou!

Mijn vader, die communist was en De Waarheid las, vertelde mijn broer en mij best veel over de oorlog. Hij zat in het verzet door bonnen te vervalsen en het joodse jongetje Robbie, die bij hem en zijn eerste vrouw ondergedoken zat, werd voor zijn ogen vermoord...
En ook dat je nooit een heel volk (Duitsers) mag veroordelen...

Hij was tot nu toe de enige die ik ken die ook de Russen noemde als een van de bevrijders...
Dus dat vind ik wel 'mooi' om te lezen.

Liefs, Jetteke

Terrebel said...

Opdat wij niet vergeten.
Jammer dat velen dat toch gedaan hebben en het moeten dragen van een jodenster de avondklok van indertijd durven te vergelijken met het overheidsadvies om anderen niet op te zadelen met een dodelijke ziekte door tijdelijke kleine ongemakjes als het dragen van een mondkapje in winkels en het 's avonds niet naar de kroeg gaan.

Hans said...

Een heel verdrietig logje en ook heel blij dat men werd bevrijd, zo dubbel gevoel krijg ik.
Toen ik jong was heb ik de vernietigingskampen bezocht, ik zie de beelden nu nog.
Laat men nu maar God dankbaar zijn dat we vrij mogen zijn.
Laat mens stoppen met opstandig zijn tegen eigenlijk niets.
Heb voor morgen ook een logje geplant met de zelfde insteek, ik heb er verdriet van.
Mijn buurmeisjes, zo mooi en lief van Joodse afkomst, haar ouders en andere buurtjes mochten de oorlog overleven.
Maar allemaal met een heel groot litteken op hun ziel. Hans

Carla S. said...

Indrukwekkend Marloukie,

dank voor de mooie fotoos.

Ria said...

Indrukwekkend lieve Marlou❤️

Mary said...

Nu snap ik dat biljet op jouw raam.
Ik had er ook niet van gehoord.