25/09/2019

Nog even van Dam tot Dam

.
Wat een groots spektakel was dat: de Dam tot Dam-loop van afgelopen zondag...  geweldig!
Ik wou dat ik kon rennen, dan deed ik een keertje mee.
Maar helaas... ik kan niet rennen...
We gingen naar het NEMO, het schitterende wetenschapsmuseum dat in het Oosterdok in Amsterdam ligt. De IJtunnel gaat er onderdoor, dus... wij zijn op het Zomerdak van het NEMO geklommen en hebben de start van de Dam tot Dam gezien!
Je moet goed kijken, maar hier zie je rechts de eerste renner, die om 10:19 startte. Daarna volgden meer dan 40.000 renners. Bijna de hele dag door werd er gestart.



Niet lang daarna stroomde het parcours vol.
Ik was gek genoeg helemaal ontroerd bij het zien van deze bikkels.
16 kilometer hard lopen. Echt geweldig!


Na de koffie op het Zomerdak van NEMO gingen we weer naar beneden en zochten we een andere plek op om de hardlopers aan te moedigen.
Hier konden we de bikkels de IJtunnel onder het NEMO in zien rennen. Dit was een grote groep van de KLM. En meteen zie je ook het NEMO. Op dat dak zaten wij dus eerst heel riant:


Hup! Op de fiets op de pont naar Noord, waar we een hele tijd op een brug hebben gestaan.
Daar zagen we ze uit de IJtunnel komen.

Yo Yo Yo... zet 'm op!! Sommigen zwaaiden naar ons. Ze waren blij met de aanmoediging.


Daarna verder naar de Buiksloterdijk, waar een koorvriendinneke woont.
Zij stond daar om haar man aan te moedigen.
Hup Hielke Hielke Hielke...


De stroom die langs haar huis kwam was oneindig, leek het wel.
We hebben onze longen uit ons lijf geroepen, toen we ontdekten, dat veel renners hun naam op hun shirtje hadden.
Hup Arjan, hup Irene, hup hup hup hup...

Wat een heerlijke dag. 
Het was net of ik de Dam tot Dam zelf gelopen had...
Dus... deze topdag afgesloten met een welverdiend biertje bij Henry op het balkon. 

17 comments:

Lutje said...

ja, daarna de stembanden terug smeren is heel belangrijk ;-)
* Een @->- voor jou.

Yova said...

Het was daar te warm geweest op de dam. Ik heb ze gehoord dat moesten stoppen. Vanwege de hitte en flauw vallen. Ik had op de tv gezien. Het was wel teleurstelling geweest.Wat leuk dat je gezien heeft. Het was wel zwaar geweest. Mooie foto's heb je gemaakt van deze hardlopers. Fijne dag. Groetjes,

Marjolijn. said...

Voor vele een mooie dag, ook voor een hele groep een grote teleurstelling dat ze niet meer mochten starten.
Te grote drukte, te warm, de EHBO draaide overuren.
Toch wel een dag met twee kanten.

klaproos said...

:-), je was hélemaal buiten adem zeker :-)
nou dan pak vanavond nog maar een biertje om het nog eens zachtjes over et doen hé loutje, ik zou willen dat ik ook kon rennen, maar die tijd..... is voorbij :-)

dag lieverd.
xxx

Hilly Nicolay said...

Toppers zijn het en het was nog zo warm ook.
Een biertje smaakte dan zeker:)

Karel said...

mogge Marlou
ja dat is een pracht evenement
en je hebt het schitterend voor ons in beeld gebracht
en prachtig omschreven

helaas werd het een beetje ontsiert door de warmte en konden een 4000 niet starten
geniet de dag

sjannesblog.com said...

Leuke foto's van die bikkels. Petje af voor ze. Je was bij mijn dochter in de achtertuin in Noord. (andere kant van het Noorderpark)

Jelle Droeviger said...

Ja, dat is een gewéldig evenement, daar tussen Amsterdam en Zaandam.
Net als zingen lykt rennen energie te geven.
Zelf heb ik wel eens honderd meter hard gerend.
Maar er stond niemand te roepen en te klappen.
Ik haalde wél nog die trein.
.
Jelle Droeviger.

Karel said...

ha die Marlou
nu ik haal volgende week m'n nieuwe rijbewijs op hoor :)
ik rijd sinds ik niet meer werk zelden nog , maar je kan niet weten hé

ik zat vanochtend het lijstje van bloggers welke ik volg eens te checken , kwam ik ook bij Goudenbergen , hoe gaat het haar

groetjes , Karel

די מריו said...

Het is al lang geleden, maar ik heb hem ook een keer gelopen, wat leuk om te doen hoor.

Love As Always
Di Mario

Tine de Jong said...

Je fotoserie is heel mooi lieve Marlou en ook ik kan niet rennen. Maar ik dacht dat er ook een hoop niet mee mochten rennen wegens de warmte. Ook hier gelezen. Wel jammer want zij hadden zich ook voorbereid en vast ook getraind. Maar wel goed want vorig jaar ging dit ook mis. Maar er deden er best veel mee en die verdienen zeker ook wel mijn compliment. En jullie hadden gewis wel een mooi plek op dat dak. En dan ook nog elders hen aanmoedigen was vast ook vermoeiend. Wens je mooie dag vandaag. Lg, Tine

nicole orriens said...

Ze hadden er goed weer voor inderdaad. Hoewel ik dagelijks hardloop, doe ik eigenlijk nooit mee aan evenementen.

Edward McDunn said...

Een leuke beschrijving van een dagje genieten hoor, en dan afsluiten met een lekker biertje, helemaal top toch?

Rebbeltje ★ said...

Met hardlopers in de fam is dit leuk om te lezen.
Ze doen komend jaar voor de 10e maal de roparun van Parijs naar Rotterdam
Kanjers zijn het die hardlopers...ik doe het ze niet na dus zou ook heel hard roepen ;)
Groetjes

Sjoerd said...

Lijkt me gewoon een dagje uit te zijn voor jullie.

Jan K. alias Afanja said...

Hard lopen is een prachtige sport, maar dan toch vooral als je het langs de kant van het parcours kunt beleven, en dan het liefst op zo'n lekkere zonnige dag.
Zelf heb ik in alle rust in de tui genoten van het mooie weer. :-)

Hans said...

De Dam tot Dam-loop wordt al heel lang gehouden, toen ik nog in de Zaanstreek woonde in de jaren tachtig was het al bezig.
Doe het ook niet na. Hans

@ ach, er zijn ook mensen in de wijk die het leuk vinden, dingen uit hun omgeving te lezen.