06/09/2021

Een goed en zoet nieuwjaar!

Vandaag is het Joods Nieuwjaar begonnen.

Lekker drie dagen feest. 

Traditie is, dat je appeltjes in mooie zoete honing doopt en die opsmikkelt. Nou... mijn appelboom is er klaar voor! Er hangt zeker vier kilo aan mooie rijpe appels in. 


En van de zomer hebben we prachtige honing gekocht, van bijen, die in onze eigen tuin gefourageerd hebben. In feite dus eigen honing...

Op internet barst het nu van de recepten met zoete ingrediënten. Ben zelf meer van de hartig, maar deze dagen doe ik mee. Bijvoorbeeld met Tzimmes, een lekker stoofpotje met worteltjes en pruimen... sinaasappelsap er over... ohohoh... om je vingers bij op te eten.


Heerlijk! Goed en zoet... Dat is wat ik je wens: een goed en zoet nieuwjaar! En met deze kindertjes oefen ik op de ramshoorn... om het nieuwe jaar in te blazen...



23 comments:

Anonymous said...

Gelukkig nieuwjaar. De stoofpot lijkt me wel lekker. Hoe was het in Zutphen?

Marjolijn. said...

Fijn feest en lekker smullen...!

Karel said...

mogge Marlou
lekker snoepen wordt dat dus
daar zag ik een boel mooie hoorns in het filmpje
geniet de dag

Lutje said...

gelukkig Nieuwjaar, dat feesten met die zoietigheden lijkt me wel lekker
-Een @->- voor jou.

klaproos said...

wahahhaha jij zoete kip....
het lijkt me wel een smakelijke combinatie ja :-)
dat blazen op een ramshoorn....

super.. ik zou ook zo graag didgereedoo willen kunnen blazen :-)
maar dat lukt me niet..
ik hou het maar bij mondharmonica

dag lieve schat
xxx

Sjoerd said...

Ik ben ook een hartig mens, maar nu ik wat ouder ben eet ik zelfs af en toe een stukje vlaai of appeltaart...

John said...

Lekker hoor, die zoete appeltjes. En honing is niet slecht, maar juist gezond. GElukkig nieuw jaar!

Bertiebo said...

Zoete appeltjes... Ik krijg acute trek. Gelukkig nieuwjaar

sjannesblog.com said...

Ik wens je een goed en zoet nieuwjaar!

די מריו said...

Shana Tova.

Dat het maar een mooi, zoet nieuwjaar mag worden.

Love As always
dimario

Hilly Nicolay said...

Gelukkig Nieuwjaar Marlou.

Heerlijk al dat fruit en de honing, smakelijk.

Groetjes,
Hilly

Edward McDunn said...

Gelukkig nieuw jaar Marlou!
Eigen honing....geweldig!!

Jan K. alias Afanja said...

Gelukkig Nieuwjaar!
Maak er om te beginnen een mooi dag van.

Rebbeltje ★ said...

Een zoet en gelukkig nieuwjaar...het begin is er met al dat lekkers
Appeltjes uit eigen tuin en honing klinkt lekker
Groetjes en fijne week

Karel said...

ha die Marlou

een heel langzame groet weerom

groetjes , Karel

Nietzomaarzooo said...

Heerlijk zeg; appels uit eigen tuin. Dat is al een zoet genoegen. Wens je een voorspoedig Nieuw jaar.

Jelle Droeviger said...

Het mooie van een Nieuw Jaar is, dat het voor jezelf achteraf áltijd mooier blijkt te zijn geweest als dat je zelf verwachtte, en ongeveer even goed als dat de anderen jou toewensten.
Wonderlijk eigenlijk.

Appeltjes met honing.., ik ga het proberen.
.
.
Jelle Droeviger.

Ferrara said...

Een goed en zoet nieuwjaar gewenst. Stoofpotje ziet er heerlijk uit.

Hans said...

Ik wens iedereen een gezond, gelukkig en vredig Joods nieuwjaar toe. Shana Tova!!! Hans

Ell6 said...

Nog veel jaren

Firma Fluitekruid said...

Oh, wat ziet dat er lekker uit... Ik hou ook meer van hartig. Maar ja, tegen eigen appeltjes en honing van eigen bijen kan niks op, natuurlijk!

Anonymous said...

שנה טובה ומתוקה 🍯🍎

Nicole Orriëns said...

Wat fijn dat je appelboom zoveel vruchten draagt! De onze heeft het dit jaar juist niet zo heel goed gedaan.