12/09/2019

Aboriginal kunst en Lucinda Riley

.
Eén van de Zeven Zussen Boeken van Lucinda Riley speelt zich af in Australië in "The Outback": het binnenland om het in het Nederlands te zeggen. In een enorm afgelegen gebied...
En daar, in het centrum van Australië wonen veel van de oorspronkelijke bewoners: de Aboriginals.
Ik ben altijd al groot bewonderaar geweest van de Aboriginal-kunst. Heb er zelfs een boek en kaarten van, waar ik een keer meer over zal vertellen.
Maar nu over de Aboriginals in het boek van Riley, en natuurlijk over de kunst.
Ik dacht al lezende, dat ze maar wat namen had verzonnen.
Maar nee... niks verzonnen.
De eerste bijvoorbeeld is Geoffrey Bardon. Hij is geen Aboriginal, maar gaf les aan Aboriginals en dat wordt dan in het verhaal verweven. Hij stimuleerde zijn leerlingen om patronen in het zand te tekenen. 
Hier zie je hem tussen twee schilders waarmee hij nauw samenwerkte en daarachter een voorbeeld van die Aboriginal kunst: met veel stippen...


Dan heeft Lucinda Riley het over Clifford Possum. Ik zou het boek weer moeten lezen om er achter te komen waar hij ook al weer in het verhaal voorkomt.
Dit is 'm en meteen daaronder werk van hem, waarvan je misschien denkt: oh... stippies.
Maar alles, echt alles heeft een betekenis.



En tot slot heeft ze het over Frances Abraham. Een geweldige kunstenaar. Maakt prachtige dingen. Onder zijn foto zie je ... het paradijs! 



Heel divers, de Aboriginal kunst.
Het spreekt mij enorm aan en ik denk er over om "Parel" nóg een keer te gaan lezen, omdat het over Aboriginals gaat en over hun kunst.

15 comments:

Lutje said...

de kunst van aboriginals zie ik ook graag, hoeveel tijd die daar in steken.....
* Een @->- voor jou.

Jelle Droeviger said...

Aboriginals, ab originals...
Zij zijn de originele bewoners van Australia,
maar door dat "ab" zou je denken dat ze dat nu juist níét zijn.
Ik kom altijd in verwarring door dat woord.
Maar de kunst is gaaf. Mistiek soms.
Het lijkt alsof zij de natuur beter begrijpen dan de anderen.

Jelle Droeviger.

miekequilt said...

Prachtige kunst. Leuk om over te lezen en de foto’s te zien. Ooit zag ik in Parijs schilderijen van ze. Zo mooi en interessant.

klaproos said...

een prachtig volk, ze hebben veel respect voor de natuur, en nemen niet meer dan ze op kunnen, geven ook terug aan de natuur, een geweldig volk vind ik het,ze worden onderdrukt in australie en veel zijn er aan de drank en drugs, maar heus loutje, ik denk als jij..... het zijn geweldig creatieve mensen, ik voel me wel verbonden met ze, ken je het boek op blote voeten door australie ? in een ruk uitgelezen "ik" ja ik loutje :-) zó gaaf

heb het goed vandaag hé

xxx

Karel said...

Mogge Marlou
Schitterende kunstwerken die deze mensen maken
het zijn ook natuur minnende mensen die dat enorme land goed kennen
Ik ben alweer op weg naar een andere NS wandeling door een heel ander landschap
Geniet de dag
Groetjes Karel

Yova said...

Dit is geweldig kunstwerken om te zien.
Deze mensen kunnen heel goed om te maken.
Echt geweldig persoon is dit.
Het is ook interessant dat deze mensen werk leuk vinden.
Fijne dag gewenst. Groetjes,◔͜͡◔

Edward McDunn said...

Prachtige kunst hoor, vooral "Paradijs" spreekt mij erg aan.

Bertiebo said...

Wat leuk dat je die namen even op hebt gezocht. Zo gaat het bij mij ook vaak, maar in dit geval van Parel deed ik het niet. Ik heb wel een hele tijd in Engelse sferen vertoefd in dat deel dat in de tijd van Edward VII speelt. Gelezen over zijn minnares en zo.

Sjoerd said...

Schitterende koppen hebben die Aboriginals vaak. Die staan nog lekker dicht bij moeder natuur.

Jan K. alias Afanja said...

Hey Malou, goed om te zien dat jij nog volop actief bent.
Bedankt voor je sympathieke reactie op mijn weblog.
Zoals je misschien weet ben ik helaas niet meer zo’n lezer. Aan dat boek zal ik dan ook niet snel beginnen, maar de getoonde kunst spreekt me wel aan.

Rebbeltje ★ said...

Vind die neuzen zo grappig...gaan altijd de goede kant op...
Met die stippen heb ik niet zoveel maar dat paradijs mag ik wel :)
Groetjes en fijne dag

Catherine Boone said...

Deze kunst sluit heel dicht aan bij de natuur, dus een absolute must voor iedere liefheb(st)ber. Jij hebt mij vast en zeker bekoord daar deze kunstuitingen mij ook aanspreken op allerlei vlakken.

די מריו said...

We zouden nog een hoop van ze kunnen leren.

Love As Always
Di mario

Hans said...

Het ziet er schitterend uit.
Jammer dat de Aboriginal zo slecht zijn behandeld in het verleden. Hans

MissPopcorn said...

Beste,

Ik ben ook het boek van Parel aan het lezen. Dit zorgde ervoor dat ik ook op zoek ging naar de schilders uit het boek.
De foto die je bij Francis Abraham hebt geplaatst is eigenlijk van ‘ Stan Dryden‘. Deze kwam ik tegen in een artikel van de Daily Mail ( https://www.dailymail.co.uk/news/article-3661516/Aboriginal-artist-went-alcoholic-Ferrari-driving-millionaire.html ).
Ik denk eigenlijk dat Francis Abraham niet bestaat. Ik heb gemerkt dat Lucinda Riley vaak over mensen schrijft die echt bestaan hebben, maar de dichte familie van de zus die we volgen zelf niet echt bestaat. Wat ik eigenlijk wel logisch vind.

In verband met de andere schilders; bedankt, het is zeer interessant.

Met vriendelijke groten,
Bea