17/11/2010

zwart en wit

.


Na de witte beer van Henry even een fraai verhaal over een zwarte berenfamilie.
Een paar jaar geleden is fotograaf Tom Sears wekenlang bezig geweest met een speurtocht naar een zwarte moederbeer met haar vijf jongen.
Vijf jongen!!
Dat is buitengewoon zeldzaam bij beren. Meestal werpt een zwarte berenmoeder er twee. Maar vijf jonkies... dat is uniek!
Zeven dagen in de week, gedurende meer dan 6 weken probeerde Tom dit wonder op te sporen in de bergen. 
En eindelijk... zijn geduld werd beloond...daar was ze, de zwarte berenmoeder met haar vijfling:


Tom was zo gelukkig, dat het hem gegeven was om dit familieportret te maken. Maar... daarna heeft hij ze met rust gelaten. Hij hoorde zo nu en dan van anderen, dat de berenfamilie het goed maakte.
Natuurlijk droomde hij ervan om nog eens zo'n prachtportret te kunnen maken en wat denk je...
In het voorjaar van 2008 heeft hij de hele familie weer gezien. De Indianen zeggen dan: ze liepen samen in de schaduw van de regenboog.


Zo af en toe heb ik zo maar eens behoefte aan een mooi verhaal.
Dit vind ik dus mooi. Zo'n prachtige berenfamilie. Levend in vrijheid in de bergen in het noorden van New Hampshire.

Dit is de site van Tom Sears: *klik*


.


11 comments:

klaproos said...

"prachtig marlou"

ik ben een beetje melancholisch ...
en dan moet ik dit soort dingen al niet zien.....
want dan wordt het hier nat:-)

xxx

John said...

Ik vind zulke verhalen ook erg mooi.En wat ook mooi is, is dat ik op geen een ander log waar ik kom zoiets lees als alleen hier. Wat dat aangaat steek je met je kop goed boven het maaiveld :)

Di Mario said...

ontroerend verhaal.

Love As Always
Di Mario

Marjolijn said...

Altijd mooi zulke verhalen, en zeker als het zo goed afloopt als dit.
Dat ze nog lang en gelukkig bij elkaar mogen blijven.

Fijne donderdag vandaag meissie.

gerdaYD said...

Dit is inderdaad een machtig prachtig verhaal, lieve Marlou, en ik begrijp het dat je dààrvoor gevallen bent (en het site van Tom Sears!).
Ik denk dat je dit gelezen hebt, lekker lui op je niét gekeerde matras? Je mócht van mij! *wink, big smile*
Blijf er vandaag ook maar fijn boven zweven, die erwt zal je dan zeker niet voelen! Hihi.

Jelle Droeviger said...

Ja, en als je dan bedenkt dat er in Oost-Europa nog steeds beren, gevangen gehouden met een ketting door hun neus, malle dansjes maken op marktpleinen, omdat de mensen dat leuk vinden, dan zijn de beren van Tom Sears een stuk beter af.

Mooi, die foto van die zes pracht-dieren, starend naar het verschijnsel mens..

Jelle Droeviger.

Fluitenkruid said...

Hoi Marlou, ik heb wel wat met beren, het zijn van die oerdieren.

Ineke said...

Ha Marlou, goedemorgen,

Het zijn prachtige, heel unieke, foto's!

Ja, dat zal écht bijzonder zijn om een heel berengezin zo voor de camera te krijgen.

Wat mooi gezegd: "Ze liepen samen in de schaduw van de regenboog."

---

Dank voor je koekenpannetje vol heerlijke, geroosterde tamme kastanjes, daar zal ik van smullen! :-)
Wat een leuk simpel, maar praktisch oventje.
Het roosteren zal daar prima op gaan.

Dag Marlouke, een fijne dag gewenst!

Veel liefs van Ineke

Liesbeth said...

Wat is dit geweldig zeg, Ongelofelijk. Ik ben nog niet op zijn site gaan kijken, dat ga ik nu doen. Zo zie je maar, de aanhouder wint.

Wim said...

"Ze liepen samen in de schaduw van de regenboog"
Ik kon niet anders, ik moest het nog eens herhalen.

Leibele said...

En mooie verhalen kan ik wel gebruiken, dank je wel voor deze.