19/05/2020

Blauw bloempje

.
In mijn tuin groeien voornamelijk planten met roze bloemen.
Roze rozen, roze dit en roze dat... Het roze komt me m'n neus uit en daarom wil ik daar verandering in aanbrengen. 
Ze gaan er niet uit, hoor... maar ik wil graag wat blauwe planten erbij.
De hortensia's zijn "behandeld" met een soort blauwsel.
Ik heb er nog niks van gezien, maar de bloemen komen er aan... even geduld hebben dus.

Gistermorgen heb ik op de markt twee plantjes gekocht met blauwe bloemetjes: Salvia's. Worden 50 cm hoog, hoop ik...


En later, tijdens mijn ommetje zag ik een struik met blauwe bloemtrosjes.


Het is geen sering, dat weet ik zeker.


De bloemtrosjes zijn iets groter dan een knikker.


Wie weet hoe deze struik heet?
Ik wil 'm wel, want ik wil graag nog meer blauwe bloempjes in de tuin...

Nee Di Mario... het is geen fluitenkruid!!



29 comments:

Marjolijn. said...

Ja, dan op zoek naar blauwe plantjes voor een goede balans in de tuin...!
Gaat vast lukken.

Lutje said...

mooi, vroeger plante ik altijd paarse en witte bloemen
maar nu natuurlijk zonnebloemen, gisteren heb ik ze gezet
en ik denk dat ik vandaag mijn sanvitalia"s ook ga halen
-€en @->- voor jou.

Jacqueline en Ferry said...

Wat ziet jou tuin heel mooi uit. Volgen mij is seringen of vlinderstruik? Jou tuin kun je van genieten. PRACHTIG!!! Fijne dag. Groetjes J&F.

די מריו said...

Ik heb uit zeer betrouwe bron dat het Anthriscus sylvestris is. Een prachtige plant die in elke tuin zou moeten staan.

Love As Always
Di Mario

Karel said...

mogge Marlou
uit welingelichte kring weet ik dat het de
ceanothus impressus trel is of wel de Amerkaanse sering of sikkelbloem
veel plezier in je tuintje
groetjes , Karel

John said...

Hier hebben we hem ook en het is niet de Anthriscus sylvestris, maar een seringen soort. Hij ruikt net als de sering heerlijk.

Bertiebo said...

Ik wil nou juist geen blauwe bloemen in mijn tuin. Maar ja, ik kan wel zo veel willen, geen bloem die zich daar iets van aantrekt. Maar ze mogen wel blijven hoor, al die blauwtjes die er toch gekomen zijn.

klaproos said...

ohhhhhhhhhhhhhhhh loutje,
de amerikaanse sering GEWELDIG, je hebt een liggende en klimmende versie, zó gaaf zó mooi
ik had 'm vroeger tot in de dakgoot,
geweldig zeg, wat een bijenplant,
1000 den zoemden eromheen ..
ik zeg DOENNNNNNNNNNNNNNN :-)

dag lieve blauwlovert

xxx

Nietzomaarzooo said...

Is al meerdere malen genoemd, maar inderdaad Amerikaanse Sering. Hele fijne bloemen en mooi blauw/paars.

nicole orriens said...

Ik weet helaas ook nooit hoe bloemen heten. Maar bewonderen kan ik ze wel. Ik houd ook van kleur in de tuin. Het kan mij niet bont genoeg zijn.

Edward McDunn said...

Het antwoord is al gegeven zie ik.
Het is ook een paradijs voor insecten Marlou.

Ria said...

Het is een amerikaanse sering Marlou. Mooi!

Karel said...

Ik ben blij dat je al mee geniet
groetjes Karel

Jan K. alias Afanja said...

Hoe hij heet, durf ik niet te zeggen, maar als de kenners zeggen dat het een Amerikaanse sering is, kan ik daar prima mee leven. Ik kan me ook wel voorstellen dat je die mooi vindt. En last but not least: hij kleurt vast mooi bij al je roze tinten.

marijke said...

Hi Marlou ik ken eze struik op het entrepotdok zijn er ook een paar het heet iets met Amerikaanse en nog wat ? ik heb het gewweten.Mooi isie!

Sjoerd said...

Haha, Di Mario heeft wat onthouden... Maar het antwoord is inderdaad een Ceanothus Concha, ik heb er hier ook ene in de tuin staan.

Hilly Nicolay said...

Hallo Marlou,

Een Campanula (klokjesbloem) is ook zo mooi.
Ik heb hem ook in de tuin, zee van blauwe bloempjes.

Ik ben een beetje bezig met meer gele bloemen in de tuin:)

Belangrijkste is dat we er van genieten.

Mooie zonnige dag in alle opzichten Marlou.

Ferrara said...

Amerikaanse sering, echt prachtig blauw. Wij hebben de liggende in de voortuin. Ik ga helemaal met je mee wat betreft de kleur. Ben dol op blauw. De salvia in het achtertuintje heeft het begeven.

Rebbeltje ★ said...

Ceanothus Concha hebben wij op stam en is idd een hele mooie bloeier en die salvia...mits op een goed plek heb je binnen een paar jaar veel meer.
Wij begonnen met 1 en hebben er intussen 8
Laat mij maar tuinieren ipv schilderen hihi
Ben dol op blauw/paars en roze maar geel en wit mag ook niet ontbreken bij mij
Het maakt het tot een fleurig geheel
Groetjes

pourquoi pas ??? said...

Nou hoor, ik wist het ook; Amerikaanse sering en die komt binnenkort ook in onze tuin
Voor hebben we er al 1.
Salvia's zijn er best veel in het blauw. Ook daarvan wil ik er paar bij hebben.

vilterietje said...

Een bakje lobelia?

miekequilt said...

Wat fijn dat je geholpen bent, ik zou niet weten hoe deze plant heet. Wij hebben vooral roze plantjes in de tuin. En veel lavendel. Heerlijk om even je hand door te halen.

Catherine Boone said...

Zij geven heel veel geur en kleur. Bovendien vind ik deze planten ook een mooiheid. Heel leuk blogje in beeld en woord, Marlou.

Jelle Droeviger said...

Mijn oude moeder dacht ook dat het iets van Seringen waren.
Zelf heb ik meer verstand van Elektriciteit.
Blauw is wél mijn lievelings-kleur...
.
.
Jelle Droeviger.

Sjaantje said...

Om blauwe bloemen in je hortensia's te krijgen zou je roestige spijkers en 5 eurocent muntjes in de aarde rondom je plant kunnen verstoppen.
Verdere suggesties voor blauw: vergeet-me-nietjes, lobelia's, campanula (maar pas op, het zaait enorm uit), vlinderstruik (je hebt ze ook halfhoog), ereprijs, lupine en ridderspoor.

Mirjam Kakelbont said...

Lieve Mar-Lou-Lou,
Blauw is mijn allerliefste lievelingskleur. Dat wist jij nog niet (-: Je zal weinig verbaasd zijn als ik zeg dat wij véél blauw hebben in de tuin. En zie ik een mooi blauw plantje dan koop ik dat er gewoon bij.
Je hebt aluin bij de hortensia gegooid? Dat werkt goed, hoor!
Dag m'n liefje, m'n duifje ♥

Hans said...

Haha, wat lief naar Di Mario.
Ach een tuin is zo dankbaar, liefde en een emmertje water doet wonderen.
Wat mis ik mijn tuin, hekje er om en de hondjes en katten maar rond snuffelen. Hans

Marthy said...

Die salvia is een goede keus. Ik ben gek op salvia's, heb er ook heel veel van in mijn Franse tuin.

Merie said...

Vergeetmenietje