31/03/2022

Oh Waterlooplein...

Op zaterdag bedenken Henry en ik altijd een fietstochtje door Mokum. Het ligt aan het weer hoe ver we gaan.

Afgelopen zaterdag was het stralend weer. Dus hup... op de fiets. Eerst naar Oost, naar de Tweede Oosterparkstraat. Daar hadden we wat te doen, waarover morgen meer. En daarna via het Namen Monument en de erachter gelegen Hermitage naar het Waterlooplein.

Vroeger ging ik heel vaak naar het Waterlooplein. Vooral na een uur of 5 's middags. Dan lieten de kooplui veel van hun onverkochte waar liggen en daar kon je dan lekker tussen schumen. Daar heb ik heel wat gevonden, wat ik goed kon gebruiken. Mijn huishouden in de Pijp van Mokum was een bijeengeraapt zootje. Heel gezellig en het kostte niks! 

Nu lag er een berg kleren en mijn oog viel op een rood geruit bloesje. 

"Koopman, wat kost dit?"

Hij kijkt me even aan en zegt: "Drie euro." Vroeger had ik gepingeld, en er twee euro van gemaakt, maar met dit mooie weer gun ik de koopman een extraatje, dus ik betaal zonder af te dingen.

"I love you" zegt de koopman. Ik moet er om lachen en gauw zegt hij er achteraan: "And I love your man!"

Ik antwoord: "I love you back".


"Mag ik een foto van je maken?"
"Yes... only me!"
En hij kust in de lucht.

Hier zijn Johnny en Rijk met het beroemde lied over dit beroemde plein:


Ik krijg zomaar zin om er deze zaterdag weer even naar toe te fietsen. Wie weet of ik weer iets leuks kan scoren!

19 comments:

Bertiebo said...

Leuk, die foto van je koopman. Ik kom er ook graag.

די מריו said...

Het is geen bij elkaar geraapt zooitje, het is een doordacht interieur. Waarom luxe als het ook gezellig kan.

Love As always
Dimario

Sjoerd said...

In mijn jeugdige overmoed was ik ook tevreden met een paar sinaasappelkistje en een zelf gemaakte lamp...

John said...

Ik hou wel van die spontaniteit. Een bloesje voor 3 euro, een lachende koopman.
Mooi verhaal.

klaproos said...

heeeeeerlijk loutje, wat een feest is dat toch,
zo'n man is toch ook om te zoenen :-)

doet me weer erg aan Utrecht denken daar schuimenden we ook na de markt het plein af,
en vergeet het groot vuil niet, daar hebben we ook al hel wat weggesleept :-)
magistraal
xxx

miekequilt said...

Tja, daar kwam ik vroeger ook vaak. Voor mij altijd spannend, want ik was niet zo veel gewend. En daar gebeurde van alles. Heerlijk. En Johnny en Rijk zijn weer geweldig.

Karel said...

mogge Marlou
je neemt me mee terug naar eind jaren '50 begin '60 , goh wat kwam ik er graag
daarbij vergeleken is het nu nog maar een schijntje van over
toch wil ik er ook weer eens gaan kijken , maar wel met wat warmer weer dan nu
geniet de dag

Tine de Jong said...

Dat is een gezellige koopman en koopje gescoord ook daarbij. Zaterdag slechts bewolkt daar bij jou dus wellicht heb je weer een uitje samen. Geniet van de dag ook al is het nu brrr koud buiten.

Yova said...

Leuke blogje heb je geschreven. Markt moet wel aandenken in Haarlem Schalkwijk. Leuke komiek filmpje heb je geplaatst. Ik lach me rot.Leuke foto. Fijne dag.

... said...

O, ja, heerlijk, dat "And I love your man..".
Love is overal, nou ja bijna overal.
Russen kennen het niet..
.
Jelle Droeviger.

Ferrara said...

Het was altijd heerlijk struinen daar in de jaren 70 kwam ik er regelmatig samen met mijn moeder. Door allerlei omstandigheden kom ik er nooit meer en ach alles heeft zijn tijd denk ik dan maar.

Jan K. alias Afanja said...

Die koopman was wel heel gelukkig met je zo te zien.
In mijn wat jongere en fittere jaren maakten wij op zaterdagmiddag nog wel eens een rondje over de markt in Groningen. Daarna even een terrasje pakken, altijd gezellig. Tegenwoordig houd ik niet meer van dat geslenter.
Leuk om Johnny en Rijk weer eens even te zien. :-)

Rebbeltje ★ said...

Waar vind je dat nog voor 3 eurotjes...en een lach op de koop toe
Groetjes en fijne dag

Lutje said...

leuk en spontaan, ik kan het me al voorstellen :o)
Een @->- voor jou.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Als ik in A'dam ben kun je me altijd daar vinden. Vroeger, toen ik studeerde (laaang geleden in de hippie tijd) kochten velen bont- en Afghaner jassen op het plein. De hele Uni werd een week gesloten....Fnat 😀☺️😀

Marthy said...

Een koopje voor een leuk geruit blousje. Lijkt me heerlijk, zo'n markt maar voor mij is het te ver weg om zomaar even te gaan.

Hans said...

Oh Waterlooplein... Weet nog dat het Waterlooplein werd verplaatst naar de nieuwe locatie, was opeens minder gezellig.
Je hebt er een mooi fietstocht van gemaakt, met mooi weer.
Je had wel een gezellig huishouden.
Een vlog vol herinneringen, die nu ook bij mij boven komen. Hans

sjannesblog.com said...

Gezellige bende!

Nicole Orriëns said...

Wat een leuke koopman! En geen geld zeg, 3 euro voor zo'n bloesje. Wat een geweldige vondst.