29/11/2010

Corien belt...


Corien belt… of ik mee ga naar de Hammam.
Ze heeft grote behoefte om van buiten en van binnen allerlei schilfertjes te verwijderen.
Ik ben altijd in voor zulk soort feestjes.
Sinds ik met de VUT ben verwen ik mezelf regelmatig met warme en vriendelijke bezigheden…
We reizen samen in die grote ouwe Amerikaan van haar naar Amsterdam. “Bubbubbubbubbubbubbubbub” gaat de motor.
Corien bestuurt de bak met haar handpalm. En rijdt heel rustig over de weg. Ik ben nu al relaxed…
We worden eerst van top tot teen ingezeept met olijfoliezeep. Dan gaan we het Turkse Bad in. Lekkere hete stoom verspreidt zich in mijn bronchiën.
Dan, als we goed doorgestoomd zijn, worden we gescrubd. Ik mag eerst. Allemachtig, wat komt er een laag bende van mijn huid af… Ik zeg tegen de Hammam-vrouw, dat ik me gewoon geneer. Maar dat wuift ze weg. Iedereen heeft namelijk dode huidcellen…
(scrubhandschoentjes)

Na het scrubben en douchen mogen we weer een half uur in de hete stoom, waarna we in de rustruimte muntthee drinken. Ik kan mijn ogen niet meer openhouden…

Maar… in de Hammam moet gewerkt worden. Kom op mevrouw, naar de massage. Wilt u stevig of zacht. Nou… dat hoef je mij geen twee keer te zeggen: doe maar lekker stevig.
Hallo zeg… alsof er een olifant over me heen gestort wordt…
Stevig is écht stevig. Beetje pijnlijk soms… Maar ik houd er wel van om te voelen!

Na de massage weer het Turkse bad in en dan krijgen we een bakje modder. Daarmee mogen we elkaar insmeren. 20 minuten moet dat intrekken. Na het afspoelen voel je je een ander mens: je huid zo zacht als een babietje… ontspannen ademhaling (ook als een babietje), alle stress is eruit. Zacht en vriendelijk...
Dan tuffen we heel ontspannen weer in de grote bak naar Haarlem.

Dank je wel, Corien. Het was echt even weg!

.

26 comments:

Anne said...

o, dit klinkt zo goed.
ik voel de ontspanning.
dit staat ook nog altijd op mijn wensenlijstje:))

Nienk said...

Heerlijk, de volgende keer ga ik mee.
Ik ben er nog nooit geweest.
Lijkt me echt te gek.
Kunnen we niet met z'n allen?

Maarten said...

Die ouwe Amerikaan...
is dat zo'n Oldsmobile, die je vader vroeger had?

Of is het zo'n Cherokee, die vind ik ook gaaf.
Die maakt wel dat geluid, dat je beschrijft.

Mogen mannen ook de hamam in?
Of is het alleen voor dames.

Vr.groet, Maarten

Lutje said...

Dat klinkt goed, ik denk ook dat ik daar zo zou van genieten, maar deed het nog nooit

Leibele said...

Op de lagere school, in de Hembrugstraat, gingen wij als kind iedere zaterdag ochtend naar het badhuis in de Zaanstraat. En ik vond dat vreselijk. Maar ja, toen was dat ook heel anders.

Eef said...

Mooi verhaaltje, Marlou
Je schrijft echt lekker, zal ik maar zeggen.
Ik krijg meteen zin om naar de hamam te gaan.
Zeker nu het buiten aan de druilerige kant is.
Dan lekker warm in het hete hok.
Dat zie ik wel zitten :)

Ibella said...

De sauna vind ik ook al heerlijk, maar dit lijkt me wel een bijzondere ervaring.
ja zeker op deze grijze dag.

Liefs ibella

marjolijn said...

Dat was nog eens een leuk telefoontje, zulke mogen er meer komen...!!
Liefs Marjolijn.

Han said...

Zo maak je van je leven een feest! Lijkt mij ook wel wat maar dan bij de mannen, ;)

Di Mario said...

ik ben nu zo ontspannen dat ik maar richting bedje ga.

Love As Always
Di Mario

Lailatov

Lutje said...

Dit zag ik al, dus kom ik je gewoon effe een fijne dag wensen

gerdaYD said...

Ik ga onder de zonnebank
Jij neemt een Turks bad
dan hebben we een warm gevoel alvast gehad
Genieten van een Franse wijn
Paella, Spaans wat een feest
we zijn nog nooit zo snel in ieder land geweest

Ga je mee op wereldreis
in je eigen land
© Corrie Konings

... en jij deed dat zeker en vast, lieve Marlou. Dat allemaal dank zij de telefoon, hij zij geloofd (en gehoord, hihi).

Tingelingeling, daar gaat dat ding
Het is gewoon de telefoon
En straks dan komt de rekening
Oh, tingelingeling, daar gaat dat ding
© Tol Hansse
*wink, big smile*
Maak er een rinkelende dag van lieve meid, en bedankt voor je bestsellerwensen!

martine said...

Zoals jij dat beschrijft.. heerlijk!
En leuk om een vriendin te hebben die je dit soort verrassingen bezorgt.
Hartelijke groeten,
Martine

Bien said...

Ik voelde me net zo'n 'vieske' in deze hammam. Maar die vriendelijke hammam-dames met hun krachtige handen, wuiven het weg. Wij zijn alles vieskes, en ze maken ons met liefde weer schoon.

Marjolijn said...

Ik kan me goed voorstellen dat je graag weer eens wil gaan.
Lekker doen en heerlijk genieten..!!!

klaproos said...

wat heerlijk dat jij zo'n lieve vriendin hebt marlou,
heerlijk,
ik ben een keer geweest in utrecht,
maar eigenlijk ben ik geen mens voor dat getuttel:-)
ik ga liever stevig wandelen:-)
hihi

xxx

Han said...

Dat lijkt me heerlijk Marlou, dus dacht ik dat wil ik ook wel. Lees ik op hun site alleen voor dames, jammer!

John said...

Na dit gelezen te hebben krijg ik zin om zoiets te gaan doen. Maar je, ik hou daar niet echt van, en zou mezelf kwellen als ik dat allemaal deed en liet doen :D

Gelukkig verschillen mensen : )

gerdaYD said...

Ooooo, dit log heeft me beslist verwarmd, mijn lieve Marlou, dank je wel...

Aspirine en anti-grippine
Houden ons op de been
Aspirine en anti-grippine
Houden ons op de been

Al zijn we echt ziek
Toch zie je het niet
Het zit allemaal onder de schmink
Wil je iets voor me doen
Nou dan zie ik je straks
Gaan we samen onder de douche

Of een Turks bad ik wou dat ik dat had
En dat jij naast mij zat
Me zachtjes wast
Niemand weet waar ik ben dan
De telefoon staat af
Daar droom ik van

Aspirine en een beetje liefde
Houden ons op de been
Aspirine en een beetje liefde
Trekken ons er wel doorheen (...)
© Frank Boeijen

Lutje said...

dat klinkt zo ontspannen,zo goed, fijn om te doen lijkt me...

Lutje said...

het valt me nu pas op, er is nog een lutje maar die heeft er geen prentje bijstaan...

Ineke said...

Lieve Marlou, goedemorgen,

Wat leuk, zo'n onverwachte verrassing!

Vooral die warmte zou me bijzonder aantrekken, heerlijk!

'k Denk dat ik vandaag maar lekker binnen blijf, en door het raam naar buiten ga kijken, naar alle sneeuwperikelen.

Dag meis, fijne dag vandaag!
xx, Ineke

Jelle Droeviger said...

Alleen, op ons zélf, zijn we weinig tot niets in dit leven. Het bestaan begint pas als je een ander mens ontmoet.

Het fijne delen van ervaringen, het inlossen van verwachtingen, het jezelf mogen kunnen blijven vanuit respekt en waardering voor de ander. Allemaal goud.

Zoals jij de Hammam beschrijft, Marlou, dat zouden ze daar wel eens interessant kunnen vinden voor in een opwekkings-folder, of voor op hun website.

Vrouwen voelen beter.

Jelle Droeviger.

Leibele said...

Deze Hammam ken ik vanuit m,n jeugd. Rond 1959 tot en met 1963 ging ik daarheen. Het was toen nog een Gemeentelijk badhuis. Eerst iedere zaterdagochtend met de schoolklas. Daarna wanneer ik moest van m,n ouders.

Liesbeth said...

Zou dat ook hier in Rotterdam kunnen denk ik meteen..mmm, zal toch wel :-)

Ineke said...

Marlouke, goedenavond,

Nog even voor het slapen gaan:

Een beschermengel, wat een mooie gedachte en wat lief van je, dank je wel.

Voor straks welterusten.

Dag, heel veel liefs van Ineke