22/11/2010

Spruitjes met tamme kastanjes

.
"Marlou... kommst du mit Kastanien braten?"

Natuurlijk... ik ben er als de kippen bij.
Gepofte kastanjes in de tuin bij de buurman. Heerlijk! Een goed glas witte wijn erbij en smullen maar!

In de herfst is in Steiermark echt iedereen kastanjes aan het zoeken of verkopen of poffen of eten...

Mijn moeder was er verslaafd aan en liet altijd een heel spoor van schillen achter. Net Klein Duimpje!
Wat ze heel goed kon maken:

Spruitjes met tamme kastanjes.

De kastanjes ... ongeveer 10 minuten koken.
Je kunt ze ook poffen, maar niet iedereen heeft een tuin of een open haard.
Dus... we gaan ze koken!
Snijd in iedere kastanje met een scherp mes een soort van kruis in de bovenkant. En breng ze aan de kook in ruim voldoende water. Klein beetje zout er bij.
Daarna, als ze nog warm zijn (want dat pelt gemakkelijker) pellen!

De spruitjestruc is: kort koken. Minder dan 10 minuten! Lekker knapperig moeten ze blijven.
En dan... heel simpel... de spruitjes mengen met de kastanjes en ... opeten die hap! Mmmmmm, heerlijk!



.

10 comments:

Fluitenkruid said...

Ik zag ze laatst ergens liggen en dacht 'zal ik het eens proberen' maar toch maar niet gedaan. Jouw recept klinkt goed :-)

Ellen said...

wist je dat je ze gekookt en vacuum verpakt bijna het hele jaar bij de supermarkt kunt kopen (dekamarkt).

Marjolijn said...

Lieve meis,
Het spijt me, maar voor spruitjes ga ik echt op de loop, alleen de geur al....ik krijg er nu al kriebels van.
weet je meis, ik ga straks een zakje zuurkool halen vers uit het vat, en daar begin ik al lekker van te snoepen, op weg terug naar huis.
Zo deed ik het als kind ook altijd, als ik zuurkool moest halen.
Mijn moeder liet altijd al wat extra meebrengen, anders kwam ze te kort voor aan tafel.
Fijne dag vandaag, en geniet van de massage.

Anonymous said...

klinkt zalig marlou,
als ik kastanje heb...
ga ik het zeker proberen:-)
ik eet ze wel rauw maar gekookt of zo eigenlijk nooit,..

klaproos

Wim said...

Spruitjes met tamme kastanjes,
dat ga ik zeker proberen want hier zijn een 'monton' kastanjes.

John said...

Spruiten zijn toch wel een van mijn lievelingsgroenten. Met vis en patat. Of met spek en bruine bonen.
Dit lijkt me ook erg lekker, dus wederom een probeerrecept :)

Jelle Droeviger said...

Ja, tamme kastanjes en spruitjes, een goed idee, Marlou.! En het schijnt ook nog eens een keer heel gezond te zijn. Allemaal vitaminen en mineralen, en totaal geen fout Cholesterol.

Je kunt er lachend, en zonder rollator, honderd jaren mede worden.

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Ik zou nooit aan deze combinatie gedacht hebben... maar het ziet er ontzettend lekker uit lieve Marlou! Dus je weet waarschijnlijk al wat ik nu ga zeggen: ik stuur mijn kokkie weer maar eens bij jou langs!
*wink, big smile*
Fijn weekend gehad schat? Ik hóóp het zo voor jou!

Annet said...

Ja dat is overheerlijk Marlou! Bij het zien van de foto loopt het water mij in de mond.....daar wordt je helemaal warm van van binnen....en je krijgt er een warme blik van...

Spruitjes vind ik een delicatesse...vooral nu ik ze de laatste jaren ook a dente kook....

Mmmmmliefs van Annet

Liesbeth said...

Oh ja. Alleen hier zie ik ze nergens. Wel jammer eigenlijk. Ook niet in het bos. Wel gewone maar geen tamme.