11/03/2022

Koken voor de vluchtelingen

Het liefste wil ik niet over de narigheid in het oosten schrijven. Ik wil het nieuws niet zien, ik wil het niet horen en ik wil het er niet over hebben.

Maar ja... je ontkomt er niet helemaal aan. Dus daarom vandaag tóch een stukje: over het koken voor de vluchtelingen.


En groep kunstenaars: Kukhnia (=de keuken) is aan het koken in Lviv (80 km voor de grens van Polen) voor de eindeloze rijen vluchtelingen, die langs komen. Mensen, die niets meer hebben en heel dankbaar zijn voor de eenvoudige warme maaltijden die voor ze bereid worden.

Hier zie je een kleine collage van foto's van de Kukhnia:


De kunstenaars werken zich de hele dag uit de naad om de enorme stroom vluchtelingen te voeden. Prachtig vind ik het!
En ik ben trots op mijn dochter Roosje, die één van de initiatiefnemers is van dit mooie gebeuren. Zij houdt van koken én van lekker eten en daarom ondersteunt ze deze kunstenaars in Lviv. 


Wat is er lekkerder dan een warme kop soep. Verwarmend, en helender ook nog.



Aan giro 555 geef ik niks. Ik weet namelijk niet wat er daar aan de strijkstok blijft hangen.
Maar aan dit projekt doe ik met alle liefde mee en heb dus een bedrag gestort. Het bedrag komt bij de Kukhnia terecht, zodat de koks weer voedsel kunnen kopen en grote pannen kunnen klaarmaken.

Als jij ook iets wilt doneren, dan kun je dat hier doen:

Roosje zorgt er voor 100% voor dat het geld via Wise direct wordt overgemaakt naar Olha Marusyn en haar team. Tot nog toe was dat €2514,-
Compliment!

Dit zijn de pannen vol mooie gezonde soep van de Kukhnia:



Update from the artists-activists of Kukhnia (‘The Kitchen’) in Lviv, where our friends now have seven home kitchens, support three shelters, a train station and a vegan restaurant that gives away free food; they are tirelessly cooking dinners every day and hosting people. This week a truck of food and medicin will take off to more volunteers in Kharkiv, too!
Thank you all for donating and making this possible!
Love and solidarity to the whole team of Kukhnia:

Olha Marusyn, Oles Makhanets, Luda Sushchenia, Denys Pankratov , Denys Pavlyshynets, Pavlo Olefirenko, Boris Bartsyts, , Tomash Gazhlinskiy, Vika Dovgadze, Andriy Liakhovych, and Maria Pliatsko.
🤍🤍🤍

En tot slot een van hun recepten... voor 10 liter soep:


Nog een laatste "tot slot": een actie van Jacobanita: 

Stuur positieve energie naar de situatie daar! Wie weet...

25 comments:

Lutje said...

mooie actie, zo komt het echt bij die mensen terecht, en dat is veel beter
.Een @->- voor jou.

Anonymous said...

Hallo Marlou..

Heb je ook een rekeningnummer , om geld te doneren? Ik doe niet aan tikkies. Het is een mooi initiatief , waar ik graag aan wil geven. Normaal reageer ik nooit, maar ik lees je blog, altijd met veel plezier.

Vriendelijke groeten Brigit

די מריו said...

Natuurlijk moet ik dit steunen. Wat een mooi gebaar van de kunstenaars daar. En de tijd en liefde die ze er in stoppen. Ik ben ze er zeer dankbaar voor dat ze het leven daar ook een stukje mooier proberen te maken.

Love As always
Dimario

Karel said...

mogge Marlou
ik kijk niet meer nieuws dan anders , bij het ontbijt is het teletekst en in avond om 8 uur het nieuws , meer ellende zien maakt het er niet beter op daar , ik wordt kwaad , en dat heeft invloed op mijn ademhaling:) , ik wil niet meer hyperventileren:)

je mag terecht trots zijn op Roosje , en alle andere vrijwilligers , een warme hap doet goed
groet , karel

Marjolijn. said...

Mooie actie, een warme maaltijd is nu zeker heel belangrijk...!

klaproos said...

gedaan loutje, wat een mooi gebaar van die mensen en van jouw lieve schat..
die liefde en betrokkenheid heb jij haar gegeven... zo'n mooie eigenschap

dank je wel Roosje
xxx

Sjoerd said...

Een hele mooie actie van Roosje en uiteraard van de kunstenaars van Kukhnia.

nicole orriens said...

Wat een mooi initiatief! Ik voel me soms zo machteloos en zou ook zo graag iets willen doen om te helpen. Ik heb geld overgemaakt, maar het voelt toch nog weinig.

Jelle Droeviger said...

Aaah, moooi, zo een initiatief.!
Vreselijk, die oorlog door Adolf Putin..
Mijn oude moeder, zeventien in 1940, en toen ook op de vlucht voor die ándere Adolf, moet telkens schreien als ze naar het nieuws kijkt.
Ze kon nog wel wat missen van haar AOW, zei ze, en ik moest het meteen maar overmaken..
Goed zo Roosje.!
Leve de vrijheid.!
.
Jelle Droeviger.

Roosje said...

Dank jullie wel allemaal voor jullie giften 🕊 namens Olha en haar vrienden!!

Ferrara said...

Een mooi initiatief. Wij doneerden aan 555 voor de grootscheepse actie op touw werd gezet, met dat soort "shows" heb ik grote moeite.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Wat een goede actie en wat een lieve Roosje heb je. Ik steun de Deense initiatieven. Ellendige oorlog!!!!

Rebbeltje ★ said...

Alle kleine beetjes helpen en zolang mensen elkaar willen ondersteunen hoe dan ook is een mooi iets.
Een pluim voor Roosje :)
Fijn weekend

Jan K. alias Afanja said...

Mooi initiatief. Anders zou ik het ook wel gesteund hebben, maar ik heb vorige week al een bijdrage aan Giro 555 gedaan.
Goed weekend!

Nietzomaarzooo said...

Na een gesprek met iemand die dit weekend geen geld had ontvangen en ik me daarover schaamde en er ook niets aan kon veranderen, ben ik blij dat ik in ieder geval op deze manier wel wat monden kan voeden. Complimenten voor dit initiatief.

Marthy said...

Alhoewel ik moeite heb met die grote organisaties hebben wij toch geld overgemaakt naar giro 555, je wilt toch iets doen. Maar dit initiatief vind ik zo geweldig van die jonge mensen dat ik nog maar wat ovegemaakt heb. Een kanjer, die Roosje van jou.

Hans said...

Wat heel troostend is dat door deze humanitaire ramp de samenhorigheid helemaal opleeft.
Het doet de mensheid goed dat men klaar staat de mede mens in nood te helpen. Hans

John said...

Het contrast is enorm met toen er Syrische vluchtelingen Polen binnen kwamen. Daarom kijk ik er dubbel naar.

Bertiebo said...

Ik lees het nu pas. En hoewel ik je angst voor de strijkstok van 555 helemaal niet deel, wil ik toch ook hier wat overmaken. Het is een mooi initiatief

mrs H. te B. said...

Mooi initiatief, mensen voeden is samen-leven, samen-lijden, delen.... Maar Giro555 hoef je echt niet te wantrouwen (of wantrouwen voor te wekken): het is een ANBI-gecertificeerde organisatie, die zeker (natuurlijk) ook overheadkosten heeft, maar waar geen (al te) groot deel naar overheadkosten gaat: dat mag maximaal een bepaald deel zijn van de inkomsten. (IK weet even niet meer wat de marge is).

Yova said...

Vluchtelingen is zeker heel erg voor de mensen. Maar er komen steeds meer onze kant op. Mensen helpen is zeker nodig. Echt geweldig deze mensen helpen. Eten word dan ook verzorgd. In nl nemen sommige mensen in huis. Ik heb op de tv gezien. Geweldig dat je dit dioet. Wij hebben niet gedaan 555 giro. Daar hebt jij gelijk in. Fijne week.

miekequilt said...

Wat een mooi initiatief. Ik heb ook niet gedoneerd aan 555. Het zal daar vast goed terechtkomen, maar ik vond een mooi klein initiatief en heb daar geld naar overgemaakt.

Tinkatoe said...

Ik wil wel een tas vullen met houdbaar voedsel. Nog behoefte aan? Gr tineke, email: kalistientje@gmail.com

Tinkatoe said...

Dag Marlou, ik heb deze post van jou op mijn fb gezet. Hoop dat er geld gestort wordt via tikkie. Groetjes tineke kalis . Tinkatoe op fb.

Tinkatoe said...

Help!ik wil geld overmaken maar tikkie is verlopen!!!