26/05/2020

De vlag halfstok

.
Nee... niet schrikken...
Bij mij gaat de vlag niet halfstok. Eerlijk gezegd: ik héb niet eens een vlag.
Maar toen ik van de week een aantal keren de vlag uitgehangen zag bij diverse huizen, waar jongelui voor hun eindexamen geslaagd waren, moest ik wel lachen.
De vlag uit met de schooltas er aan.
Ik vind het een leuke gewoonte.
Het laat zien, dat je blij bent, dat je geslaagd bent.
Weg met die zware boekentas...


En waarom moest ik nou lachen? 
Een jaar of vier geleden was verderop op het plein een jongen geslaagd.
Ik kende hem wel.
Als puber was het een lastpak, maar later werd hij wat rustiger en deed blijkbaar zijn best op school.
En hij slaagde!
De vlag ging uit met zijn tas er aan.

Maar na een week, was de tas er afgewaaid en zakte de vlag langs de stok, zodanig, dat het leek, alsof hij halfstok hing.
Ik wist heus wel, dat-ie niet halfstok bedoeld was, maar toch...

Ik fietste er zo goed als iedere dag langs en steeds weer zag ik die vlag: halfstok.



Dag in dag uit...


Na zes, ja echt! zes! weken vond ik het welletjes.
Ik dacht: ik ga er wat mee doen.
Ik heb toen een hele mooie kaart uit mijn verzameling opgezocht en er iets op geschreven, iets in de trant van:
"Wat naar voor u dat u al zo lang in de rouw bent.
Als we iets voor u kunnen doen, laat dan even weten.
Hartelijke groet, M.W."

De volgende dag was de vlag binnengehaald.
Hehe... na zes weken.

Was een beetje flauw van me, maar ik had er zo'n zin in...


28 comments:

Lutje said...

na zes weken mocht het wel :o)
maar deze traditie kende ik niet
-€en @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Haha, de vreugde van het slagen en alle examenfeestjes kan lang duren....!

די מריו said...

Groot gelijk hoor. De vlag moet wel een beetje respect krijgen en als hij zes weken halfstok hangt terwijl dat niet nodig is. Ik vind het wel een goede grap van je.

Love As always
di Mario

Hilly Nicolay said...

Zes weken is inderdaad wel erg lang:)
Altijd een leuk gezicht die vlaggen met tassen eraan.

Vandaag een mooie dag Marlou.

Groetjes,
Hilly

klaproos said...

whahaahhaha dát is een goeie loutje :-)
ja z zeg je het op een erg leuke manier, kunnen ze vast wel waarderen :-)

volgende keer als je komt hijsen we de vlag hoog in top :-)
joepieeeeeee, we mogen weer buiten spelen :-)

xxx

Ellen said...

Humor, zo leuk van je

Jannet said...

Hahaaa, ik hou zo van jouw humor, wat mooi opgelost :-)

Karel said...

mogge Marlou
ja na zo lange tijd moest er echt wat aan gedaan worden hihi
heb je er nooit commentaar op gekregen
zonnige groet , Karel

nicole orriens said...

Dat heb je leuk aangepakt : ) Zes weken is ook wel erg lang! Ze konden wel een duwtje in de rug gebruiken.

Bertiebo said...

Wat goed bedacht!

Sjoerd said...

Ik vind het wel grappig opgelost...

Jacqueline en Ferry said...

Dit heb je leuk gedaan. Halfstok is ook idee voor de geslaagde van scholen. Echt humor om te zien hier. Leuk geschreven Marlou. Leuke foto's. Fijne dag gewenst. XX

Tine de Jong said...

Met vlag en wimpel was je actie ook geslaagd. En ik gaf er ook een extra lach bij.

Nietzomaarzooo said...

Schrok inderdaad van de titel en bevrijdend was de lach! Ik hou van dat soort humor. Met een lach krijg je meer gedaan meestal.

Edward McDunn said...

Hahaha, een mooi verhaal hoor.
Jou kaartactie, had dus wél resultaat.

Jan K. alias Afanja said...

Dat heb je met een mooie humoristische twist opgelost!

Karel said...

ha die Marlou
ja ik geniet van veel en altijd :)
bij de pakken neer zitten is niet mijn ding

groetjes , Karel

Ferrara said...

Humorvolle en zeer terechte actie van je. Nog knap dat je 6 weken hebt gewacht.
Beetje respect voor de vlag is op zijn plaats. Ik ben zelfs opgevoed met de regel dat je als particulier de vlag voor zonsondergang strijkt.

Rebbeltje ★ said...

Zou de verleiding wel weerstaan maar je aktie was geslaagd de vlag ging weg.
Jij gaat buiten spelen ik binnen...en wel met poetsdoek
Trappengat is geschilderd en ja de poets is dan voor mij...
Groetjes

Mirjam Kakelbont said...

Marlou-lou, jouw vindingrijkheid is ongelimiteerd. Een briljante vondst en ook nog een heel nette. Een vlag hoor je voor zonsondergang op te halen. Dat iemand het vergeet...alla...maar zes weken. ZES!
Dag lieverd ♥

miekequilt said...

Goed opgelost. Wat een onzin om de vlag zo te laten hangen.

MelodyK said...

*grijnssssss*

John said...

Ik dacht dat de examens waren uitgesteld?! Wat een leuke actie van jou trouwens. Daar zal de gast vast blij mee zij geweest.

vilterietje said...

Ja marlou! Helemaal tof! Ook als er Baby’s geboren worden, soms denk ik dat ze de rommel laten hangen tot baby zelf het binnenhaalt!
Kleindochter is dit jaar wél geslaagd! Allemaal blij, zij het meest natuurlijk!

Marthy said...

Het protocol is dat onze nationale driekleur 's avonds niet buiten mag hangen.

christiene said...

Dat kun je van iemand die de humor heeft verwachten
en de gelegenheid niet voorbij laat gaan.
alles goed Marlou............
lieve groet
Christiene.

Hans said...

Nou inderdaad mijn jongens waren ook zo trots dat de vlag en hun schooltas buiten hing.
Maar toen kozen ze er voor om toch verder te leren en hing een paar jaar later weer de vlag en schooltas buiten.
Ach pubers kunnen heel onrustig zijn, weet ik van me zelf.
Maar met de juiste begeleiding komen ze er ook.
Donderdag een logje over een jongen die ook opeens alleen zijn weg moest vinden.
Daarom ben ik heel dankbaar dat mijn 3 jongens er goed zijn door gerold.
Je laatste zin vind ik wel heel komisch, je bent een mooi mens. Hans

Sjaantje said...

Ha ha ha, wat een mooi verhaal. De boodschap werd in elk geval begrepen.