23/03/2022

Een nieuwe naaimasjien

Nu ben ik dus vorig jaar 75 geworden. En straks in mei: 76. Dat is geen geheim. Ik ben gewoon een ouwe taart. Daar heb ik overigens totaal geen probleem mee. Want... van binnen blijf ik me maar 33 voelen.

En dus... op mijn 33ste heb ik voor het eerst van mijn leven een NIEUWE NAAIMASJIEN gekocht!


Op advies van Yvette heb ik deze, de eenvoudigste naaimasjiene ter wereld,  gekocht. Ze zei, dat het een makkelijke is, dus ... dat past wel bij mij. 

Al jaren naai ik alles met de hand. En geloof me maar: dat is een heel werk. Kijk maar naar het witte stiksel, netjes, toch?!


 Sommige dingen moesten met een andere steek:


Ziet er minder netjes uit, maar dat maakt niet uit. Het is de rand van een dekbed, dat in een hoes verstopt wordt! Zie je niks van!

Maar nu... de eerste van mijn leven! De Singer 8280:


Wat een beeldje!
Het naaimasjiene-lesje bij Yvette is helaas niet door gegaan, dus heb ik op internet de gebruiksaanwijzing opgezocht. Dat is nog niet zo eenvoudig als je denkt. Dat opzoeken wel, maar die tekeningen zijn zo ingewikkeld.



Gelukkig had Yvette me een filmpje voor het opstarten toegestuurd...


Geweldig! Ik ben er reuze blij mee.
En... als je 'm een keertje wilt lenen? Kom maar op!

23 comments:

klaproos said...

wowwwwww. tuurlijk ben jij geen ouwe taart.
heerlijk zoals jij in het leven staat...
er is een spreuk... bloemen zaaien ... is geloven in de toekomst, en zo werkt dat voor jou met een naaimachientje :-)
heerlijk loutje, geweldig vind ik het

xxx

Karel said...

mogge jonge dame
dus het mooie handwerk van jou gaat vanaf nu machinaal worden
hopelijk kan dat 1ste nieuwe machientje van jou het net zo mooi als jij :)
geniet de dag

Lutje said...

ik kreeg een naaimachine van mijn ouders toen ik trouwde, en ik heb die nog steeds, ook een goei machientje ;)
veel geluk er mee
.Een @->- voor jou.

John said...

Er staan er hier 2 dus heb geen leentje nodig.
Superhandig, naaimachines. Het scheelt een hoop handwerk.

Yova said...

Ik heb deze naaimachine ook. Lekker om mee te naaien. Lekker klein en compact.
Ik hou ook niet van veel toestanden met naaimachine. Deze is ook goed. Staat bij mij in de kast met prachtig hoes erom met naaispullen erin. Je zult deze naaimachine prettig om te naaien. Je bent niet oud. Mag je niet zeggen.... Ik wens jou fijne dag.

Hilly Nicolay said...

Wat fijn zo'n naaimachine.

(ik heb zeil e.d. voor onze boot gemaakt op mijn machine, helaas gaf hij de geest:(
Kijken of ik nog eens ergens tegen eentje aanloop.
En anders een mooi cadeau voor de verjaardag.

Je bent zo vol leven, dus oud ben je niet Marlou!!!

Edward McDunn said...

Veel plezier met je nieuwe naaimasjien Marlou, die gaat jaren mee, en jij ook nog trouwens.

די מריו said...

S heeft een naaimachine. Ze zit sinds kort ook weer op naailes. Haar vorige juf was overleden helaas, maar gelukkig heeft ze weer iets gevonden.

Love As Always
Dimario

... said...

Jaaa, mooi, een Singer Naaimasjien.
Meer heeft een mens niet nodig in het leven
Een Singer Naaimasjien..
Heerlijk..
Zie wat de Vlaming Paul van Ostaijen er in 1928 over opschreef..
.
HULDEGEDICHT AAN SINGER
Slinger
Singer
naaimasjien
Hoort
Hoort
Floris Jespers heeft een Singernaaimasjien gekocht
Wat
Wat
jawel
Jespers Singer naaimasjien
hoe zo
jawel
ik zeg het u
Floris jespers heeft een Singernaaimasjien gekocht
Waarom
waardoor
wat wil hij
Jawel
hij zal
hoe zo
Circulez
want
SINGERS NAAIMASJIEN IS DE BESTE

de beste
waarom
hoe kan dat
wie weet
alles is schijn

SINGERS NAAIMASJIEN IS DE BESTE

alle mensen zijn gelijk voor Singer
Circulez
een Singer
Panem et Singerem

Panem et Singerem Panem et Singerem Panem et Singerem


Panem et Singerem Panem et Singerem Panem et Singerem

Singerem et Singerem

SINGERS NAAIMASJIEN IS DE BESTE
HOMAGE TO SINGER
Swinger
Singer
sewingmachine
Hear
Hear
Floris Jespers bought a Singersewingmachine
What
What
yessir
Jespers Singer sewingmachine
what's that
yessir
I'm telling you
Floris Jespers bought a Singersewingmachine
How come
what for
what does he want to do
Yessir
he will
how's that
Circulez
for
SINGER'S SEWINGMACHINES ARE THE BEST

the best
how come
how can you tell
who knows
all is vanity
Singer and Saint Augustine
Genevieve of Brabant
has a Singer too
die Jungfrau von Orleans
A Singer?
yessir
yessir yessir yessir I'm telling you a Singer
don't you understand English Mister
Circulez
Bitte auf Garderobe selbst zu achten
I want a sewingmachine
everyone has a right to a sewingmachine
I want a Singer
everyone a Singer
Singer
singer
meistersinger


SINGER'S SEWINGMACHINE ARE THE BEST

all men are equal before Singer
Circulez
a Singer
Panem et Singerem

Panem et Singerem Panem et Singerem Panem et Singerem

et Singerem et Singerem

I want a Singer
we want a Singer
we demand a Singer
what we want is our right
ein fester Burg ist unser Gott

Panem et Singerem Panem et Singerem Panem et Singerem

et Singerem et Singerem

what's that
what for
what does he want
what will he do
Salvation Army
Bananas atque Panama
the man's right
he's right
right he is yessir
yessir
yessir
what for
who says so
where's the proof
yessir he is right

Panem et Singerem Panem et Singerem Panem et Singerem

Singerem et Singerem
.
.
Jelle Droeviger.

... said...

Zo hangt er bij mij een sok aan een spijker aan de Lundiakast.
Ooit zat er een groot gat in de hiel, en mijn verloofde zei: dat kan ik herstellen. Ze had geen Singer naaimachine om dat gat onzichtbaar te repareren, en ze ging dat dus op de ouderwetse manier doen. Met zo een houten paddestoel en met een stopnaald met een draad.
Het mislukte totaal, maar deze herstelde sok, die er niet uitziet, is mij heel dierbaar, want er zit liefde in..
.
Jelle Droeviger.

Jan K. alias Afanja said...

Ik wens je er nog vele jaren heel veel plezier mee.

Sjoerd said...

Mei, de mooiste maand om jarig te zijn... Toch maar eens een lesje gaan volgen dan. Daarna kun je de gebruiksaanwijzing weggooien.

Rebbeltje ★ said...

Zelf veel met de machine gemaakt in de tijd dat de kinderen nog lieflijke jurkjes aan deden ;)
Zelfs herenbroeken gemaakt...nu is de machine alleen nog voor verstelwerk
Zou niet weten hoe ik het zonder zou moeten doen haha
Veel plezier met je nieuwe speeltje... :)
Groetjes

vilterietje said...

Ik heb al een paar machientjes gehad, maar deze is echt super!
Ik hoop dat je er net zoveel plezier van mag beleven als ik!

Ferrara said...

Succes met je masjien. Die van mij staat in de kast te verstoffen, veel te zwaar en ik kan er niet mee uit de voeten, maar daar ligt de oorzaak van in mijn jeugd, met een moeder die kon naaien als de beste en er noodgedwongen een deel van de kost mee verdiende.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Ik had een moeder die alles zelf naaide. Duss....wij, haar dochters hebben altijd een naaimachine gehad. Ik ben niet zo'n held, maar mijn zus kan het fantastisch. Mijn zoon kan overigens ook goed naaien. Misschien moet je het Henri leren ;-)

Marthy said...

Mijn man verkocht ooit naaimachines in zijn fietsenzaak dus ik kreeg een hele dure. Maar ik moet zeggen, er is veel op genaaid, heb er ontzettend veel plezier van gehad. Ik gebruik hem nog weleens, doe hem nooit weg.

Nietzomaarzooo said...

Dat handgestikte ziet er keurig en regelmatig uit. Vooral dat zoompje. WEns je veel plezier en wat een duidelijk filmpje. wist niet dat bij de spoeltjes daar die gaatjes voor dienen. Ik frommel altijd maar wat hahah...

Hans said...

Nou Marlou, ik ga je geen oude taart noemen, omdat de oudere 10 jaar jonger zijn dan de vorige generatie.
Maar leuk dat je creatief bezig gaat, het is een leuke hobby met resultaat. Hans

Bertiebo said...

Bedankt voor het aanbod, maar ik wil hem niet lenen. Ik heb zelf ook op latere leeftijd een naaimachine gekocht, maar het werd niks. We hadden geen klik zeg maar. Het kreng staat nu bij mijn schoondochter

Ria said...

Dat is wel een hele mooie zeg!!
👍👍👍

miekequilt said...

Ik kan me geen leven zonder naaimachine voorstellen. En daarom wens ik jou heel veel plezier met je mooie machine. Rustig aan oefenen en met goede wil zou het moeten lukken. Heel veel plezier ermee!!

Napierr said...

wonderful post