14/05/2020

De kastanjeboom

.
Op de binnenplaats van de Hoeve in Zuid-Limburg staat een bijzondere oude kastanjeboom. Volop in bloei en bijna aan te raken vanuit ons raam. Met mooie rode "kaarsen"...


Met alle kastanjebomen volop in de kaarsen kreeg ik dit gedicht van Tony de Ridder.... met de hand schreven door mijn vriendin Erica. Lees het maar even, in nogal oud-Nederlands (van rond 1920). 
Zo mooi en zo lief, dat je het voor me opgeschreven hebt:



Als je het nog eens gedrukt wilt nalezen, dan moet je hier zijn:


Gepubliceerd in het tijdschrift Droom en Daad...
Maandblad voor jonge meisjes







21 comments:

Lutje said...

wat een mooie traditie daar
ik kende dit niet, maar zo zal ik wel veel niet kennnen
-€en @->- voor jou.

Karel said...

mogge Marlou
een mooi gedicht voor die prachtige kastanje boom
dat tijdschrift voor jonge meisjes , nog nooit van gehoord
geniet de dag
groetjes , Karel

די מריו said...

goede en goedkope lectuur uit Amsterdam. Prachtige hoes zeg. Het gedicht is ook mooi. Geschreven lijkt het me mooier dan gedrukt.

Love As Always
Di mario

John said...

Kreeg je dat voor je verjaardag? Wat mooi.
HEt is fijn als vrienden weten waar je blij van wordt en je daarmee verrassen.

Hilly Nicolay said...

Wat prachtig een met de hand geschreven gedicht.

De kastanjes zijn zo mooi, zeker als ze in bloei staan.

Vandaag ook genieten Marlou.

klaproos said...

héel bijzonder als iemand de moeite neemt om je zo'n handgeschreven gedicht te sturen:-)ik ken iemand die stuurt haar verloofde elke week een handgeschreven brief....

dát is toch ook zó romantisch hé :-)

dag lieverd,
heb het fijn vandaag

xxx

miekequilt said...

Een rode kastanje ? Nog nooit gezien, maar het moet prachtig zijn, zo'n rode top. En dan nog een mooi gedicht erbij: heerlijk allemaal.

Karel said...

ha die Marlou
ja ik neem zo'n lapje mee 😷
ik rijd altijd buiten de spits , namelijk gratis 🤣

genieten zal het zeker zijn , schitterend gebied , ook al is het mij zeer bekend , het verveeld nooit

groetjes , Karel

Nietzomaarzooo said...

Dacht even aan die beroemde Kastanjeboom van Anne Frank.

vilterietje said...

Een hulde aan de kastanje! Zo mooi!

Edward McDunn said...

Een heel mooi gedicht Marlou, en dan dat maandblad voor jonge meisjes, geweldig.
Daar zal vast veel in hebben gestaan, over wat niet netjes of kuis was.

Jelle Droeviger said...

Wát een kadootje, dat handgeschreven gedicht dat je toegezonden kreeg...
Die ene zin...:

- En kan ik ook zoo te bloeien staan
Als ik stil in dat Leven vertrouw? -
.
Eenvoudig ontroerend, zo een verzuchting.
.
.
Jelle Droeviger.

Ria said...

Wat prachtig

Jan K. alias Afanja said...

Wat een mooi gedicht. En in combinatie met je fier en rustig doorgaande kastanjeboom is het nog mooier.

Bertiebo said...

Mooi gedicht, mooie boom

Rebbeltje ★ said...

Mooie boom en mooi gedicht en die jas doe maar gerust uit hihi
Ja een jas om de schouders met eten is wat onhandig...
Maar jullie hebben een leuk uitje gehad, kan je er weer even tegen.
Groetjes en fijne dag

Sjoerd said...

Een heel mooi gedicht, maar het zijn ook gedenkwaardige oude bomen die bloeien. En fijn als vrienden aan je denken.

Mirjam Kakelbont said...

Geschreven is het gedicht mooier dan gedrukt, maar de voorplaat is prachtig!
Bomen...ze maken vaak iets in mensen los en ik vind dat terecht. Ik moest huilen toen de kastanjeboom van Anne Frank moest worden verwijderd wegens ziekte...
Dag lieverd. Blijf genieten; iedere dag opnieuw ♥
Dikke liefs

Marjolijn. said...

Een kastanjeboom verdient zo'n mooi gedichtje...!

Hans said...

Een prachtige kastanjeboom, gek hé denk ik altijd aan Anne Frank.
Een mooi gedicht, zo blijk maar weer dat het jaar niets uitmaakt. Hans

Carla S. said...

Ja, een juweeltje Marloukie, ook de cover van dat tijdschrift! Liefs, Carla