13/03/2019

Met de boot naar Finland

.
Vanaf Stockholm gaat er een enorme boot van Vikingland naar Turku, een haven in Finland.
De tocht is overdag en duurt 12 uur... 


Het is een schip met 11 verdiepingen waarvan de bovenste drie vol met restaurants, bars en dansvloeren. En een gokhal... Oh ja... en winkels voor de taxfree drank en allerlei andere zaken.
In Stockholm zijn heel veel Finnen ingestapt en als we om 7:45 vertrekken zijn ze allemaal al stevig aan de wodka.
Wodka om 8 uur 's morgens?
Amme hoela! Ik blijf liever gezond... doe mij maar een lekker bakkie koffie!


Ze kunnen er goed tegen, die jongens. Ik was allang onder tafel gegleden...
Maar goed, het is een mooie tocht.
De Baltische Zee is rustig, gelukkig. Ook geen ijs meer op het water.
Een zalige, relaxte dag op zee dus. 

In het schip hebben we een eigen daghut.
Best wel comfortabel, want daar kun je je even terugtrekken.
Voor een dutje: daar houd ik wel van... 's middags na de lunch.
Of een spelletje rummycup en als de vijf in de klok is een borreltje.


In Turku staat er al weer een trein voor ons klaar. 
Een bijzondere trein weer, want deze gaat ons helemaal naar Kemi brengen, waar we de volgende dag om half tien (9:32) aan zullen komen.


Henry rent zich rot om de trein niet te missen...
Viel wel mee hoor... we haalden 'm met gemak!
De conducteur heeft ons bedje al opgemaakt en flesjes vers water neergezet.


Iemand vroeg of ik Het Noorderlicht al heb gezien... 
Daarvoor reizen we helemaal naar het noorden. Boven de Poolcirkel.

16 comments:

Lutje said...

dit is echt fijn hoe jullie dat doen, ik ben een beetje jaloers...
zo'n reis dat is genieten
Een @->- voor jou.

Anonymous said...

Lijkt me een geweldige belevenis Marlou en Henry laat me altijd even glimlachen met een actiefoto. x Jannet

Marjolijn. said...

Een reis met vele belevingen is het zeker...!

Yova said...

Het was lange reis om noorden te komen. Het is hele belevenis om toe te gaan. Zo jullie waren zwaar aan wodka aan toe. Ook in klein hokje spelletje doen. Leuke foto's geworden.
Fijne dag.

miekequilt said...

Wat een prachtige reis. Heeft de Treinwinkel dit geregeld? Die wodkadrinkers snap ik ook niet : je lam zuipen op een boot?? De klok van vijf lijkt me vroeg genoeg.

John said...

Ik heb vrienden in Finland wonen, en een Finse vriend hier in Zeeland. Haha die foto van die rennende Henry is wel leuk natuurlijk.

klaproos said...

:-) Henry is een leuke paljakker :-) die maakt overal wel een geintje van, hij kan zo in de film :-)
lekker reisje loutje zo maak je nog eens wat mee, heeft Henry dat "allemaal" uit zitten zoeken of bestaat er een schema voor, het lijkt me niet niks :-)
maar wel héél erg leuk
heb het fijn vandaag noorderlicchie van me :-)
xxx

Jelle Droeviger said...

Geweldig dat die Skandinaviërs een heel spoorwegnet hebben aangelegd om jullie naar het Noorderlicht te vervoeren...
Die foto van een rennende Henry is een meesterwerkje. Let op die lijnen.! Gewéldig.!

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.

Blij met dit vervolg van je reis want hoewel je me er wel over schreef kan ik hier mee genieten van je verslag en je mooie foto's.
Wat een groot avontuur ondernamen jullie toch met dingen die jullie nog nooit hadden gedaan en in vervoermiddelen waarvan je alleen maar van kan dromen!

Ooit, in een ver verleden bezocht ik Finland ook eens en mij viel het toen eveneens op dat die mannen daar stevig weten te drinken hihi.

די מריו said...

die Henry aan het rennen, wat een leuke foto. Die Finnen dronken ook hun wodka toen er een vijf in de klok was. Het was vijf over acht.

Love as Always
Di Mario

Jan K. alias Afanja said...

Het is intussen al een hele reis geworden, en nog lijkt het einde niet in zicht. Maar het lijkt me wel een hele rustige en relaxte manier om zo te reizen.

nicole orriens said...

Wat klinkt dat leuk, zo met de boot naar Finland zeg. Het doet me denken aan het boek de Arcadia van Cissy van Marxveldt!

Karel said...

ha die Marlou
nee lijkt mij ook niets zo vroeg al aan een borrel hihi
mooie toch zo ver , nu met een flink schip met alles er op en aan en gelukkig geen storm , zoals hier pppfffttt

dus ik maakte je weer aan het lachen :)
nu dan is m'n blog geslaagd hihi

fijne verdere reis
groetjes , Karel

Sjoerd said...

Een schitterend avontuur. Maar zo vroeg aan de borrel is niks voor mij...

Hans said...

Toch is een bootreis wel leuk om te doen, vaak goed verzorgt.
Finnen en meer noordelingen beginnen ontbijt met een borrel, brr.
Henry rent zich zeker uit de schoenen, wat sportief.
Weer een opgemaakt bed. Hans

Bertiebo said...

Hebben jullie alles zelf geregeld of is dat uitbesteed? Het is gewoon geweldig!