21/03/2022

Wat maakt voor jou het leven de moeite waard

Zaterdagavond keek ik graag naar Matthijs Gaat Door. Althans... naar de opname ervan, later in de week. Ik vond niet alles even leuk, maar meestal wél de laatste gast en daarmee ook de laatste vraag van Matthijs aan die gast: 

"Wat maakt het leven voor jou de moeite waard?"

Mooie vraag. Als je daar even bij stil gaat staan... dan komt er heus wel wat goeds in je op, ook al denk je: mijn leven is geen hout waard.

Ik vond het antwoord van Ernst Jansz (van Doe Maar) een mooi antwoord.


"Er zijn stormen, er is tegenslag en pijn en angst voor wat er komen zal, maar er zullen altijd weer ontelbaar mooie momenten zijn. Dat maakt het leven voor mij de moeite waard.
Kleine dingen: dat het weer lente wordt. 
Dat de zon schijnt. 
De prachtige wereld waarop we leven met alles erop en eraan.
Mijn dochter, de kleinkinderen, waar ik ontzettend van geniet.
Iemand die mij in de tuin met snoeien helpt.
De vogels die beginnen te fluiten.
Whisky.
Een lekkere maaltijd.
Een prachtig boek van Jan Wolkers of Hugo Claus.
Liedjes van The Beatles en van Bob Dylan.
Noem maar op. Er is zoveel.
Een ontmoeting op een dag: dat iemand aardig tegen je doet.
Dat soort dingen."

De allerlaatste gast van dit seizoen was Jan Mulder:



"Morgen weer kunnen opstaan. Ik verheug me zo op de dag van morgen. Als je dat niet meer hebt... weet je... ik ben daar echt dankbaar voor. 

Dat komt ook wel met de leeftijd, dat je dat meer waardeert. Maar ik geniet zo van gordijnen opentrekken, de zon. Ja... morgenvroeg, dat is hem."


En jij? Wat maakt voor jou het leven de moeite waard?

22 comments:

Lutje said...

er is zoveel de moeite, moet ik echt kiezen?
.Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Elke nieuwe dag die je weer mag meemaken...!

klaproos said...

die ernst wat 'n man ... en die woont dan gewoon bij mij om de hoek :-)


Nou loutje mijn lijst is zó lang..
dan zit ik morgen nóg te tikken, maar ik geniet écht van "alles"om me heen, wat m'n jongens aangaat, wat ik maak , wat ik eet, wat ik zie, ga zo maar door, maar.... als je ziek bent geweest sta je denk ik heel anders in het leven.. gezonde mensen nemen veel dingen voor vanzelfsprekend, maar dat is het natuurlijk niet..

dankbaar zijn, voor wat je kunt en hebt...

dag lieverd jij bent daar een crack in :-)

xxx

Karel said...

mogge Marlou
ik geniet van alles wat ik doe ( behalve het HH )
maar bovenal van de kleine dingen om me heen , van wandeling of fietsrit
geniet de dag

Bertiebo said...

Je altijd weer kunnen verheugen op de volgende dag. Nieuwe ronde, nieuwe kansen

miekequilt said...

Ik kan me goed vinden in de woorden van beide heren. Als ik 's avonds naar bed ga, verheug ik me op de volgende dag. En als die dag soms eens tegenvalt is dat jammer. Morgen beter.

John said...

Sowieso maken mijn kinderen het leven de moeite waard, maar ik heb zo'n lange lijst, en het zijn allemaal simpele dingen.

Sjoerd said...

Voor mij zijn dat de sociale contacten, de glimlach van iemand die je net geholpen hebt. En uiteraard het er nog zijn...

די מריו said...

Dat gevoel van geluk, dat wil ik mijn kinderen bijbrengen. Gisteren zei Y nog dat hij zoveel mazzel met ons had, want we deden zoveel dingen voor hem waarvan hij zag dat andere ouders dat niet bij hun kinderen deden. Dat was een supercompliment. Dat is het mooie extra.

Love As always
Dimario

vilterietje said...

De wisselingen van de seizoenen en de verbazing dat in de lente alles weer bloeit, dat een roos een heerlijke geur verspreidt, dat ik met woorden iemand blij kan maken of met wat krabbels op papier. Dat ik blij wordt van mijn kinderen en kleinkinderen, dat ik dat samen met mijn lief mag meemaken. Dat ik Reiki kan geven en sturen, dat ik dankbaar kan zijn.

Yova said...

Deze heren kunnen sociale contacten doen. Vooral glim lachen aan doen. Ik weet helemaal niks van kinderen....Fijne week.

Edward McDunn said...

Ik moet eerlijk toegeven, het programma, nog nooit te hebben gezien.
Maar er zijn voor mij ook best dingen die het leven de moeite waard maken hoor.
Bijvoorbeeld dat als alles goed gaat, ik in november overgrootvader word.

Ferrara said...

Dat we nog samen zijn en het leven weten te waarderen.

Ria said...

Ja wat een mooie aflevering, genoten!☀️☀️
Liefs Ria

Jan K. alias Afanja said...

Sinds eind 2004 ben ik elke ochtend weer blij als mijn onderdanen me die dag weer blijven dragen.

Rebbeltje ★ said...

Aflevering gemist maar wat een man hè...Ernst
Mijn favoriet en waar ik van kan genieten is zijn lied voor zijn dochter Luna...prachtig
Dus dat antwoord (kinderen en kleinkinderen) is me niet vreemd.
Zou ik ook antwoorden...maar ook van alle kleine dingen om me heen :)
Groetjes

Mormorsweb.blogspot.com said...

Goed gezegd. Het leven zelf is de moeite waard.

Tine de Jong said...

Dat je elke dag wakker mag worden en mag genieten van alles om je heen is de moeite waard om ervoor te gaan. En ik kan dan ook op eenvoudige manier genieten van de mooie natuur daarbij. Het zijn de kleine dingen die het doen zong eens Saskia en serge en dat is de waarheid.

Lente groetjes, Tine

... said...

Twee pimpelmeesjes die af en aan vliegen om hun nakomelingen groot te brengen.
Er op uit kunnen gaan, en met een glimlach weer thuis kunnen komen.
.
Jelle Droeviger.

Carla S. said...

Helemaal eens met genieten van de kleine dingen van alledag! Heerlijke wandeling in de OASE, straks aan de wijn + hapjes met vrienden, net wat uit de Johannes Passion ingestudeerd, chorizo gebakken, eiersalade gemaakt, vogeltjes van voer voorzien, deur open voor de voorjaarslucht. Het kan niet op vandaag. En het meeste kan elke dag! En dit was lang niet alles. XX C

Hans said...

Het leven is het waard, ook na 10keer vallen en opstaan. Hans


Ot. Je verzoekje ligt op het log Bankje voor de volgende show.
De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

Nicole Orriëns said...

Wat een mooie vraag is dat inderdaad! Ik kijk nooit naar Matthijs, omdat ik hem altijd zo het populairste jongetje van de klas vind, maar dit klinkt heel goed. Het antwoord van Ernst-Jan vind ik prachtig!

Zeker in deze turbulente tijden.