06/10/2021

Rasp een appel!

Toen ik een maand geleden bij Liesbeth (van de Tiny Houses in Schalkwijk) een paar potjes mooie "Schalkse Honing" kocht dacht ik meteen: 

We gaan de bijen helpen! 

Maar hoe dan? Hier volgt een methode:

Rasp in de herfstmaanden een appel, doe de rasp in een schaal of een plat bord en doe er een beetje water bij.

  

Nu kunnen de bijen de suikers uit de vruchten halen en het water drinken en niet verdrinken, omdat ze op de appelrasp kunnen staan.

Ik heb nóg een snoepwinkeltje voor ze gecreëerd op een leuk ding, dat ik een tijdje terug van Dienie kreeg: 


Geraspte appel met wat water. Lekker gezond.
Dan kan het er na een tijdje zo uit gaan zien:

We hebben de bijen hard nodig en ze worden bedreigd, dus... laten we hun alle steun geven...

Heb jij nog een bijen-help-tip?

19 comments:

Anonymous said...

Goed idee van de appelrasp.
In de lente en zomer en herfst: Bloemen en struiken planten met veel bloemen erin. Maak in de lente zaadbommen (bijenmengsel) en als je gaat wandelen gooi je af en toe zo balletje de natuur in.

Marjolijn. said...

Nee, ik heb geen nieuw idee.
Het is ook nog erg vroeg hé, eerst een beetje wakker worden... :-)

Bertiebo said...

Nee, geen idee. Maar bedankt voor jouw ideeën!

Lutje said...

geen idee, bij mij komen ze gewoon op de zonnebloemen zitten....
.Een @->- voor jou....

miekequilt said...

Ik zie ze bij ons appartement langskomen. Vijfhoog !!En jouw geraspte appel ga ik zeker doen, want we moeten de bijen echt helpen.

klaproos said...

oh dat is een prachtig idee loutje ik leg de appels doorgesneden buiten en een banaan die ver weg is ook daar komen in het najaar vlinders op ook wel vliegen en bijwn,
maar of je gelijk hebt we moeten met man en macht aan de bak, want het is 2 over 12...
er wordt téveel gepraat e té weinig gedaan ....
onze regering een een zooitje slappe doe doe's ....
dikke knuffel voor jou en een bzzzzzzzzzonder dank je wel namens de bijtjes
xxx

Karel said...

mogge Marlou
een goed idee om de bijen te helpen
en zodoende ons zelf , want het gaat echt de verkeerde kant op
geniet de dag

די מריו said...

Wat een mooie tip.. Daar zullen de bijen van kunnen genieten.

Love as Always
Dimario

Edward McDunn said...

Dat zijn goede tips Marlou, ik ga aan de slag hoor.

Jan K. alias Afanja said...

Dat had ik nog niet eerde gezien, leuk idee.
Wij leggen zo af en toe een doorgesneden appel op de voedertafel, daar maken zowel vogels en vlinders als diverse andere insecten bij zonnig weer graag even gebruik van.

Rebbeltje ★ said...

Goeie tip en laat ik nu iedere dag een appeltje eten...dus ga het zeker doen voor de bijen
Groetjes

Karel said...

ha die Marlou
ja ik geniet iedere x weer in de dierentuinen , zal me nooit vervelen
groetjes , Karel

Ferrara said...

Mooie tip. Gaat alleen hier niet werken, alles wat je neerlegt of ophangt is voer voor kraaien en eksters. Ik hou het op zoveel en zolang mogelijk bloeiers in de tuin. Bowles Mauve trekt nog steeds bijen.

Sjoerd said...

Dat is inderdaad een leuk idee voor de bijen.

vilterietje said...

Heb je het zelf al eens uitgeprobeerd?

Jelle Droeviger said...

Wat een weer weer
zei zij
toen ze aan de was was
ze zag twee vliegen vliegen
en er was ook een bij bij
die vloog over de weg weg..
.
Jelle Droeviger.

John said...

We hebben de bijen idd nodig, en ook al die andere insecten. Leuk idee dit.

Hans said...

Wat een mooie manier om de bijen te helpen, nou die zijn vast heel tevreden.
Een goede daad voor ze. Hans

Nicole Orriëns said...

De bijen komen er ook flink op af zo te zien! Ik kende dit idee helemaal niet!