16/09/2021

Jom ha-Kipoeriem

Gisteravond met zonsondergang is Jom ha-Kipoeriem begonnen. De  belangrijkste feestdag van het joodse jaar. Letterlijk betekenen de woorden: dag van de vergevingen. Maar meestal worden ze afgekort tot Jom Kipoer en dat betekent: Grote Verzoendag.

Dat heeft wel wat en het is ook bere-moeilijk: vergeving schenken. Als je dat kunt, dan ben je gezegend. Ik ben er niet altijd even goed in en blijf te lang hangen in wrok. Maar op deze speciale dag oefen je juist om niet om te zien in wrok, maar om te vergeven. 

De dag duurt tot vanavond zonsondergang en om de dag extra bijzonder te maken is het een plicht om te vasten. Een dagje afzien dus, want bij vasten hoort, naast niet eten, ook: niet drinken en vooral dat laatste vind ik moeilijk, want ik drink verspreid over de dag nogal veel water. Dus of ik me daaraan ga houden?

Het is een dag om dingen recht te zetten, het goed te maken met mensen, een schone lei te creëren.

Je belooft alles anders, beter te gaaan doen.  Er wordt niet gewerkt en kijk... de straten in Israël: geen verkeer! Net onze autoloze zondag van weleer.


Aan het eind van de dag wordt een nieuw leven ingeblazen. Op de shofar... wat mij nog steeds niet lukt, maar ik oefen te weinig.

Ik verheug me nu al op het breken van het vasten, als de zon ondergaat mag je lekker weer eten en drinken. Dit lijkt me een heerlijke maaltijd:


Een romige kippensoep met ei en citroen. Moet alleen nog even het recept opzoeken.

G'mar chatima Tovah!




19 comments:

Karel said...

mogge Marlou
dat is lang zonder een glas water , zonder eten oké , maar als je zou valsspelen met wat water drinken , kan ik dat goed begrijpen
en nadien lekker schransen 😁
geniet de dag

Lutje said...

een feestdag, dit hebben wij niet
maar geniet er van
het ziet er heel lekker af
-Een @->- voor jou.

Nietzomaarzooo said...

Mooi om een hele dag erbij stil te staan dat wraakgevoelens je verteren en vergeven lichtheid geeft, want je kan het loslaten. Niet vergeten. Maar vergeven. Wist niet dat je deze dag dan ook vast. Drink genoeg voordat de zon opgaat (of is dat uit de Islamtraditie) en wens je een goede dag).

miekequilt said...

Wat een mooie dag moet dit zijn. Daar ga ik vandaag eens aan denken.
Sterkte met vandaag. En vanavond genieten van de dag.

די מריו said...

Succes vandaag. Niet eten is inderdaad nog wel vol te houden, maar niet drinken is voor mij ook altijd wel een probleem. Het is goed om na te denken over vergeving en ook andere mensen te vergeven.

Love As Always
dimario

klaproos said...

ohhh loutje, dat is een mooie dag...

ik ben al te laat gestart.... maar vergeven kan de ganse dag hé, en morgen ook nog..
een mooi idee, ik zou iemand kunnen vergeven vandaag.... maar daar moet ik nog even over nadenken....
ik denk er al veel minder aan, en dan is dat ook al een beetje vergeten he,
sommige mensen doen je zóveel pijn.... dat gaat nooit meer weg..
water is wel nodig hé loutje, wel in de gaten houden...
't is best een lange dag...
dag toppertje,
je kan het
xxx

Sjoerd said...

Vergeven kan ik wel, maar vergeten doe ik niets... Alhoewel als je wat ouder bent dat vanzelf kan gaan.

Karel said...

ha die Marlou , ja ik mocht Vlissingen ook wel
nu halfweg naar Haarlem 😁
groetjes

Edward McDunn said...

Leerzaam hoor Marlou, sterkte vandaag, en vanavond lekker eten!

Jan K. alias Afanja said...

Ik ben tamelijk vergevingsgezind en ik kijk ook niet snel om in wrok, geloof ik. Een hele dag zonder eten zou me waarschijnlijk nog wel lukken, maar een dag zonder enig drinken ... Nee, dat gaat 'm niet worden, al was het maar om medicijnen in te kunnen nemen.
Ik wens je een mooie dag en vanavond een heerlijk etentje.

John said...

Ik kan veel vergeven, maar loop momenteel wel tegen iets aan waar ik mee worstel. Het betekent voor mij mss zelfs wel een ingrijpende beslissing.

sjannesblog.com said...

Weer wat geleerd. Een mooi gebruik. Geniet van je dag!

Rebbeltje ★ said...

Dat zonder drinken lijkt me nog het ergste en ook niet gezond.
Maar de beloning is dan wel weer lekker :)
Groetjes en s6

Anonymous said...

Sterkte vandaag met het vasten en niet drinken.
Vergeven t.g.v. bij anderen lukt soms wel, maar vergeten niet. Bij sommige mensen is het ook noodzaak om niet te vergeten, omdat ze anders weer het zelfde geintje uithalen. Iets van een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen. Vergeven doe je trouwens ook voor jezelf en eigenlijk voornamelijk voor jezelf. Want vaak zit dat je meer dwars, omdat men zichzelf kwalijk neemt dag je erin ‘getrapt’ bent of zoiets.

Ferrara said...

Ik vind vergeven lastig als de ander daarna weer gewoon zijn gang gaat met krenken en onderdrukken. Of is het dom om dat te laten gebeuren, zoiets als Renske aangeeft.

Bertiebo said...

Van dat vasten wist ik niet. Maar nu ik er over nadenk wel heel gepast

Hans said...

Di Mario schreef er ook over, begrijpelijk het is een belangrijke dag.
Eigenlijk zou iedereen “de Grote Verzoendag” moeten vieren, zou de wereld alleen maar beter van worden. Hans

Jelle Droeviger said...

Mooi..
.
Jelle Droeviger.

Nicole Orriëns said...

Wat mooi eigenlijk, een speciale dag voor vergeving! Ik kende deze betekenis niet!