25/11/2010

Nederland fluistert!



Oeps! Ik had dit bericht gisteren moeten plaatsen! Ik kwam Aafje totaal verkleumd tegen in de stad en ik dacht, dat haar actie morgen zou zijn...


Vandaag geef ik de pen aan Aafje Witzel, mijn nichtje:


Hoi allen!
Kunst en cultuur vind ik enorm belangrijk maar ik stond niet te springen bij de actie van 'Nederland schreeuwt om cultuur'.
Nu heb ik een andere actie gevonden die mij persoonlijk veel meer interesseert.
Ieder kan iets kleins/creatiefs in de buurt doen o.i.d., leuk!


-OPROEP- 25-11-2010: fluister mooie dingen.


Oproep aan eenieder die met cultuur bezig is om op 25-11-2010 cultuur uit te delen op de markt, in de straten, in winkels. Op een relaxte, leuke manier. Er wordt al genoeg geschreeuwd. Laat juist zien wat cultuur is, kan zijn, wat het brengt. Deel het met hen die er minder mee bezig zijn.


fluister mooie dingen


Geef de 25e november een gedicht weg aan iemand, stop een aforisme bij uw buurman in de in bus, zet een schilderij bij een buurvrouw voor de deur, maak foto’s van uw medemens en mail hen deze, zing een lied door de telefoon voor een vreemde, zing met een koor, zing op de hoek van een straat met een gitaar, acteer, doe een monoloog, geef een drumsolo aan voorbijganger, speel viool in een drukke slagerij en deel.
Laat zien wat cultuur vermag.


klik op: Nederland fluistert
Kijk maar wat jullie ermee willen doen, Liefs Aafje


Aafje Witzel
Geeft de 25e een door haar zelf samengestelde CD aan mensen die de Grote Markt in Haarlem bezoeken.
Op het hoesje gaat zij de volgende tekst plaatsen: ‘subsidies zorgen ervoor dat deze muziek ons tot in Nederland kan bereiken.’ De muziek bestaat uit een bonte verzameling Aziatische, Balkan, Slavische, Afrikaanse muziek. Aafje studeert kunstzinnige therapie in Leiden.




En speciaal voor Aafje heb ik hier een klein gedichtje. Het eerste en dus oudste Nederlandse gedicht dat in 1922 in een universiteit in Oxford gevonden is:



Hebban olla vogala
nestas hagunnan
hinase hic anda thu
wat unbidan we nu...


vertaling:


Alle vogeltjes zijn al
aan het nestelen
behalve jij en ik;
waar wachten we nog op?


Waarschijnlijk geschreven door een Vlaamse monnik als penneprobeersel op een schutblad van een handschrift. Wij zouden nu waarschijnlijk schrijven: "Deze pen schrijft lekker..."

Aafje, succes met je actie!
.
.

18 comments:

klaproos said...

een erg leuk idee,
ik zal mijn buurman een liedeke gaan zingen :-)

Wim said...

Muy bien como siempre!
En hoe gaat het met jou?
Ik denk niet dat ik de Nederlanders op het eiland kan mobiliseren voor iets dat gebeurt in "The Motherland" ;-)

Fluitenkruid said...

Een mooi initiatief, al zal iemand er niet blij van worden als ik door de telefoon een liedje ga zingen :-P

Marjolijn said...

Wat een leuk initiatief, mijn compliment.
Ik hoop dat je veel succes geoogst hebt vandaag.

Han said...

Je moet het toch maar durven, Het is in de style van Mahatma Gandhi het passieve protest.

John said...

Ik vind elke actie die gehouden wordt om onze kunst en culttur te behouden zoals hij is, een hele goede zet.
Als we ons allemaal verenigen, moeten we wat voor elkaar krijgen.

Aafje said...

Hoi!
Wat leuk om je blog te lezen! Ik ben inmiddels alle cd's kwijt. Voor de mensen die er eventueel graag één willen hebben; ik heb enkele cd's aan de volgende winkels mee gegeven:
Haasje repje, Ananda en de Groene Godin (mogelijk zijn ze al weg, meeste kans is bij de Groene Godin).
Liefs Aafje

Leibele said...

Fluisteren helpt echt niet bij politici die blind en doof zijn voor kunst. Hoe leuk ook geprobeerd.

Di Mario said...

Aafje,
succes dame, goed dat je dat doet. Ik vind het wel mooi. Helaas kan ik niet naar Haarlem komen.

Love As Always
Di Mario

Lutje said...

die aktie gaat nu zeker lukken :o)
mooi iniatief trouwens

gerdaYD said...

Wat een schitterend initiatief, ik hoop zo dat het een daverend succes kende (sorry ik ben een dagje te laat om dat op voorhand te wensen...). Merciekes om dit met ons te delen, want èlk initiatief tot behoud van kunst en cultuur juich ik uit volle borst toe!
Allez, fluister ik eigenlijk ... *wink, big smile*
Ook bedankt voor je lieve wensen en het duimen Marlouke, het heeft geholpen: de operatie is geslaagd! Met al die positieve energie die jij en mijn andere webbies naar haar toestuurden, kon dat haast niet anders...
Fijne laatste weekdag schat, en straks met je lieve verloofde van het weekend genieten hé!

Liesbeth said...

Voor mij hoef je niks te proberen hoor ;-). Ik ga hier wel aan meedoen. Leuk! Met mijn fotootjes natuurlijk.

Annet said...

Marlou, ik had een lange reactie en wilde nog wat verbeteren...weg mijn reactie....

Alleen dit: ik denk dat fluisteren veel indringerder is.....

Jij ook mooi sfeervol weekeinde gewenst....

Een triestje van Annet

gerrit said...

Soms zie/lees ik dingen wat later, en dan ben je wel eens te laat....maar fluisteren om cultuur kan toch het hele jaar door. hè?

Lutje said...

een fijn weekend :o)

gerdaYD said...

I can't wait for the weekend to begin

I'm workin' all week long
I dream the days away
I wanna' sing my song
So let the music play

I have to get my kicks and fly tonight
And when the clock strikes 6 on Fri-day night
I need to blow it all away

I can't wait for the weekend to begin
I can't wait for the weekend to begin

I make it - what I can
I try I try
I'm shakin' - up my plan
And I get by

I'm savin' all my soul
And all my pain
So I can lose control
On Sa-turday
I'm gonna' blow it all away

I can't wait for the weekend to begin
I can't wait for the weekend to begin

(Breakdown)

I can't wait for the weekend to begin
For the weekend to begin
Begin (x13)

(Crescendo)

I can't wait for the weekend to begin

I got to get my fix
And fly tonight
And when the clock strikes 6
On Fri-day night
I'm gonna' blow it all away

I can't wait for the weekend to begin
I can' I can'
I can't wait for the weekend to begin
I can' I can't
I can't wait for the weekend to begin
© Michael Gray

Fijne zaterdag en dito zondag mijn lieve Marlou, met de liefde van je leven: je steeds weer even schattige Henry!

Liesbeth said...

Mooi, heel mooi en helemaal mee eens. ik probeer al een tijdje mijn kleine steentje bij te dragen dmv mijn foto's, maar ja..wat jij gaat doen is helemaal leuk, wens je veel geluk verder.

Yvette said...

fluisteren bereikt meer oren dan geschreeuw...maar dat is persoonlijk...