10/09/2019

Choco-pasta en palmvet

.
In Verona zag ik op het grote plein (het Piazza Bra) op een muurtje een klein jongetje zitten.
Het zat daar helemaal alleen.
Gewoon een klein jongetje dat daar door z'n ouders neergezet was. Ga jij daar maar even zitten, bambino. Nee niet huilen... No no no... 
Hier... hier heb je een pot Nutella en een lepeltje en ga dat maar lekker op zitten smikkelen. Dan kunnen papa en mama even een terrasje pakken...
Echt waar, zo moet het gegaan zijn. Ik zag dat jochie met een verlekkerde blik de pot Nutella helemaal leegeten.
Ik was helemaal weg van dat jochie en van dat smoeltje met de choco-pasta om z'n bekkie.
Geen foto gemaakt, helaas.
Maar eenmaal thuis dacht ik: ik zoek wel een foto op internet.


Maar... al zoekende en speurende naar foto's kwam ik ook iets anders tegen.
Het gaat over de ongezondheid van Nutella.
Wist jij... dat er 50% suiker in zit?
De helft suiker!!
En dat niet alleen: er zit voor één derde... palmvet in!!
Eén derde van het meest ongezonde vet dat er bestaat. Het is echt niet zo onschuldig als je denkt.
Tenminste... palmvet... dan denk je toch aan een mooi stil strand met waaiende palmbomen.
Nou... me hoela!


Jammer, dat mijn beeld van het snoepende chocolade jongetje verstoord is.
Maar ik zou wat graag terug gaan en die ouders willen waarschuwen. 
Geef het niet!!
Ons lichaam is niet geschikt voor dit vet... we krijgen er ernstige hartkwalen van...


Tot slot heb ik hier nog een hele interessante site, waar je er alles over kunt lezen. 
Doe maar... en kijk eens wat je op je brood smeert...

https://www.jasperalblas.nl/de-waarheid-over-transvetten/






17 comments:

Lutje said...

oh,dat is erg voor dat kind, dat is zelfs geen opvoeding
* Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Een hele pot, dat is ook wel erg veel...!

די מריו said...

Dat ga ik maar eens opslaan in mijn favorieten. Daar kunnen we nog iets van leren. Van die 50% suiker wist ik wel, die palmvet weer niet.

Love As Always
Di mario

Yova said...

Een hele pot is zeker te veel. Pfff... IK ben niet gek op.Haha... Zeker leuke smoeltje van deze jongens. Het is zeker niet goed voor de kind. Leuke foto. Fijne dag.Groetjes,

klaproos said...

jeetje ja... sommige dingen weet j e best niet :-) als je van nutella houdt, een heel enkele keer vind ik het wel lekker, maar het is ook zo zoet hé, da's weer minder, ik begrijp nu waarom,

goeie zoektocht van jou loutje :-)

heb het heerlijk vandaag hé
xxx

Sjoerd said...

Dat is wel heel veel suiker, dat had ik niet gedacht...

Jelle Droeviger said...
This comment has been removed by the author.
Jelle Droeviger said...

De wetenschap ontdekte dat palmolie door verhitting zodanig chemisch verandert dat het emulsies blijvend stevig en stroperig maakt. Het wordt transvet.
Gebak-makers zijn hier blij mee, want de boel wordt met weinig kosten stabieler.
Pindakaas, chocolade en gebak zijn vaster en minder vloeibaar als er gehard palmolie-vet in wordt gebruikt.
Tegenwoordig zit het in bijna álle voedingsmiddelen. Kijk maar eens op de etiketten.
Onze aderen slibben er heel prettig van dicht...

Jelle Droeviger.

nicole orriens said...

Dat moet een mooi plaatje geweest zijn van dat jongetje met zijn pot Nutella : ) Maar hij zal daarna vast misselijk geweest zijn.

miekequilt said...

Gelukkig houd ik niet van Nutella. Maar ik ga wel beter opletten als ik bijv pindakaas koop.

Edward McDunn said...

Goh, dat is inderdaad niet iets om in je boodschappenkarretje te doen. Denk je de kinderen een plezier te doen, niet dus!

Catherine Boone said...

Voor menige slechts een herinnering voor andere een verrijking op hun pad. Heel leuk geschreven.

Rebbeltje ★ said...

En het is zo lekker op je boterham
Die suiker was bekend maar dat palmvet...
Jammer
Groetjes

sjannesblog.com said...

Ik hou erg van pindakaas. Geen pot achter elkaar hoor, maar ik ga wel beter opletten, want van dat palmvet wist ik niet. Dank voor de informatie en je leuke stukje.

Tine de Jong said...

Mooi blog Marlou. Van dat palmvet was mij wel bekend omdat een diëtiste mij hier eens op wees. Ouders doen soms verkeerde dingen om een kind bezig te houden maar ook ouders hebben steeds zo een leerproces wat ze doormaken en met schade en schande wordt men wijzer. Dat kindje had vast ook buikpijn van de Nutella en broekje vol want dat veroorzaakt dit ook als je er teveel van eet.

Ferrara said...

In Amsterdam zit het vol met Nutellawinkels. Ik begrijp niet waar dat goed voor is. Tja en dat van die pindakaas wist ik wel. De fa. Ferrara is al jaren op dieet (cholesterol) en leest nog altijd veel etiketten, die pindakaas gun ik mezelf bij tijd en wijle.

Hans said...

Nou een boterham met Nutella is wel lekker, maar een hele pot.
Gezond is het zeker niet.
Ken je Duo Pinotie nog? Hans