08/11/2012

Dankbaarheid...

In een tijdschrift las ik dit:

 “In radical gratitude, the vicious dissatisfaction with life is broken. We begin to recognize what we have, rather than what we don’t have.”

(Mary Jo Leddy)

Nu ben ik niet echt een vertaler, maar dit is wat ik er van gemaakt heb:

  
"Door wezenlijke dankbaarheid, wordt de vicieuze cirkel van ontevredenheid met het leven gebroken.
We beginnen te herkennen wat we hebben, in plaats van dat wat we níet hebben. "

Ik vind het een hele goeie tekst.
Ik heb het wel eens over dankbaarheid gehad. Over het schriftje, dat ik op mijn nachtkastje heb en waarin ik bijna elke avond 5 dingen opschrijf, waar ik dankbaar over ben.
Het kunnen mooie dingen zijn, die die dag gebeurd zijn, of een aardig gesprek. Of zomaar iemand, die me gedag zei.

Waarschijnlijk heb ik het er wel eens over gehad.
Ik doe het nog een keer, omdat ik steeds vaker ontevreden opmerkingen aanhoor. En dat ik dan denk: “Mens, kijk eens naar wat wel goed gaat!”

En daarom herhaal ik de opmerking van Mary Jo Leddy maar weer eens een keer. 
Deze foto vond ik er wel toepasselijk bij:




Toe maar... 
Sta er maar even bij stil...

9 comments:

Marjolijn. said...

Ja er wordt heel wat af geprutteld en gesputtert de laatste tijd.
Soms terecht maak vaak ook onterecht.
Er zijn zoveel mooie monten om van te genieten en dankbaar voor te zijn.

Fijne dag meis.

Marjolijn. said...

Dat moet natuurlijk momenten zijn.

gerdaYD said...

Bedankt lieve Marlou, voor dit wel heel opbeurend log, je maakt mijn dag goed! Maar doe je dat niet altijd? Ik kom hier tenminste altijd graag voorbij om een portie van jou en jouw opvrolijkende boodschappen op te pikken en met me mee te nemen!

John said...

Er zijn zoveel dingen om dankbaar voor te zijn.
Veel mensen leven ontevreden, maar voor wat? Ik denk dat ze te veel najagen.
Ik schrijf niets op. Maar ben wel dankbaar voor elke dag. Ik ben compleet veranderd na mijn auto ongeluk 10 jaar geleden, en daar ben ik ook enorm dankbaar voor.

klaproos said...

da's mooi louloutje,
dankbaar zijn voor wat je wél hebt, nou ik hoor daar maar weinig mensen over,:-)

gelukkig kan ik mezelf aankijken in de spiegel en zeggen,
"dien" gladiool, wat ben je toch een gelukspikkie:-)

heerlijk gevoel geeft dat:-)

dag dag happy vrouwke,

xxx

Jelle Droeviger said...

Jazéker Marlou, we moeten blij zijn met het kleine, het eenvudige.

Het is dan ook een aanrader om eens een half uur door een mikroskoop te turen naar kleine beestjes, of naar de bloempjes van tijm, en de mikro-spatjes geur- en smaakstof die op de mikroblaadjes daarvan liggen.

Jelle Droeviger.

Annet said...

Krek Marlou...

Er is zoveel moois
je hoeft het alleen maar
op te rapen....

De ratio kan daar weer grapjes
over maken....
Heeft de romantiek humor?

Over koosnaampjes..mijn tante zei weleens tegen me: je bent iets wat niet bestaat: een poppendrolletje:)

Dag knorpzoempje, wheeeh....

~)

Des knufs Annet
dank voor dit mooie schrijfsel* *

Han said...

Als je onverwacht een andere wending in je leven krijgt, besef je pas hoe goed je het hebt, en hoe dankbaar je mag moet zijn.

Mirjam Kakelbont said...

Ware woorden! Een prachtig blog. Tegenwoordig word je bijna uitgelachen als je hardop zegt dat je je zegeningen telt. Alsof je van een vieze sekte bent. Jij en ik weten wel beter. Gelukkig maar :D
Een goed idee van dat schrift. Ga ik vanavond nog in de praktijk brengen. Dankjewel!
Liefs Kakel