16/03/2022

Over ethiek

 

Jaja, nu zit je met je handen in het haar... Een Spaanse tekst over ethiek. Ik vind het een bijzondere tekst en daarom zal ik 'm voor je vertalen!

Aan een groot Perzische mathematicus, Al-Juarismi, vroeg iemand eens of hij de waarde van de mens in cijfers kon uitdrukken.

Hij antwoordde:

Als de mens ethiek bezit dan is zijn waarde 1.
Als hij ook intelligentie bezit voeg er dan een 0 aan toe, dan is zijn waarde 10.
Als hij ook rijk is, voeg er dan nóg een 0 aan toe en zijn waarde is 100.
Als hij ook nog een mooi uiterlijk heeft, dan voegen we weer een 0 toe en zijn waarde is 1000.
Maar... als-ie de 1 verliest, die bij de ethiek hoort... dan is-ie alleen nog maar 000 waard.
En dus 0!
Dus... zonder ethische waarden, zonder principes zijn het nog maar delinquenten, corrupten en lui die niets waard zijn!"

Goeie tekst, vind ik.
Ik ken in ieder geval één zeer grote 0!

Al-Juarismi leefde in de 8ste eeuw. 

Hij schijnt de vorm van onze cijfers te hebben bedacht.
Hier is een interessant artikel voor als je daar meer over wilt weten. 



18 comments:

Lutje said...

als ik zo'n teksten zie ben ik altijd nieuwsgierig maar kan het niet vertalen, dikwijls ga ik naar google translate
En het resultaat bij deze mag er zeker zijn !

.Een @->- voor jou....

Bertiebo said...

Dat is zeker interessant. Ook van die cijfers

Yova said...

Heel interessant om te weten. Ik wist niet eens bestond. Het is wel moeilijk.Cijfers moet maar eens heel goed bekijken hoe het is. Fijne dag. Groetjes J&F

klaproos said...

kijk dat bedoel ik.....
zonder dat ben je niks... een velletje met wat botten:-)

mooi loutje,
dank je wel, en vandaag volop de zon heerlijk hé

xxx

Karel said...

mogge Marlou
nullen en enen , in de 8ste eeuw al
nu op de pc is het weer alles nullen en enen
geniet de dag

John said...

En je bedoelt nu vast die 0 die de Palestijnen onderdrukt? Of die Rus? Dat kan ook natuurlijk.

Sjoerd said...

Een beetje respect voor elkaar en de mensheid weegt hier wel heel erg zwaar, en terecht.

Jan K. alias Afanja said...

Ik zal proberen deze wetenschap straks te integreren bij mijn stembusgang. Daar gaat het tenslotte om het inkleuren van 1 hokje.

Anonymous said...

De mens is een vreemd wezen. Dat van de getallen wist ik.

... said...

Het originele stuurprogramma, dat je van je moeder mee kreeg, dát moet je vast houden.
Ál het andere is extra.
.
Jelle Droeviger.

די מריו said...

Mooi beschreven. Die zal ik eens onthouden.

Love As always
dimario

Ferrara said...

Wat een sprong van komkommertijd naar een wijsgeer uit de 8e eeuw. Interessant.

sjannesblog.com said...

Tijdloze wijsheid!

Nietzomaarzooo said...

Wist dat de cijfers zoals we die nu kennen in Arabië zijn ontwikkeld. Interessant om daar meer over te lezen. Plus de werkelijke waarde van alles.

Mijn wiskundeleraar zei altijd al; Nul maal nul is flauwekul.

Marthy said...

Wijs man. Helaas lopen er heel wat nullen rond in deze wereld die denken dat ze 1000 zijn.

miekequilt said...

Een interessant stukje, Marlou.

Hans said...

Het is wel waar, als je ethiek niet hebt of verliest ben je eigenlijk niets meer. Hans

@ de flipophone is de telefoon van Flip, de hulphond. LOL

Nicole Orriëns said...

Daar ben ik het zeker mee eens. Ethiek is wezenlijk om een goed mens te zijn.