18/01/2021

Naar het theater

Misschien weet je allang, dat ik het theater en de bioscoop best wel mis! Met mijn Cineville-pas kan ik thuis een heleboel goeie films bekijken, maar ja... naar de bios is natuurlijk wel een stuk leuker...

Gelukkig heeft Henry een heel groot TV-beeld, zodat we bij hem thuis altijd een bioscoopje maken en de mooiste films bekijken.


Met het theater is dat natuurlijk wel anders. Maar... als vriend van de Toneelschuur mocht ik vorige week een theaterstuk zien. Níet in het theater, maar... thuis, bij de warme kachel en gewoon op mijn eigen bank. Online dus!

Ik zag, dat ze de live-stream ook in december hebben gedaan, maar ik zag 'm dus vorige week. Steef de Jong is de acteur aan de linkerkant en inmiddels heb ik al een paar stukken van zijn hand mogen zien, bijvoorbeeld Sisi-boy (klik)
Hij is een alleskunner: zang, dans, piano, decors... alles kan hij en ik ben gek op hem! Vandaar dat ik er ook helemaal voor ging zitten.

Op het hoogtepunt van het stuk "Het bloemenduel" waren er 655 kijkers. Dat kon je linksbovenin op het scherm zien.


Geweldig!! Als je bedenkt, dat ze in Carré soms moeite moeten doen om 655 mensen in de zaal te krijgen... en dat dan nu wél in de Toneelschuur. Super!
Maar... er zat geen mens publiek in de zaal. De twee speelden voor een lege zaal en wisten waarschijnlijk wél dat er zoveel kijkers waren. Tenminste, dat hoop ik. 655! 

Over het stuk: Het Bloemenduel. Een groots opgezet operette-achtig ding. Niet helemaal mijn ding, maar ja... ik was er toch hartstikke blij mee. Twee mannen, die twee kibbelende, bloemschikkende, adellijke dames speelden met 4 hoofdrollen en een stuk of 8 bijrollen, een koor en muziek voor een groot orkest, alles bij elkaar een vrouw of 80, (an all female cast) maar... ze speelden het allemaal met z'n tweeën.
De NRC zei: "Een potje operetteknuffelen op Hoge School Nivo"





Na afloop was er geen applaus, want: niemand in de zaal. Maar wel diepe buigingen. Ik buig diep terug, want ik vond het een geweldige prestatie en hoop gauw weer zo'n cadeautje van de Toneelschuur te mogen krijgen...

23 comments:

Lutje said...

we zullen nog wel even vindingrijk moeten zijn
ik kijk hier naar een gewoon scherm
maar soit, alles is tijdelijk? toch? (hoop ik)
-Een @->- voor jou.

Bertiebo said...

Heel bijzonder om mee te beleven denk ik. Louis van Beek ken ik nog van Mathilde. Dat was een van mijn beste toneelervaringen ooit. Zo prachtig

Marjolijn. said...

Zo zie je maar, je hoeft niets te missen, (bijna) alles kan toch online gezien worden.
Goede start van de nieuwe week.

Karel said...

mogge Marlou
bios en toneel in de woonkamer , mooi dat het kan , maar wat je zegt het is niet het zelfde als " normaal "
geniet de dag

Jacqueline en Ferry said...

Het is zeker jammer dat je niet naar theater en de bioscoop kan. Het blijft ook zo. Helaas voor jou. Online is ook uitkomst. Vroeger hadden dit niet eens. Boek ken ik niet. Zal wel mooie verhaal achter zitten van deze boek. Fijne week gewenst. Groetjes J&F.

Sjoerd said...

We zijn er helaas nog lang niet vanaf, dan is dit een mooie aanvulling...

klaproos said...

wat een fantastische oplossing hebben ze daarvoor gevonden hé,
natuurlijk is écht veel mooier,
maar ik ben tóch blij dat je zo hebt genoten van dit samen met j e lieve schat

voor vandaag..... een ❤ ❤ ❤ dag
xxx

Nietzomaarzooo said...

Creatief idee om toch een publiek te hebben. Denk echt wel dat ze hebben gehoord hoeveel mensen er hebben gekeken en dat moet bijna wel als een warm bad voelen.

Hilly Nicolay said...

Goede oplossing Marlou.

Ik mis de bioscoop wel.
Thuis hebben we Netflix, maar het is toch anders...

Heb een fijne dag.

Groetjes,
Hilly

Anonymous said...

Dat is toch een mooie oplossing om toch nog te kunnen genieten van de theaters.

Tine de Jong said...

Het theater heeft mij nooit zo aangetrokken maar het is voor hen zo wel een mooie optie want ze hebben het echt niet gemakkelijk in deze tijd. Het lijkt mij ook voor hen wel wennen als je voor een lege tribune moet spelen. We hebben hier wel niet zo een groot beeld tv maar we hebben wel vele dvd's en dus ook beetje onze eigen bioscoop in het klein. Want het hoeft niet groot te zijn om te genieten van mooie films. Wens je mooie nieuwe week toe.

Edward McDunn said...

Bijzonder en geweldig, dat dit tegenwoordig allemaal kan hoor.
Maar je hebt gelijk, de sfeer in de echte bios is heel apart hè?

Jan K. alias Afanja said...

Voorlopig zul je het nog wel vaker met dit soort uitjes moeten doen, vrees ik.
Afgaand op je alinea "Over het stuk: ... allemaal met z'n tweeën" lijkt het bijna alsof je naar de 'Snip en Snap revue' hebt zitten kijken. ;-)

די מריו said...

Ik neem toch aan dat je wel geklapt hebt thuis... Leuk toch dat dit thuis kan.

Love As Always
Di mario

Rebbeltje ★ said...

Ha wat leuk thuis in het theater en genieten.

Bij een nichtje was dat stampertje ook ontsnapt maar kwam zwanger terug...resultaat half wilde konijntjes. Waar dochter er 2 van heeft nu...maar ze zijn dan misschien niet moeders mooiste ze zijn wel lief. Echt tam worden ze niet maar ze zijn wel te knuffelen.
Groetjes en fijne dag

Karel said...

ha die Marlou
je kent het mooie Ierland dus
ach wat regen kunnen we wel tegen , toch
anders de gezellige pub in en genieten van muziek en een pint :)
groetjes

Ferrara said...

Een goed alternatief. Wij nemen veel op en kijken op een later tijdstip naar een programma naar keuze. Netflixen doen we niet.
De geboekte theaterprogramma's zijn weer tot nader order opgeschoven.

miekequilt said...

Ik. Is het theater ook. Wij gaan / gingen nooit naar de bioscoop maar theater was favoriet. Hopelijk kunnen we er over een paar maandjes weer eens heen. En tot die tijd maar afwachten, Marlou.
P.S. je puzzel is naar schoonzoon gegaan, die vond het een leuke. En ik schaam me, maar ik had er nog niks mee gedaan.

Firma Fluitekruid said...

Wat leuk! En top dat ze nu juist voor een groter publiek spelen!
Het kan verkeren...

Jelle Droeviger said...

Theater is magisch.
Ik hoop dat we er weer gauw naar toe kunnen,
en de nagespeelde werkelijkheid in het écht kunnen zien,
in plaats van op de laptop.
.
Jelle Droeviger.

Hans said...

Het is zeker een gemis dat we zoveel leuke dingen niet kunnen doen.
Gelukkig is men creatief genoeg om een oplossing te vinden. Hans

Ot. Je verzoekje ligt op het logBankje voor de volgende show.
De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

nicole orriens said...

Wat goed dat ze het op deze manier doen. Het lijkt me best moeilijk om een voorstelling te doen in een leeg theater.

Mirjam Kakelbont said...

Als artiest en theater móet je wel creatief zijn om te overleven. Ik las dat de cultuursector niet bepaald ruimschoots wordt bedeeld door het kabinet en daar kan ik me dan over opwinden.
Theater doet iets met je omdat je er live met je neus bovenop zit. Of online. Ik zie corona maar als een les in tevredenheid. Soms zak ik, hoor...
Dikke liefs ♥