08/11/2010

Suikervrije Volkoren Kruidkoek!

.


Ja... we gaan eens iets lekkers maken, dat ook heel gezond is!
Ik probeer zo veel mogelijk suikervrij te leven, maar dat lukt natuurlijk niet altijd.
Suiker is een kalkvreter, dus het is wel zaak om er zo min mogelijk van te nemen.
In vroegere eeuwen zat de suiker achter slot en grendel!

Dit is een super gemakkelijk recept voor 20 plakken heerlijke kruidkoek...
Meng goed door elkaar:

200 gram bloem
200 gram volkorenmeel
3 theelepels bakpoeder
2 eetlepels speculaaskruiden

Vermeng dan apart 50 ml. zonnebloemolie
met 300 ml yoghurt

Dit voeg je bij het meelmengsel.
Daar doe je 150 gram rozijnen bij en eventueel een lekkere essence.
ook kun je er gember doorheen doen, of een snufje nootmuskaat.

Oven: 150 graden 80 minuten.

Gemakkelijk of niet?!


.

11 comments:

Marjolijn said...

Lieve meis, deze keer sla ik over als je het niet erg vindt.
Ik ben niet zo van koek of taart.
Toch een hele fijne dag vandaag.
Dikke knuffel.

Ellen said...

ik ga h'm vandaag nog maken.

kruidroos said...

mmm klinkt lekker:-)

maar ik ben geen beste in bakken :-)

Liesbeth said...

Oh ja? Daar wordt ik dan weer nieuwsgierig naar over die suiker in vroegere tijden..hartelijk dank voor je recept. Dat ga ik eens uitproberen. Eerlijk gezegd eet ik best veel zoete dingen, vooral chocola en drop.

Di Mario said...

Ziet er inderdaad lekker uit, maar.. ehhhh, dat kan ik toch niet als avondeten gebruiken ;-)

Love As Always
Di Mario

Wim said...

Ga ik direct proberen!

John said...

Ik leef ook suikervrj. Een enkele keer doet er iemand suiker in mijn koffie, en dan merk ik dat te laat. Deze kruidkoek ga ik opslaan. Je weet maar nooit.

gerdaYD said...

Mjammie, mijn lieve Marlou, en bedankt! Ook mijn kokkie laat je danken, hij plukt jouw fijne recepten van je blog af, dat màg toch hé? Want iets zonder suiker is voor hem beslist goéd (hij is niet van de magerste hé hihi, zoals het eigenlijk een goede kok betaamt).
Bedankt ook voor je alweer zo lieve reactie... ik draag je in mijn hart, zoveel is zeker!

Fluitenkruid said...

Ik eet ook geen suiker meer, nu Roos nog, misschien kan ik haar met jouw lekkere kruidkoek overhalen? x

Ineke said...

Goedemorgen Marlou,

Wat enig om te zien, je bent een mooi fotomodel hoor!

En de kruidkoek lijkt me heerlijk!
Sinds een paar jaar gebruik ik ook vrijwel geen suiker meer, lekker hoor!

Voor jou een fijne dag vandaag!

Dag, liefs, Ineke

Anonymous said...

Kan ik ook ipv volkorenbloem, brinta gebruiken?
Hoe is de smaak zonder suiker? Ik ben benieuwd en wil het gaan maken. :)

Leuke recept trouwens!