11/03/2019

Op weg!

.
Al heel vroeg gaat de wekker.
En al heel vroeg gaan we op pad naar het station voor onze trip naar Het Noorden Van Europa, oftewel: naar Het Noorderlicht.
We gaan met de trein: helemaal heen en weer terug, bij elkaar 7000 kilometer.
Echt waar!!! 7000 kilometer...
Henry ontpopt zich als een heusche reisleider. Dus, ook om een beetje op te schieten, neemt hij mijn koffer erbij. Om dit uur van de dag gaat er namelijk nog geen bus naar het Centraal Station van Amsterdam...


Om 7 uur vertrekt de trein naar Osnabrück.
Alles is van te voren uitgerekend: waar en hoe laat en op welk perron.
En we zijn mooi op tijd op het station.



Hup!
Naar perron 10, wagen 11 plaats 53 en 54.

Als we later gecontroleerd worden blijkt, dat we EEN DAG TE VROEG!! zijn vertrokken.
Een dag te vroeg... we willen blijkbaar echt heel graag weg. Dus daarom maar een dag te vroeg.
Later blijkt, dat dat niet helemaal waar is, maar alle situaties worden naar wens opgelost en om 2 uur 's middags wordt de trein op de veerboot naar Denemarken gereden. Ja echt! De trein rijdt in Puttgarden op een veerboot en wordt over de Baltische Zee gevaren en er aan de Deense kant in Rødby weer afgereden. Een hele bijzondere ervaring.


Die avond komen we aan in Malmö, waar een nieuwe trein klaarstaat die ons door de donkere nacht helemaal naar Stockholm zal rijden. We hebben een eigen couchette, die we niet hoeven te delen, dus heel fijn en vrij.


Bedden kunnen naar beneden worden uitgeklapt en zijn meteen lekker schoon en fris opgemaakt. 
Het slaapt bijna nergens zo fijn als in een trein, die door de donkere nachtelijke wereld raast. 

17 comments:

Lutje said...

ik heb je ook wat gezien op instagram, het is een hele mooie reis, nu moet ik zeker gaan...
ik hoop nog veel meer foto's te zien :o)
Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Een reis met veel ervaringen.
Geniet lekker na...!

Sjoerd said...

De start is in ieder geval goed.

Bertiebo said...

Ik vind het toch zo geweldig, dat jullie dit doen. Inspirerend. Dit was een goed begin, benieuwd of het ook het halve werk was

Yova said...

Wauw 7000 km reizen met de trein. Dat is zeker heel veel. Toch leuk om te doen met de trein. Jullie waren heel vroeg om te trekken. Ik ben echt benieuwd naar mooie foto van noorderlicht. Ik heb nooit gezien. Maar gelukkig kan ik straks genieten van jou foto's. In de trein is zeker makkelijk om te slapen. Zal niet veel geslapen zijn. Pffff... Leuke foto's voor jullie beide. Het was zeker mooie vakantie.
Fijne dag. Groetjes J&F.

klaproos said...

heerlijk loutje, lekker snorren terwijl de trein verder zoeft, en Henry kennende, heeft hij alles onder controle, en hoef je nergens bang voor te zijn,
wat een gave rit......
Wat fijn dat jullie er weer zijn

Heb het fijn vandaag
xx

John said...

Allemaal plaatsen waar ik bekend ben. Ik ga er dan niet met de trein heen dus heb altijd alle tijd om rond te kijken.
Jullie reis is mooi begonnen.

די מריו said...

Ik slaap in Nederland nooit in de trein, ik ben bang dat ik het station mis waar ik uit moet ;-)

Love As Always
Di Mario

Petr@ said...

Leuk Marlou, nu een uitgebreid verslag van jullie reis!
Dat jullie een dag te vroeg waren, haha jullie wilden zo graag!
Ik wist niet dat een trein ook op een boot kon, heel bijzonder

Jelle Droeviger said...

Heel goed, níks klimaatspijbelen, níks vliegen, gewoon tsjoek-tsjoek,
of kedoem, kedoem, kedoem, naar het Noorden...
Sneeuw.?
Noorderlicht.?

sjannesblog.com said...

Ik ben zo benieuwd naar het vervolg en naar je treinervaringen. Wij hebben ons treinkaartje al geboekt om naar Italië te gaan binnenkort.

nicole orriens said...

Wat goed ook dat jullie met de trein reisden! Je hoort tegenwoordig heel veel over de milieu gevolgen van al dat vliegen. Dan is de trein een stuk milieuvriendelijker. Leuk die foto's ook van jullie reis. Mijn favoriet is de eerste!

Karel said...

ha die Marlou
dus een dag te vroeg en dan toch weer niet pppffftt , je zou terug lopen naar huis :)
maar jullie zijn wel al goed onderweg , ik reis ook graag per trein , wel door vele tunnels gereden , maar nooit op een boot :)
we krijgen vast een mooie verslag verder in woord en beeld

ik ben me er eentje hihi , ja houd van gein
en het is ook een leuke , die van de pastoor
morgen ook een leuke hihi
goede reis en geniet de dat
groetjes , Karel

Ferrara said...

Gaaf, een reis om het Noorderlicht te zien. Fantastisch toch, zo'n veerboot.
Veel plezier.

Hans said...

Weet niet of je al thuis bent, maar ik ben benieuwd naar de verhalen.

Reizen met de trein heeft ook veel voordelen, je kunt je bewegen en ziet veel onderweg.
Met Henry kun je opstap gaan.
Leuke afwisseling om met de boot over te steken.
Heb ooit ook met een slaaptrein gereisd is altijd goed verzorgt. Hans

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.

Jullie zijn dus terug van die heerlijke reis waarin je droom werkelijkheid werd.
En daar krijgen we nu een verslag van... Het begint al mooi met jullie vertrek en je al even lieve Henry verlost je zelfs van de koffer zodat je je handen vrij hebt om knappe foto's te maken! Ook de trein couchette ziet er comfortabel uit, ik kan het me indenken dat je daarin lekker geslapen hebt!

Jan K. alias Afanja said...

Hey Marlou,
Dat jullie graag op reis wilden was wel duidelijk, maar om dan ook meteen maar een dag te vroeg te vertrekken, dat doen maar weinigen volgens mij.
Lang geleden dat ik nog wel eens een buitenlandse reis met de trein heb gemaakt. Een reis van 7000 km heb ik nog nooit gemaakt, ik ben benieuwd naar het vervolg.