10/09/2021

Maria Maria Maria

Een betoverende, wonderlijke muzikale voorstelling over een van de bekendste moeders ter wereld: Maria. Voor iedereen toegankelijk en absoluut niet bedoeld om iemand ergens van te overtuigen. Kijk, dat mag ik wel.


Ik zag de voorstelling in het Verhalenhuis in Haarlem, waarmee het theaterseizoen weer geopend werd! (En met kleine taartjes!) 


Het stuk is geschreven en gespeeld geheel en al vanuit het perspectief van die ene vrouw: Maria.

Ik ben dan weliswaar niet catholiesj of iets dergelijks... maar het boeide me enorm.

Dat kwam vooral ook door de muziek... schitterende, veelal aramese muziek, die voor een aantal van de bezoekers teveel was. Zij verdwenen met veel geschuifel en gedoe tijdens de voorstelling. Gelukkig had ik er geen last van en was tot het einde toe geboeid... vooral ook door de Cantigas de Maria uit Spanje, hele oude 13de eeuwse liederen.


De muziek... hier vooraan de Syrische klarinettist Gaeth Almagoot. Schitterend, zoals hij speelde, een mooi warm geluid. Nog twee instrumenten bespeelde hij en alles zo loepzuiver en oosters...

De hoofdrolspeelster, Jacobien Elffers, liep zo nu en dan zelf met tranen in de ogen rond. 


Dan was er nog een zanger, Anass Habib, uit Perzië, oftewel Iran. Sinds drie jaar wonend in Nederland... zijn stem is heel prachtig en soepel en zelfs betoverend... Hij staat hier in het midden. 


De vrouw links was ook de violiste van het gezelschap en speelde tussendoor ook nog even een tante van Maria. Én een ezeltje... haha... heel grappig!

Na afloop vroeg ik aan mijn buurvrouw hoe ze het vond: "Geweldig! Ik moest wel een beetje wenen..." Ze vertelde, dat ze vorige week 92 was geworden en nog nooit zoiets aparts had gezien.

Tot slot een "teaser" van anderhalve minuut. dan heb je meteen een idee hoe het was. Alle voorstellingen zijn overigens uitverkocht, maar als je de "teaser" hebt gezien... dan ben je er ook een beetje bij geweest:

  


19 comments:

Lutje said...

heerlijk als ik dit lees, lijkt me heel leuk
zeker zoals jij dit gezien hebt
-Een @->- voor jou.

די מריו said...

Dit is toch mooi om eens helemaal te beluisteren. De muziek uit het midden-oosten klinkt nou eenmaal anders dan Frans Bauer, maar om nou tussendoor weg te gaan. Dan zou ik dat eerder bij Frans doen.

Love As always
Dimario

Marjolijn. said...

Fijn dat je genoten hebt...!

klaproos said...

ohh loutje toch,

ik hou op z'n tijd van oosterse klanken ze betoveren :-)
om er weg te lopen vind ik zonder respect voor de artiesten,
het lijkt mij geweldig mooi 'dank je wel

xxx

John said...

Als je dan niet van de muziek houdt, dan ga je toch niet, of zie ik dat verkeerd?
Fijn dat jij wel genoten hebt.

Sjoerd said...

Ik ben er dus een beetje bij geweest. Wat me opviel waren al die schitterende instrumenten, waarvan er enkele waren die ik nog noot gezien had.

Karel said...

mogge Marylou
wat heb je toch vreemde mensen hé , onbeschoft zelfs om tijdens een voorstelling weg te lopen :(
jij en velen hebben er van genoten , dus zo slecht kan het niet geweest zijn
geniet de dag

nicole orriens said...

Maria spreekt altijd erg tot de verbeelding. Ik heb de teaser bekeken, en het lijkt me heel bijzonder om te zien en bij te wonen!

Anonymous said...

Leuk stukje Marlou en uiteraard uit nieuwsgierigheid naar het filpje gekeken. MOOI gezongen en wat passen de stemmen goed bij elkaar.

Edward McDunn said...

Een mooi verslag Marlou, geweldig dat die vrouw van 92 jaar er zo van genoten heeft.

Jan K. alias Afanja said...

Zelf zou ik er niet direct naar toe gaan, maar voor de liefhebber lijkt het me een prima voorstelling. Hoe dan ook, maak er een mooi weekend van.

Rebbeltje ★ said...

Denk ook niet dat ik er voor zou kiezen, maar als je genoten hebt is het goed toch?
Groetjes

Ferrara said...

Prachtige stemmen. De begeleidende muziek is niet mijn genre ik zou denk ik geen kaartje kopen. Maar weglopen tijdens een voorstelling, dat doe je niet.

Jelle Droeviger said...

Mariiia, Mariiia, Mariiia, Mariia,
Mariia, Mariia, Mariia, Mariiiia, Mariia,
Zeg het Luid, en er speelt muziek,
Zeg hat zacht, en het klinkt als bidden,
Mariia, Mariia, Mariia, Mariiiiaaaa.

Karel said...

ha die Marlou
ja ik geniet er iedere keer weer van in de dierentuinen
als ook van de flora en fauna er buiten hoor :)
fijne middag groet

Mormorsweb.blogspot.com said...

Indrukwekkend. Heel anders . Impressief.

Marthy said...

Wat apart en ontzettend mooi. Ik kan me voorstellen dat je genoten hebt.

Hans said...

Toch fijn theaterseizoen weer geopend.
Vreemd dat men vertrekt onder het optreden, je zou zeggen ze weten toch waar ze naar toe gaan.
Ik heb hier al 64 verschillende uitvoeringen van het Ave Maria. Hans

miekequilt said...

Mooie muziek en het lijkt me een mooie voorstelling. Dat er mensen weglopen, vind ik niet zo erg. Als het je echt tegenstaat, moet dat toch kunnen? Je zou eigenlijk tot de pauze moeten wachten, maar als die er niet is, vind ik dat mensen, rustig, weg mogen.